Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetMes
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-07 20:33
Link naar de Onkyo TX-8150 op CoolBlue

Bugdet. Rond de €500, als het kan?

Het doel is voornamelijk naar platen, gestreamde muziek, nieuws op de radio, en podcasts te luisteren.

We zijn absoluut geen audiofielen verder hier, maar het moet simpelweg aangenaam klinken, zodat het uitnodigt om muziek te luisteren, ook voor de kinderen. Op dit moment hangt er een oude set Tannoy 603s aan waarvan in ieder geval de treble van eentje kapot is, en ik heb eigenlijk geen idee of de rest wel nog goed is, dus alles is nu beter dan niets.

Het kunnen geen torens zijn die je op de grond moet zetten; dat werkt logistiek niet in onze woonkamer. Tevens zou dat te kwetsbaar wezen ivm kinderen over de vloer. Ze komen wellicht bovenop een dressoir te staan, waardoor we wel enigzins te grootte ervan in de gaten moeten houden, en ik eigenlijk liever geen grote zwarte blokken neerzet, maar dat is natuurlijk maar een luxe-eis.

Verder heb ik zojuist geleerd over bluetooth speakers, maar dat is absoluut geen vereiste, en heb ik eigenlijk ook weinig fiducie in; het moet gewoon werken.

Beste antwoord (via HetMes op 14-04-2025 10:08)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
@HetMes
Met dat budget kan je het beste speakers van marktplaats halen. Speakers verouderen niet zo snel in vergelijking met normale elektronica.

Wil je toch nieuw:
wharfedale evo 4.1
https://www.artandcraft.c...-evo-41-zwart-623509.html
Zelf heb ik deze al rear speakers, erg mooie en goed klinkende speakers.
Mocht je de ruimte hebben, de evo 4.2 zijn ook erg mooi en hebben iets meer power.
Op Marktplaats worden ze regelmatig aangeboden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:39
Q acoustics 3020i ook in het wit of andere kleuren verkrijgbaar.

https://doublepoint.nl/q-acoustics-3020i-2-stuks-wit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:12

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
@HetMes
Met dat budget kan je het beste speakers van marktplaats halen. Speakers verouderen niet zo snel in vergelijking met normale elektronica.

Wil je toch nieuw:
wharfedale evo 4.1
Mocht je de ruimte hebben, de evo 4.2 zijn ook erg mooi en hebben iets meer power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:06

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

HetMes schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:51:
Link naar de Onkyo TX-8150 op CoolBlue

Bugdet. Rond de €500, als het kan?

Het doel is voornamelijk naar platen, gestreamde muziek, nieuws op de radio, en podcasts te luisteren.

We zijn absoluut geen audiofielen verder hier, maar het moet simpelweg aangenaam klinken, zodat het uitnodigt om muziek te luisteren, ook voor de kinderen. Op dit moment hangt er een oude set Tannoy 603s aan waarvan in ieder geval de treble van eentje kapot is, en ik heb eigenlijk geen idee of de rest wel nog goed is, dus alles is nu beter dan niets.

Het kunnen geen torens zijn die je op de grond moet zetten; dat werkt logistiek niet in onze woonkamer. Tevens zou dat te kwetsbaar wezen ivm kinderen over de vloer. Ze komen wellicht bovenop een dressoir te staan, waardoor we wel enigzins te grootte ervan in de gaten moeten houden, en ik eigenlijk liever geen grote zwarte blokken neerzet, maar dat is natuurlijk maar een luxe-eis.

Verder heb ik zojuist geleerd over bluetooth speakers, maar dat is absoluut geen vereiste, en heb ik eigenlijk ook weinig fiducie in; het moet gewoon werken.
Het beste advies voor speakers is dat je ze zelf moet gaan beluisteren in de winkel. Dan weet je of de muziek klinkt zoals jullie het graag willen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetMes
Jorgen schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:06:
[...]

Het beste advies voor speakers is dat je ze zelf moet gaan beluisteren in de winkel. Dan weet je of de muziek klinkt zoals jullie het graag willen.
Ik ga ze gewoon kopen en eens aanluisteren thuis. Bevalt het echt niet, dan gaan ze gewoon terug. Hoera voor kopen op afstand.

En met advies op zak van de mensen die op dit soort berichten reageren, ben ik al een heel eind onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetMes
chrisborst schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:09:
@HetMes

Wil je toch nieuw:
wharfedale evo 4.1
Die 4.2s zijn inderdaad goed om aan te zien. Ik denk dat ik de pijn ga nemen, en die eens een weekje op zicht neem. Als ze echt te groot zijn, dan zien we wel weer verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
@chrisborst Voor 500 euro kan je prima goede nieuwe speakers halen.

Thuis testen geloof ik niet zo in eigenlijk. Je raakt sowieso snel gewend aan het geluid. Beste manier om geluid te vergelijken is mijns inziens om naar een winkel te gaan waar je zelf met een paneel kan schakelen tussen de speakers, zodat je meteen de verschillen kan horen. Zo kom je er beter achter waar je voorkeuren liggen.

Hier een review van de Wharfedale EVO 4.1: https://www.audiosciencer...4-1-review-speaker.28305/

Hier een review van de Wharfedale Diamond 12.1: https://www.audiosciencer...2-1-review-speaker.26780/

De Diamond 12.1 scoort beter dus dat zou wel mijn voorkeur hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:00
In een winkel heb je daarentegen een totaal andere akoestiek en beleving. De vraag is dus hoe representatief je ervaring daar is.

Koop op afstand gebruiken is dan een goed alternatief en stelt je ook in staat de combinatie versterker + speakers te testen, indien je ook ruimtecorrectie toepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Cid Highwind schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:25:
In een winkel heb je daarentegen een totaal andere akoestiek en beleving. De vraag is dus hoe representatief je ervaring daar is.

Koop op afstand gebruiken is dan een goed alternatief en stelt je ook in staat de combinatie versterker + speakers te testen, indien je ook ruimtecorrectie toepast.
Zeker, maar in een winkel kan je zo 10 of 20 verschillende speakers testen. Daarmee kan je een voorselectie maken die je dan thuis kan luisteren. En nogmaals, als je direct kan switchen tussen speakers met een knoppenpaneel, is het veel makkelijker om verschillen tussen speakers te horen dan als je (of de verkoper) eerst moet gaan sleuren met de speakers en ze aansluiten.

Het "geheugen" van je oor duurt maar zo'n 3 seconden en je hersenen passen zich aan geluid aan. Dus snel switchen (zo min mogelijk "downtime") en niet te lang naar dezelfde speaker luisteren werkt m.i. beter om te bepalen welke je mooi vind klinken.

Thuis 10 of meer speakers testen lijkt me ondoenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blamefull
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:37
Als je tevreden bent over de Tannoy's, is het dan niet de moeite waard om ze te laten repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:00
Ramon schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:58:
[...]

Zeker, maar in een winkel kan je zo 10 of 20 verschillende speakers testen. Daarmee kan je een voorselectie maken die je dan thuis kan luisteren. En nogmaals, als je direct kan switchen tussen speakers met een knoppenpaneel, is het veel makkelijker om verschillen tussen speakers te horen dan als je (of de verkoper) eerst moet gaan sleuren met de speakers en ze aansluiten.

Het "geheugen" van je oor duurt maar zo'n 3 seconden en je hersenen passen zich aan geluid aan. Dus snel switchen (zo min mogelijk "downtime") en niet te lang naar dezelfde speaker luisteren werkt m.i. beter om te bepalen welke je mooi vind klinken.

Thuis 10 of meer speakers testen lijkt me ondoenlijk.
Klopt, ik ben van mening dat voor beiden wat te zeggen valt.

Waar bij mij persoonlijk de schoen wringt is dat ik mezelf sowieso niet in staat acht in te kunnen schatten wat goed geluid is en wat niet. Het feit is dat wanneer iets "vet" klinkt, het indruk maakt. Deze indruk wordt onbewust snel leidend. Of iets zuiver, neutraal of accuraat klinkt, is een stuk lastiger persoonlijk vast te stellen.

Vandaar dat ik bij een upgrade waarschijnlijk eerder gewoon kijk naar cijfers en metingen van gerenommeerde testers en daar m'n keuze op baseer.

Kopen in een winkel is natuurlijk wel een stuk beleving, iets wat ook aan je uiteindelijke genot na aankoop bij kan dragen. Een stuk meer dan grafiekjes naast elkaar te leggen en de post je nieuwe speakers in de afvalbak te laten verstoppen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02
Voor €500 zou ik overwegen om de speakers te kopen bij een zelfbouw luidspreker winkel etc. (Speaker & Co etc.).
Die hebben ook kant en klare speakers te koop en die jongens weten verrekte goed waar ze over praten en de kwaliteit is héél vaak een stuk beter dan "fabrieks" speakers, omdat de kast, het filter en de gebruikte componenten van betere kwaliteit zijn.
Pagina: 1