Performance Uit De Oude Doos

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagicBox
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 03-05 14:39
Beste allemaal,

Even een korte introductie: Ik ben online MagicBox en hou me al vele jaren met computers bezig. Ik heb ook al vele malen builds gemaakt en ge-upgrade. Ik vertoef hoofdzakelijk bij de internationale buren Overclock.net maar heb wel op Tweakers rondgekeken en altijd pricewatch geraadpleegd. Maar nu is het dan tijd om juist in Nederland eens wat na te vragen en te bespreken. Het gaat namelijk om het volgende:

Diablo IV performance. Blizzard performance. We spreken over een computersysteem uit 2009 voor het moederbord en ergens 2018 wat de videokaart aan gaat. Sommigen van jullie zullen het vast herkennen als een ouwe gouwe, het Foxconn Bloodrage X58 bord. Een snel overzicht van het systeem:

-Foxcoon Bloodrage X58
-Corsair HX450 voeding
- Intel Core i7 920 D0-stepping
- Crusial Balistix 8GB DDR3 1600 8-8-8 XMP
- Asus 2060RTX TUF gaming 6GB (Main video)
- Gigabyte 1060RTX 6GB (PhysX only)

Het probleem: Diablo IV loopt maar op de lage 10's, hooguit in de 20 FPS. En dit met ALLE settings op LOW, op een 1080p scherm. Ik weet dat het veel sneller zou moeten draaien, zelfs op de genoemde hardware. Mogelijk zou de game zelfs op deze wijze geconfigureerd gewoon 60 FPS moeten kunnen doen.

Verder laat het Windows performance overzicht zien dat de CPU maar tot 20% belast wordt en de 2060RTX nog geen paar procent (3% of zo). De 1060 voor PhysX geeft helemaal geen gebruik weer.

Volgens mij strookt hier iets niet, gegeven dat ik op een ander systeem wel gewoon 60FPS had met een 970 als main en een 2e 970 als PhysX maar dat was op een i7 5960X op een Asus Rampage 5 Extreme bord.

Ik heb van alles een foto bijgevoegd als bijlage. De BIOS settings, de settings en stats in Windows (AIDA64, RealTemp, OC settings etc), inclusief die van Windows zelf waar in de grafiekjes aan de linker kant is te zien dat de CPU en GPU performance bijna 0 is, en het GPU gebruikspiekje het tabben uit Diablo naar de desktop was om die screenshot te maken. Oh, en een foto van mijzelf.

Dus ja, heb ik pech of gaat iedereen het er mee eens zijn dat ik gewoon dikke 60FPS zou moeten hebben met dit systeem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q482RDdUSjm20b18FhRxKUnrviU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0aRoJHOcP7FS0foxOazonBm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mR9kMK_Sn7t6oD7GDomMLdNavc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6BbccBwFujyBmYUnSfNfWdj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIZFnp6v8LB4K5rsWcvokDC7i0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6ASmSwOZop95BGs4cbo8iKQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwOSqVudR3UA2NUgIVuxFxlZb6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwUMbtnCuD87I1sDpZ8zxEuG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/818F8KDKZkv_J_zHKyKFQNpR4T8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wVwKzPjIZlM54eyYyOBNf5pH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7WVon0UNK4dCYpjE-Ancl1dt_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kxJErAf0eZ8HBJSN6sBQ08En.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPnGXsLKSM8aag713UAi9hd9_dE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vFzPxdGvXiDBo1LgQuIsesg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KeYlLxLTHqrJUi_hHR23Z7MGCtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QSBppZ1sGRDqmopb0kBREFrx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8mNf4T0flZn0xBYKdhsNZJZTl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VABM9VJUAByD8GBtfzR1suW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zq55uNP6WOeTQuJcXrhNdIVjfdw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I0IE1flIrRLvXNxNvCE87xhT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kh7cduq2Lnf64K48iH6-5Mp6pbU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83Ms6mVeYJJNc2E3ovteDR7k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door MagicBox op 12-04-2025 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:51
Bijzondere combinatie van cpu en gpu ^^ .

Normaal wilt Diablo IV Intel Core i5-2500K als minimum requirements. Die is ruim een derde sneller dan je i7 920, zowel single als multi core.

Ik denk dus helaas dat je toch iets nieuwere cpu / ram nodig hebt... Hoeft geen duur systeem te zijn natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicBox
Nou, ik denk niet dat het aan de CPU ligt. Hij is wel 4 generaties ouder, maar daarentegen op 3.8GHz geklokt. Maar het is duidelijk dat de processor nauwelijks belast wordt; alle threads ongeveeer dezelfde belasting vertonen; er is geen mainthreat waarneembaar. Dus ik denk niet dat er sprake is van een CPU bottleneck.

Tevens is DiabloIV een GPU/GPGPU centrische game in tegenstelling tot b.v. een RTS game. Ook dat is opvallend, de Windows performance/belasting grafiek geeft geen belasting weer tijdens het spelen van Diablo, alleen als men weer teruggaat naar de desktop. Ik heb het idee dat de videokaarten combinatie totaal niet performt zoals deze hoort te doen en heb het vermoeden dat er een performance lek is die niet aan de CPU te wijten is.

Ik ben dan ook benieuws of er iemand een gelijkwaardig systeem heeft (oude CPU/Mobo met nieuwere RTX kaart) en zijn/haar ervaringen met deze combinatie kan delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:56

Dark

who tweaked the light?

wat doet een 3dmark of andere benchmark? pakt hij dan wel de hele gpu/cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiiv3H
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Als ik de minimum requirements opzoek in de post waarin Blizzard dat aankondigde dan wordt de 2500K+GTX660 genoemd als minimale voor 1080p met een 720p render resolution voor 30FPS. De 2500K is aanzienlijk sneller dan de i7 920, dus dat is een deel van het probleem.

Ook heeft Nvidia nog altijd last van een driver overhead met langzamere CPU's, waardoor GPU performance en deels ook het hele systeem daar last van krijgt. De CPU heeft al moeite om alles bij te benen maar moet nu ook nog relatief meer werk leveren om de GPU driver draaiend te houden. Al met al een recept voor problemen/mindere prestaties.

Ik zou zeggen dat de CPU wel degelijk het probleem is hier, die 5960X is ook dermate veel sneller dat deze problemen niet spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:06
Zo te zien zit het geheugen tot de rand vol. 8GB is ook het minimum voor Diablo IV. Probeer eens met 12GB (max support moederbord) en kijk wat dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicBox
@Acid Vendetta :

Het geheugen loopt inderdaad bijna vol; toen de 1060 nog de main kaart was schoot Windows in het memory swappen bij het teleporten in de game waarbij ik steeds een connectie time-out kreeg en kon dus nauwelijks het spel spelen. Nu met die 2060 en vermoedelijk Windows updates speelt dit probleem (memory swappen) niet meer. Verder lijkt wat geheugen betreft wel goed te gaan nu. Voor verder commentaar zie het antwoord op de quote:

@kiiv3H :

Ah bedankt voor de link; nu weet ik wat Blizzard had gesteld aangaande de te verwachten FPS (30). Maar.... dat is met een GTX660 oudje; ik heb er nu die 2060RTX welke beter is dan de GTX970's die ik heb gehad. Wat de processor betreft, is de i7 920 de generatie van voor de 2K serie van Intel en zou getweaked nog steeds zijn mannetje moeten kunnen staan. Maar zoals hierboven gezegd, bij de quote onder meer:
Dark schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:44:
wat doet een 3dmark of andere benchmark? pakt hij dan wel de hele gpu/cpu?
Dat was een goeie, even 3D-Mark te draaien. Het is al weer een hele tijd geleden dat ik die gedraaid had en al lang niet meer op dit systeem. De resultaten zijn opmerkelijk en ik denk dat hier de bingo in zit: Ik heb getest met de TimeSpy demo en de resultaten online vergeleken:

CPU score: ~2971 , dit ligt netjes in het bereik van resultaten van anderen met de hoogste scores rond de 3100. CPU gebruik tijdens de CPU test ook 100%. Maar...:

GPU score: ~3600, en dit ligt DIK onder het gemiddelde voor 2060RTX modellen welke tot wel 8K punten gaan en het practische bereik tussen de 7500 en 8000 ligt. De GPU en GPU geheugen klokken welke in de resultaten grafieken worden weergegeven geven wel de juiste kloksnelheden aan, de juiste bereiken, t.w. ~1900MHz voor GPU en 1750MHz voor GPU geheugen. Ook draait de ventilator op volle toeren.

Dus ik denk dat de eindconclusie mag zijn dat er GPU performance in rook op gaat en niet zo weinig ook.

Tevens heb ik eens rondgekeken op de combinatie i7 920 en 2060RTX en kwam een YouTube filmpje tegen die juist dit testte (first i7 920 in 2024) waarbij bleek dat de meeste redelijk recente games op low settings nog zo rond de 100 FPS liggen, alleen GTA5 presteerde niet zo super. Maar tja, Blizzard staat bekend om goeie FPS op de sloomste computers haha.

Ik denk dan ook dat onder normale omstandigheden ik zeker met alles op low settings gewoon 60 FPS zou moeten kunnen doen.

Maar wat de gemiste performance betreft? Misschien dat "distributed computing" beheerst door 3e partijen al bestaat.... : https://www.bing.com/sear...LACAA&FORM=ANNTA1&PC=U531 (Google Cache eerste link; page al weg)

Oh en 920 vs 13700K vergelijking met een 4090 test uit 2022 (ga je vast van grinniken) : YouTube: Core i7 920 (2008) vs Core i7 13700K (2022) | 14 Years Difference | ...

[ Voor 5% gewijzigd door MagicBox op 13-04-2025 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:56

Dark

who tweaked the light?

Je hebt er maar 2 dimm's in zitten ook heh? Ik meen me te herinneren dat dat de geheugenbandbreedte behoorlijk deed inzakken op dit platform en dat 3 kanalen stukken beter werkte, misschien dat dat een van de oorzaken is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:58
Al eens geprobeerd om hyperthreading uit te schakelen?
https://tweakers.net/i/Xb...4cbo8iKQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicBox
Dark schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:29:
Je hebt er maar 2 dimm's in zitten ook heh? Ik meen me te herinneren dat dat de geheugenbandbreedte behoorlijk deed inzakken op dit platform en dat 3 kanalen stukken beter werkte, misschien dat dat een van de oorzaken is?
Tja.. dat is ook zo'n iets. Deze computer zoals hij was met de 1060 als main, zonder de 2060 was in gebruik door mijn broer. Het waten mijn oude onderdelen en de 1060 had hij er zelf bijgekocht als upgrade van een ATI 7850 welke begin 2015 een overgangskaart was voor mij nadat mijn 4870x2 de geest had gegeven. Ik wilde namelijk geen 9xx NV serie maar wachten op de 10xx serie welke niet veel later uit zou komen. Goed, die upgrade was ergens in 2016 of zo, hij speelt graag World of Warcraft.

Ongeveer in 2023 begon 8GB te weinig te worden en begon de computer tijdens WoW ook te memory swappen. Ik heb toen 3 sticks Corsair Value-RAM met dezelfde timings gekocht zodat 'ie in elk geval 12GB had en weer verder kon. Maar hij had pech.

Het blijkt dat de MC gewoon geen 3 sticks wil pakken, de computer wil niet voorbij de memory raportage van de BIOS komen bij het opstarten. 2 sticks werkt wel. het maakt niet uit in welke van de 3 de twee sticks geplaatst worden . x M M. M M x, M x M - het maakt niets uit, alle 2-stick combinaties in de 3 sloten werken goed. Dus het was uit te sluiten dat het een slot was dat niet werkte. Ook de 3 sticks per stuk individueel testen werkte gewoon goed dus het lag niet aan de sticks. Met 3 sticks werkte het niet. Ook niet op Intel standaard snelheid van 1066MT/S. Dus ik had het maar opgegeven.

Niet veel later heeft mijn broer zelf een geheel nieuwe PC gekocht en heb ik mijn oude PC weer mee teruggekregen, deze dus.

Ik ben vervolgens op zoek gegaan naar wat mogelijk een probleem zou kunnen zijn en dat was de BIOS. Ik had er P09 op zitten. Met wat rondlezen kwam ik er achter dat de "Gulftown patch" BIOS P10 de volle 12GB zou moeten ondersteunen. Dit gold ook voor P11 welke nog een update voor de JMicron controller had.

In het kort, bleken P10 en P11 een "brick" BIOS te zijn.Met andere woorden, de computer wilde niet meer POSTen. Geen piep niets. Dus weer op BIOS2 terug gezet (P06). Het volgende euvel was bekend:

-P10 en P11 lopen vast op POST code A1 (reserved, geen beschrijving) in combinatie met een D0 stepping I7 920.

Ik ben met deze combinatie aan het puzzelen gegaan en het volgende geconstateerd:

-Gelijk BIOS in gaan na 1e reboot na de BIOS update
-Hardware info pagina openen - 12GB netjes zichtbaar.
-F10 opslaan BIOS en reboot.
-Vastlopen op A1

Toen wat anders geprobeert:

-Gelijk BIOS in gaan na 1e reboot na de BIOS update
-Hardware info pagina openen - 12GB netjes zichtbaar.
-F10, Exit ZONDER opslaan en reboot.
-POST doorlopen
-Bluescreen zodra Windows wordt opgestart.

De conclusie hier was dat zodra er een welke-dan-ook BIOS setting wordt opgeslagen, je de A1 vastloper krijgt. Als er niet wordt opgeslagen en je de CMOS checksum error laat zitten maar met F1 door gaat, redt je het tot aan Windows met een blue-screen.

Dus ik had weer pech. Nu bleek dat met een beta BIOS dit probleem er niet zou zijn, maar die heb ik tot op heden nog niet kunne vinden op het web. Het gaat om BIOS G44, welke bevestigd goed werkt met een D0 920.

La la la la la... (sorry haha)

[ Voor 9% gewijzigd door MagicBox op 13-04-2025 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicBox
Nog niet maar kan ik wel even doen om te kijken wat voor verschil dat maakt. Ik werk deze post wel bij met het resultaat...

============================

Resultaat:

LOL zonder HT doet Diablo IV dikke 60FPS. Ik moet er nog steeds van lachen want ik weet dat normaal gesproken je met HT on/off weinig verscshil in een game hebt; afhankelijk van het totaal FPS dat het maar om enkele FPS beter gaat en niet zoals hier nu meer dan 300% FPS performance verschil. Ik heb wat scherm afdrukken toegevoegd.

Ik heb namelijk ook 3DMark weer even gedaan en ook daar nu een veel hogere GPU score gehaald welke beter in de buurt komt van wat het moet zijn maar nog net niet helemaal is. Maar voor wat het is goed genoeg. De CPU score daarentegen is veel lager zoals verwacht.

Echter, als men in de 3D Mark online resultaten database gaat kijken zal je kunnen zien dat in de lijst duidelijk wordt dat HT aan of uit practisch geen verschil maakt en zeker geen meer dan 300% FPS verschil en bijna 200% GPU score.

HIer de link met de resultaten: https://www.3dmark.com/se...minCpuClock=&maxCpuClock=

Dus ja, het is nog al een vaag verhaal en ga zeggen dat ondanks het resultaat ben ik er nog steeds van overtuigd dat hyperthreading uitzetten geen merkbaar verschil zou moeten zijn en gewoon aan kan blijven staan. Ook hier lijkt 3D-Mark dat te bevestigen.

Maar goed, ik heb nu in Diablo IV 60FPS en ga eens kijken hoever ik settings kan opschroeven :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCr60wQxQ2Zex2gRHv2Wwpuuo1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S3ulp011lDdvS5vaURZhTaFa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKQ7ivKriF3ZwyZyrB8P5bajAJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gXeHkF4oN2KsozCXwGh85n9j.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1Z8IARxURfJ27ZOEDwozDIMRe4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOdntqRMjqQtUIv8dMm7VpZ7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door MagicBox op 13-04-2025 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicBox
Nog wat D4 updates:

-Alles op low settings: >100 FPS
-Alles op medium, AMD performance boost off; nu gewoon 1080p continu en AF op x16: >70 fps

Dus de laatst genoemde instellingen hou ik het op met V-sync weer aam voor een solid 60 FPS!

P.S. ook de GPU fan draait half zo hard niet meer. Hmm...

[ Voor 11% gewijzigd door MagicBox op 13-04-2025 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
MagicBox schreef op zondag 13 april 2025 @ 18:32:
Dus ik had weer pech. Nu bleek dat met een beta BIOS dit probleem er niet zou zijn, maar die heb ik tot op heden nog niet kunne vinden op het web. Het gaat om BIOS G44, welke bevestigd goed werkt met een D0 920.
Mooi Tweaker topic :)

Ik zie hier wel een opmerking staan op de Wayback archieven van XtremeSystems dat er een final bios P11 is?

Wayback: XtremeSystems - G44 Bios for Bloodrage
G44 Bios for Bloodrage
Description for Customer :
1. Corrected XMP memory VID.
2. Fixed 12GB memory hang-up at BIOS POST 4Eh issue.

X58A01-8A1F1G44.zip

Also try the newer P11 final bios:
http://www.foxconnchannel...oodrage/BIOS/8A1F1P11.zip

Your first url installed all kinds of addware. Fortunately the p11 bios did the trick, thanks!
Google: 8A1F1P11.zip

Deze is dan hier in ieder geval te downloaden:
Helpdrivers: Bloodrage GTI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicBox
Ja, de P11 is de final. Ik dacht even dat XtremeSystems voor jou bereikbaar was maar het was de archiefmachine, jammer. Ze zouden nog wel in de lucht moeten zijn maar ik kan er al tijden niet meer bij.

De P11 die je voorstelt had ik al geprobeerd, zowel de P10 als P11 die idd via dat soort sites nog wel te vinden is. Maar die geven dus beiden een A1 post code en niet een AE zoals de P10 (of P9) zou doen.

Ook in het hele archief zoeken van de wayback machine leverde geen G44 op dus tja ik denk dat ik het met P06 zal moeten blijven doen en 8GB.

Overigens, een nieuw moederbord, CPU, geheugen en GPU zie ik niet zitten.. ik ben een beetje op z'n retour met PC hardware en gaming mede door wat ervaringen in de afgelopen 10 jaar. Ik vind het prima zo met Diablo nu lekker speelbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:58
MagicBox schreef op zondag 13 april 2025 @ 18:52:
[...]
LOL zonder HT doet Diablo IV dikke 60FPS. Ik moet er nog steeds van lachen want ik weet dat normaal gesproken je met HT on/off weinig verscshil in een game hebt; afhankelijk van het totaal FPS dat het maar om enkele FPS beter gaat en niet zoals hier nu meer dan 300% FPS performance verschil. Ik heb wat scherm afdrukken toegevoegd.
Het is maar net hoeveel cores het programma kan gebruiken, met HT halveer je de snelheid van je cores (maar verdubbel je het aantal cores) en kan je dus inderdaad performance verlies krijgen.
3DMark kan wel alle cores gebruiken die er zijn, Diablo blijkbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicBox
Nou.. dat is niet zoals HT werkt, was het maar waar want dan zou je helemaal snelle cores kunnen hebben als je de helft op offert.

Op een Intel kan een echte core worden opgedeeld in twee logische cores. Het is nog steeds één fysieke core. Maar een core heeft twee soorten reken eenheden, eentje voor hele getallen (integer) en eentje voor kommagetallen (floating-point). Met hyperthreading kunnen er twee threads op de zelfde core tegelijk lopen als ze niet tegelijk beide reken eenheden willen gebruiken. De threads worden niet sneller en de vertraging die er kan zijn is alleen als beide threads dezelfde soort reken eenheid willen aanspreken; ze worden dan achter elkaar gezet in de uitvoer. Het levert vooral een soepele Windows op zodat schermen lekker soepel reageren doordat meerdere threads tegelijk kunnen lopen en alleen op elkaar hoeven te wachten als ze niet de zelfde core eenheden gebruiken. Met dingen als geheugentoegang is dit toch al minimaal en krijg je dat ze in de memory controller zowiezo op elkaar moeten wachten bij geheugentoegang.
Pagina: 1