Wie heeft verstand van warmteopslag en hybride schakelen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETwamteopslag
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16-04 21:17
Mijn vraag
Zoek mensen met verstand van CV installatie en de wisselwerking hiervan met een hoge temperatuur warmteopslag. (Kan dat eventueel dezelfde schakeling zijn als met een hybride warmtepomp?) Ik wil in de nabije toekomst een warmteopslag bouwen van zo'n 2,5 M3 opslagmateriaal (vol vergelijkbaar met 50 tot 70 m3 gas) met daaromheen een hele dikke isolatielaag. Het opslagmedium wordt waarschijnlijk hittebestendig beton met vooral veel ijzer ertussen vanwege de hoge massa. Ik heb dan waarschijnlijk nodig een pomp, een buisventilator, een warmtewisselaar, rvs buizen, bochten etc, verwarmingselementen, schakelingen, isolatie en een constructie. En dat alles moet tegen 450 graden celsius kunnen. Het is de bedoeling het met stroom van het dak te verwarmen en hybride op de CV aan te sluiten d.m.v. een lucht-water warmtewisselaar. Ik denk daarmee zo'n 80% van het jaar zonder gas te kunnen, aangezien het telkens weer bijgevuld wordt. Was eerst van plan een echt grote opslag te maken om helemaal gasvrij te verwarmen maar dat neemt me teveel ruimte in door de 2 meter isolatie rondom. Dat is meer iets om meteen als fundering in nieuwbouwhuizen te doen of als je 20 jaar jonger bent. Wie wil hierover meedenken of weet iets/iemand/leveranciers van onderdelen, deskundigen?

Zelf ben ik hooguit een beetje handig in knutselen, maar zeker geen deskundige op dit vlak.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:16
"hooguit een beetje handig in knutselen" en twee kuub staal van 450°C klinkt eerlijk gezegd als een goed begin voor een Darwin award.
Met dat soort temperaturen zijn eigenlijk alle onderdelen slijtagedelen. Helemaal als je die temperatuur sterk gaat variëren in de warmte er in en uit te krijgen. De gebruikskosten nemen daarmee behoorlijk toe, en het systeem was al niet heel erg efficiënt.
Je kan voor dit soort systemen misschien beter naar fase transitie materialen kijken. Die worden vaker gebruikt, en kunnen relatief veel warmte opslaan zonder dat je enorme temperatuursverschillen hoeft te maken. Ik verwacht ook dat je daar wat meer info kan vinden over volledige installaties en hoe anderen dat gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:54

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ETwamteopslag Ken je misschien CESAR van het Ecodorp Boekel?
Een beetje downsizen en je bent er - maar niet klagen als het niet lukt O-) .
Suc6

P.S.: Voor een discussie over warmteopslag in een "zandbatterij" (400°C?) op het VEH-forum. LET OP! De discussie is een beetje "houtje touwtje" en "van de hak op de tak". Verder is de technische kwaliteit matig.

[ Voor 43% gewijzigd door dunklefaser op 12-04-2025 16:02 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:55
Nog afgezien van de technische mogelijkheden/beperkingen: als particulier mag je niet zomaar 2,5 m3 aan gasvormig materiaal opslaan, laat staan op hoge temperaturen/hoge druk.

Daar is in NL een omgevingsvergunning voor nodig (in België vast iets vergelijkbaars), misschien een goed idee om eerst bij je gemeente en waterschap te informeren welke eisen zij stellen aan een dergelijke opslagtank. (en afhankelijk van waar je woont kunnen de provincie en/of Rijkswaterstaat er ook nog voorwaarden aan stellen)

[ Voor 3% gewijzigd door FredvZ op 12-04-2025 15:29 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ETwamteopslag schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:26:
En dat alles moet tegen 450 graden celsius kunnen.
Alles voor consumenten gaat niet (ver) boven de 100°C, hooguit een rookgasafvoer, maar bij de cv mag je daar ook al niet meer aanzitten.

Dus zonder kennis & testen, certificering en alle andere ellende heb je geen garantie dat het werkt.

Zelfs als een materiaal geschikt is voor 200°C, wat betekent dat dan precies? Bij isolatie betekent dat vaak dat het materiaal niet spontaan ontbrand.
Dus na 30-60 minuten geen vlammen. Maar daarna kun je het mogelijk wel weggooien omdat het verpulverd of z'n werking verliest.