Onderzoeker vindt verdachte unlisted Chrome-extensies met…

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:30

kodak

FP ProMod
Topicstarter
Artikel: nieuws: Onderzoeker vindt verdachte unlisted Chrome-extensies met miljoenen i...
Auteur: @IdrizV

Ik vraag me af waarop de bewering van het nieuws dat er miljoenen installaties zijn gebaseerd is.

Dat een onderzoeker meerdere onbetrouwbare browser extensies buiten de officiele app winkels kan vinden is nmm helaas niet heel bijzonder. Veel van dit soort extensies staan daarom al in grote aantallen in publieke blacklist. Dat soort blacklists bestaan daarom ook al veel langer.

Wat het nmm bijzonder maakt zijn de beweringen die de onderzoeker doet over het miljoenen aantal gebruikers ( 4000000 users that have been at risk). Wat nieuws als Tweakers ook over neemt, al is het hier wat afgezwakt naar 'installaties'. En juist daar over staat geen enkele verduidelijking waar de onderzoeker dat grote aantal uit op maakt. Terwijl er genoeg redenen zijn hierover te twijfelen. Al is het alleen al omdat de bron zelf stelt dat zelf kunnen installeren af hangt van bijzondere omstandigheden, buiten de officiele app-winkels om.

Als je als onderzoeker een extensie weet te krijgen en kan onderzoeken dan heb je niet zomaar inzicht in hoeveel andere gebruikers er zijn. Dan moet je beschikken over een betrouwbare extra bron. Het lijkt me niet dat als die onbetrouwbare app-winkels aantallen noemen die spontaan selectief wel als betrouwbaar zijn aan te nemen. Het hele probleem is de onbetrouwbaarheid van hun software en handelen. Dus waarop zijn die mogelijke miljoenen gebruikers dan wel gebaseerd en betrouwbaar?

[ Voor 5% gewijzigd door kodak op 12-04-2025 14:25 ]