Oude slimme meter laten vervangen door nieuwe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minoes2015
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 15-05 17:08
Mijn vraag
...
Even een vraagje. Door liander (energienetwerk beheerder) wordt ik gespamd met brieven dat ze mijn oude slimme meter willen vervangen voor een nieuwe slimme meter. Ze schrijven dat als ik dat niet doe, ik mogelijk teveel ga betalen voor mijn energie verbruik. Ik heb ze gebeld en het schijnt dat over 2 jaar 2G uit de lucht gaat, waardoor ze de oude slimme meters niet meer kunnen benaderen en dat dat de reden is van de vervanging. Op de nieuwe slimme meter kan ik het automatisch uitlezen van de meterstanden blokkeren, maar liander zal de meter wel blijven benaderen voor software updates.
Wat is nou wijsheid: laten vervangen of niet?
Van alle voordelen van slimme meters die op internet worden genoemd maak ik geen gebruik.
Ik heb wel zonnepanelen, maar volgens liander heb ik daarvoor niet een nieuwe slimme meter nodig.
Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-07 14:33
Waarom zou je het niet willen?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Waarom niet?

Maakt toch niet uit.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:47
Gewoon laten vervangen.
Bij mij hebben ze deze ook vervangen toen ik van 1 fase naar 3 fase ben gegaan.
De nieuwe werkt op het LTE-M netwerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:01
Als het netwerk offline gaat zal de meter zijn tijd verliezen en niet meer schakelen tussen dal en piek tarief. Niet dat je daar nu gebruik van maakt. Maar het begrenst de soorten contract die je kan aangaan.
Straks is een dynamisch contract niet mogelijk. Terwijl dat misschien juist de interessantste zijn.

Bovendien zul je regelmatig worden gevraagd meterstanden op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:13
Minoes2015 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 15:08:
Mijn vraag
mijn oude slimme meter
Strikt genomen is die meter niet van jou. De meter is van de netbeheerder en zij zijn verantwoordelijk voor de goede werking van de meter.

De bewering dat het 2G netwerk uit gaat en de meter daarom vervangen moet worden is correct.

Een goede, vaak onderbelichte, reden waarom je de meter als bewoner wil laten vervangen: Als het 2G netwerk uitstaat gaat de slimme meter nog steeds proberen om verbinding te leggen met het 2G netwerk. Daarmee kan de meter een storingsbron worden voor mobiel internet bij jou thuis.

Lang verhaal kort, mijn advies: de meter laten vervangen.

[ Voor 4% gewijzigd door FredvZ op 12-04-2025 15:46 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-07 21:38
Het lijkt mij ook geen nadelen hebben om dat ding gewoon te laten vervangen. Hoewel het (in mijn geval) nog wel even gedoe is: alle servers en home automation moet op een gecontroleerde manier downgebracht worden, is dus offline tijdens het meter wisselen, waardoor ik gegevens mis, de nieuwe meter zal op 0 beginnen zodat ik Home Assistant zal moeten vertellen hoe hiermee om te gaan, en daarna alles weer netjes opstarten en controleren dat alles up is...

Then again. Het heeft ook geen voordelen. Als die netbeheerders elke paar jaar hun 'slimme' meters weer willen vervangen, dan betwijfel ik wat het voordeel nog is van die dingen. We blijven bezig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:43
Je mist weinig gegevens als de stroom eraf is want er is dan toch ook geen verbruik? Bij een stroomstoring ben je ook gegevens kwijt (wat voor gegevens bedoel je eigenlijk).

En als de nieuwe meter er is dan start je toch eerst je home Assist op en dan de rest? En anders horen servers in een datacenter met een redundante voeding en backup stroom (al kun je dat laatste ook thuis doen als het niet down gaan zo belangrijk is).

Hier ging van de week de stroom van de wijk af vanwege verzwaring van de wijk trafo. En we hebben ook weleens een storing gehad (gelukkig niet zo vaak). Dan moet je ook een scenario hebben voor het down brengen/gaan en weer aanzetten.

Volgens de voorschriften zou je ook 4 keer per jaar je aardlek moeten testen.... (Dat doet alleen bijna niemand).

[ Voor 8% gewijzigd door jongetje op 12-04-2025 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Je verwart digitaal en slim.

"slim'' is het ding als het met internet wordt verbonden. Digitaal zijn ze allemaal.\Je kan ook een nieuwe digitale krijgen, niks slim aan. enige nadeel is dat je nooit met dynamische tarieven kan werken bijvoorbeeld.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
jeroen3 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 15:29:
Als het netwerk offline gaat zal de meter zijn tijd verliezen en niet meer schakelen tussen dal en piek tarief. Niet dat je daar nu gebruik van maakt. Maar het begrenst de soorten contract die je kan aangaan.
Straks is een dynamisch contract niet mogelijk. Terwijl dat misschien juist de interessantste zijn.

Bovendien zul je regelmatig worden gevraagd meterstanden op te geven.
Je stelt dit alsof het allemaal nadelen zijn.
Niks mis met 1 tarief, dynamische contracten kun je ook zonder en meterstanden bijhouden doe je als twaekr toch al. Dus kun je ze net zo goed elk jaar een keer doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wat is nou wijsheid: laten vervangen of niet?
Wijsheid, voor zover daar iets objectiefs over te zeggen is, is gewoon lekker een nieuwe slimme meter en die door je netbeheerder automatisch laten uitlezen. Die gegevens mogen ze toch alleen maar verwerken voor de facturatie, tenzij jij expliciete toestemming geeft voor het vaker uitlezen en anders verwerken ervan.

Maar er zijn mensen die het ongegronde idee hebben dat het niet privacyvriendelijk zou zijn. Alsof je netbeheerder niet in alle gevallen gewoon je meter uit kan lezen of iemand langs kan sturen (die verplicht bent binnen te laten, ook al staan ze iedere week voor de deur).

Dus gewoon lekker doen, als je de extra features niet nodig hebt gewoon je meterstanden eens per dag of maand laten uitlezen. Zolang je verder geen toestemming geeft doen ze er ook niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

No Hands schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 19:54:
Je verwart digitaal en slim.

"slim'' is het ding als het met internet wordt verbonden. Digitaal zijn ze allemaal.\Je kan ook een nieuwe digitale krijgen, niks slim aan. enige nadeel is dat je nooit met dynamische tarieven kan werken bijvoorbeeld.
Ze verward helemaal niets, jij leest niet goed ;)

Ze heeft het over uitfasering van 2G. Dit betreft dus een digitale slimme meter met enkel een 2G modem/sim.

@Minoes2015 gewoon laten vervangen, is vergelijkbaar als je nu al hebt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
True schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:09:
[...]

Ze verward helemaal niets, jij leest niet goed ;)

Ze heeft het over uitfasering van 2G. Dit betreft dus een digitale slimme meter met enkel een 2G modem/sim.

@Minoes2015 gewoon laten vervangen, is vergelijkbaar als je nu al hebt.
Maar die hoeft dus niet te worden vervangen door een nieuwe slimme. dat kan ook een domme zijn indien je dat wenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJK1
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08-05 16:58
Als je meter geen standen door geeft en je zelf standen 1 of 2 keer per jaar moet doorgeven dan kun je in feite blijven salderen. Is dat niet veel aantrekkelijker als je zonnepanelen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:43
@HJK1 De meeste leveranciers gaan dan schatten wat je teruglevert en daar de teruglever vergoeding op baseren. Ik vermoed dat dat niet in je voordeel is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:58
HJK1 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:34:
Als je meter geen standen door geeft en je zelf standen 1 of 2 keer per jaar moet doorgeven dan kun je in feite blijven salderen. Is dat niet veel aantrekkelijker als je zonnepanelen hebt?
Alle digitale meters hebben afaik gewoon een telwerk voor teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Laatst online: 14:23
HJK1 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:34:
Bedoel je dat je niet de stand van de lever en teruglever tellers gaat doorgeven maar de gesaldeerde waarde daarvan?

Dat mag niet en is eigenlijk fraude. kan je denk ik serieus me in de problemen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Het enige 'probleem' wat ik zie is dat ze straks met variable netwerkkosten gaan werken op de piekmomenten.
De stroom zelf kost dan niks maar de belasting op het net is dan wel groot.
Pagina: 1