Geen Touch ID op MBP 2017 15 inch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:22
Ik heb een paar dagen geleden een gebruikte 15 inch MacBook Pro 2017 voor mijn zoon gekocht.
Nu blijkt de Touch ID niet te werken, de knop fungeert alleen als aan/uit knop. De Touch ID optie ontbreekt ook onder systeem instellingen, ik vind alleen nog iets over Touch ID als ik in systeem instellingen zoek op Touch ID, echter als ik daarop doorklik kom ik niet bij een bruikbare optie uit.

Ik heb hier wat onderzoek naar gedaan en het meest waarschijnlijke is dat het Logic board of Touch ID knop afzonderlijk van elkaar vervangen zijn en dus niet meer zijn gekoppeld.

Hetgeen mij een beetje aan het twijfelen brengt is dat onder systeem info ik wel gewoon Apple Pay hardware heb staan, en naar mijn weten is voor Apple Pay op deze laptop Touch ID nodig.
Ik zie daar ook gewoon firmware versies en ander codes die mij doen vermoeden dat de hardware in orde is en goed zou werken

Ik heb inmiddels al een SMC reset gedaan, echter blijft de situatie ongewijzigd. Ook heb ik Apple diagnostics gedraaid, hier kwamen geen problemen uit.

Kan iemand mij aangeven of, indien Touch ID knop en Logic board niet gekoppeld zijn, ik inderdaad nog gewoon Apple Pay hardware zie onder system info of dat ik in een dergelijke situatie een foutmelding of andere melding zou moeten krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jordan op 14-04-2025 10:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Is het geen idee om bij de oorspronkelijke verkoper navraag te doen? Die kan ook vertellen wat er zoal met de Mac is gebeurd en of er bijvoorbeeld reparaties zijn uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:30
Jordan schreef op zondag 13 april 2025 @ 07:21:
Ik heb een paar dagen geleden een gebruikte 15 inch MacBook Pro 2017 voor mijn zoon gekocht.
Nu blijkt de Touch ID niet te werken, de knop fungeert alleen als aan/uit knop. De Touch ID optie ontbreekt ook onder systeem instellingen, ik vind alleen nog iets over Touch ID als ik in systeem instellingen zoek op Touch ID, echter als ik daarop doorklik kom ik niet bij een bruikbare optie uit.

Ik heb hier wat onderzoek naar gedaan en het meest waarschijnlijke is dat het Logic board of Touch ID knop afzonderlijk van elkaar vervangen zijn en dus niet meer zijn gekoppeld.

Hetgeen mij een beetje aan het twijfelen brengt is dat onder systeem info ik wel gewoon Apple Pay hardware heb staan, en naar mijn weten is voor Apple Pay op deze laptop Touch ID nodig.
Ik zie daar ook gewoon firmware versies en ander codes die mij doen vermoeden dat de hardware in orde is en goed zou werken

Ik heb inmiddels al een SMC reset gedaan, echter blijft de situatie ongewijzigd. Ook heb ik Apple diagnostics gedraaid, hier kwamen geen problemen uit.

Kan iemand mij aangeven of, indien Touch ID knop en Logic board niet gekoppeld zijn, ik inderdaad nog gewoon Apple hardware zie en kaarten zou kunnen toevoegen aan
Van de Apple Support-website:
If you haven’t set up Touch ID, you can tap the Pay button in the Touch Bar and enter your password. If your Mac doesn’t have a Touch Bar or you’re using a Mac with Apple silicon, you can double-tap Touch ID and enter your password.
Bron: https://support.apple.com...20enter%20your%20password.

Je hebt de MacBook in je bezit, toch? Waarom test je het niet even door een kaart toe te voegen?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordan
Gr4mpyC3t schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:35:
[...]

Van de Apple Support-website:

[...]

Bron: https://support.apple.com...20enter%20your%20password.

Je hebt de MacBook in je bezit, toch? Waarom test je het niet even door een kaart toe te voegen?
Ik zie dat ik mijn vraag wat ongelukkig heb geformuleerd waardoor mijn vraag onduidelijk is denk ik. Het toevoegen van een kaart heb ik zelf al gedaan, en daar kan ik logischerwijs niet mee betalen, want geen gekoppelde vingerafdruk.

De vraag die ik heb is of met een niet gekoppelde combinatie logicboard/touch ID knop onder systeeminformatie wel gewoon Apple pay hardware zichtbaar is zonder foutmelding. Is het antwoord hierop NEE dan weet ik dat ik me er nog niet bij neer moet leggen, is het antwoord Ja, dan is het duidelijk dat touch ID zonder vervangen van hardware niet gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordan
fondacio schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:29:
Is het geen idee om bij de oorspronkelijke verkoper navraag te doen? Die kan ook vertellen wat er zoal met de Mac is gebeurd en of er bijvoorbeeld reparaties zijn uitgevoerd.
Ik heb navraag gedaan, maar hier geen bruikbaar antwoord gekregen (De verkoper wist niet dat er Touch ID op de laptop zat en heeft dit nooit gebruikt). Met dit antwoord zal ik het dus moeten doen en zelf moeten achterhalen wat nu de situatie precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Jordan schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:40:
[...]

Ik heb navraag gedaan, maar hier geen bruikbaar antwoord gekregen (De verkoper wist niet dat er Touch ID op de laptop zat en heeft dit nooit gebruikt). Met dit antwoord zal ik het dus moeten doen en zelf moeten achterhalen wat nu de situatie precies is.
En is de Mac ooit gerepareerd of is het logic board weleens vervangen, zoals je eeder suggereerde? Het kan natuurlijk dat Touch ID nooit gewerkt heeft en de verkoper dat niet doorhad omdat hij het niet gebruikte, maar dat zou wel erg toevallig zijn.

Heb je deze stappen allemaal al doorlopen?
https://support.apple.com/en-us/102356

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:05
De TouchID is geïntrigeerd met het touchbar en volgens mij de T1 ook. Die zal je in zijn geheel moeten vervangen.
Ik kan nergens vinden of de T1 ook met de intel CPU is gekoppeld. Denk dat ze dat vanaf de Silicon hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:30
Jordan schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:36:
[...]

Ik zie dat ik mijn vraag wat ongelukkig heb geformuleerd waardoor mijn vraag onduidelijk is denk ik. Het toevoegen van een kaart heb ik zelf al gedaan, en daar kan ik logischerwijs niet mee betalen, want geen gekoppelde vingerafdruk.

De vraag die ik heb is of met een niet gekoppelde combinatie logicboard/touch ID knop onder systeeminformatie wel gewoon Apple pay hardware zichtbaar is zonder foutmelding. Is het antwoord hierop NEE dan weet ik dat ik me er nog niet bij neer moet leggen, is het antwoord Ja, dan is het duidelijk dat touch ID zonder vervangen van hardware niet gaat werken.
Ah, excuses. Ik weet niet genoeg van Apple Pay/Touch ID af om een exact antwoord op jouw vraag te formuleren. Wellicht dat Apple Support nog uitsluitsel kan geven?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:13

Zalmanman

So long,

Al eens geprobeerd om een nieuw account aan te maken op de MPB en dan direct bij het aanmaken van het account Touch ID in te stellen? Dat is wat 't bij mij ooit tot leven gewekt heeft, nadat ik het bij de instellingen nergens meer werkend kon krijgen.

and thanks for all the fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:24
Welke OSX versie draait de Macbook?

Als je eerder naar Sanoma een update had uitgevoerd onder OCLP dan gaat de TouchID chip niet meer werken en kan ook niet meer restored worden.
https://dortania.github.i...r/SONOMA-DROP.html#issues

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordan
Zalmanman schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:51:
Al eens geprobeerd om een nieuw account aan te maken op de MPB en dan direct bij het aanmaken van het account Touch ID in te stellen? Dat is wat 't bij mij ooit tot leven gewekt heeft, nadat ik het bij de instellingen nergens meer werkend kon krijgen.
Bedankt voor de tip, ik zal dit vanavond eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordan
Lucky0wn schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:05:
Welke OSX versie draait de Macbook?

Als je eerder naar Sanoma een update had uitgevoerd onder OCLP dan gaat de TouchID chip niet meer werken en kan ook niet meer restored worden.
https://dortania.github.i...r/SONOMA-DROP.html#issues
Er draait nu Ventura op, niet via OCLP. Ik kan niet met zekerheid zeggen wat erin het verleden met de laptop is gebeurd, maar ik verwacht niet dat de vorige eigenaar iets met OCLP heeft gedaan. Ik ken ook geen manier om te achterhalen of dat al dan niet gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:24
Ventura is de laatste versie die mogelijk is.
Het is nog steeds goed mogelijk dat er ooit geprobeerd is om via OCLP een nieuwere versie erop te zetten. Als je deze dan downgrade naar de officiële Ventura; zou in principe de T1 chip softwarematig stuk moeten gaan.

Echter is er geen mogelijkheid om dit te kunnen achterhalen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordan
Zalmanman schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:51:
Helaas heeft dit niet geholpen. Toch bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1