Toon posts:

linux, laptop en beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren linux (corel) op mijn laptop geïnstalleerd en het volgende probleem doet zich voor:
Mijn tft beeldscherm heeft geen goede weergave. Als ik een gewoon beeldscherm aansluit heeft dat wel een goed beeld.

Misschien dat de videokaart niet wordt ondersteund of moet de monitorinstellingen van Linux wel op tft beeldscherm staan. Nu kan ik wel de instellingen zoals resolutie, maar ik kan de videokaart niet veranderen.

Ik heb helaas (nog) geen manual (gedownde versie) en de help biedt nog geen oplossing.

Wie?

Verwijderd

Misschien een rare vraag, maar kan het zijn dat je laptop bijv. 14.1" is en je monitor 15"? of hebben de monitor en het TFT scherm dezelfde resolutie?

Verwijderd

Topicstarter
Hoezo rare vraag?

tft 13,3"
monitor 14"

Wat kan het dan zijn?

Het is ieg niet een verschil in resolutie zodat de 14" randen heeft.

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

zou het kunnen dat linux geen 13.3" aankan

Tweakers Discord

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zondag 16 september 2001 19:16 schreef Dark_Rain het volgende:
zou het kunnen dat linux geen 13.3" aankan
??

Linux kan elke monitor aan die VGA/EGA, or whatever aankan.. Dat heeft uiteraard _niets_ met de grootte van die monitor te maken.

Het lijkt me eerder, dat deze jongen z'n monitor probeerd aan te sturen, op een te hoge resolutie, die z'n TTF(Of zoiets)-scherm niet aankan..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Uit manual
13,3"kleurendisplay met Active Matrix (TFT)-technologie XGA-resolutie. Monitor ondersteunt 1024 * 768

Hoe kan ik het videoaartje instellen als standaard vga-kaart (ik kan nu alleen instellingen als resolutie veranderen)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zondag 16 september 2001 19:23 schreef AWe het volgende:
Hoe kan ik het videoaartje instellen als standaard vga-kaart (ik kan nu alleen instellingen als resolutie veranderen)
Welke distributie gebruik je, i.v.m. verschillende X-instel-programmaatjes (Leuk Scrabble woord :-) )

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zondag 16 september 2001 19:23 schreef AWe het volgende:
Uit manual
13,3"kleurendisplay met Active Matrix (TFT)-technologie XGA-resolutie. Monitor ondersteunt 1024 * 768

Heeft imho niet met je videoadapter te maken, anders had je ook geen beeld op je CRT gehad.

Probeer je TFT als "generic LCD panel" te configgen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 11:35
Op zondag 16 september 2001 21:43 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Welke distributie gebruik je, i.v.m. verschillende X-instel-programmaatjes (Leuk Scrabble woord :-) )
dat schrijft ie al: corel ;)

Verwijderd

als je 640x480 hebt op een 13", ziet dat er heel anders uit dan op een 14" enz.
Je hebt namelijk dezelfde resolutie op een groter/kleiner oppervlak...

Verwijderd

Op maandag 17 september 2001 10:35 schreef e-forze het volgende:
als je 640x480 hebt op een 13", ziet dat er heel anders uit dan op een 14" enz.
Je hebt namelijk dezelfde resolutie op een groter/kleiner oppervlak...
Maar dat staat los van je OS, komt door monitor

Verwijderd

Welke versie van X gebruik je? Als je X 4.x hebt, kun je je monitor en videokaart laten auto-proben met:

XFree86 -configure

Dan ff de benodigde secties in /etc/X11/XF86Config vervangen en hopla het moet werken.

Als je nou X 3.6.x hebt (zoiets vermoed ik) ligt de situatie wat moeilijker. Corel had toch ook zo'n autoprobe programmaatje ofzo erbij zitten?? Ik denk dat je dan ff op zoek moet naar de specs van je TFT schermpje en die handmatig inkloppen. Dan ff de goeie kleurendiepte en resolutie instellen en hopla :) hij doet het (als het goed is ;))

Oh bdw... heb je X wel ingesteld op 1024x768?
Pagina: 1