Auer Edel Eau warmtepompboiler met weinig vloeroppervlakte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtrechtOost75
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-06 14:44
Ik heb een advies gekregen maar ik wil dat tegen jullie aanleggen. Ik heb een benedenwoning met 66m2 woonoppervlak waarvan 55m2 vloerverwarming. Goed geïsoleerd en ik verbruik 750m3 gas. De binnenruimte is beperkt. Het advies van Adlar is een all electric (mijn wens ook) warmtepomp (6kW) met een water-water warmtepomp boiler. Auer edel eau 200l. Alleen de boiler vraagt eigenlijk 90m2. Een buffervat van 50l zou dat moeten opvangen. Gaat dat werken? Of toch een kleinere boiler? Ik heb een bad waar ik 1x per 3 maanden gebruik van maak en een huishouden van 1 persoon met 50% van de tijd een kind.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-06 16:03

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb de Auer nu tijdelijk op 36m2 lopen en dat gaat op de meeste dagen wanneer er kort gedouched wordt prima, dan loopt ie 1,5uur en blijft de vloer nog warm.
Maar op zaterdagen wanneer alle kinderen in bad gaan, wasjes gedraaid worden en mijn vriendin douched tot er koud water uit komt, heeft dat ding wel >6 uur nodig op weer op te warmen. Dan wordt de vloer buiten het stookseizoen wel te koud. Het helpt om op vrijdag de legionella run te doen zodat ie goed warm de zaterdag in gaat.

Een buffervat lost niks op. Die 50 liter @ 20 graden of zo heeft de Auer zo om laag getrokken. En tijdens het stookseizoen is er geen probleem als je de boiler ongeveer gelijk laat lopen met de verwarming. Wat is je vloer? Beton? Dan heb je veel meer buffer voor de auer dan een bufervat je kan geven.

De maat van de boiler is eigenlijk geen speler, het gaat er om hoeveel warm water je verbruikt.

Eigenlijk denk ik dat het met jouw use case en maat vloer het meestal wel prima gaat werken. Desnoods zet je hem op comfort als je in bad gaat met een zetje van het electrisch element.

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 11-04-2025 21:01 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtrechtOost75
Ik douche zon 10 min in de ochtend. Maar het moet ook kunnen werken als er 3 mensen in de ochtend willen douchen. Ik heb vloerverwarming met 7 zones met eronder 60cm schuimbeton. Was dat je vraag? Is dus een buffervat helemaal niet nodig? En ik heb nu nog een mengverdeler die moet er ook vanaf. Want als die helemaal leeg is, is er dan onvoldoende capaciteit van de Wp om de vloer te verwarmen? Of ligt dat aan de aansturing die niet lekker werkt? Een 150l kan weer aan de muur hangen en heeft ook zo z’n voordelen in mijn situatie. De twijfel zit hem ook in de grootte boiler en of de Adlar icm met zo’n boiler een goed idee is. Aansturing lijkt toch een probleem te zijn van deze wp.

[ Voor 47% gewijzigd door UtrechtOost75 op 11-04-2025 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Het eventuele probleem is er als de Auer gaat lopen zonder dat de hoofd-warmtepomp draait omdat het net warm genoeg is. Zeg 20 graden in voor- en naseizoen. De Auer gaat dan warmte uit de vloer trekken en dat gaat even prima. Maar als ie lang moet lopen, komt de retour onder de 18 graden en gaat de Auer over op het (stuk onzuinigere) element. Als dat af en toe gebeurt is dat niet zo erg dus lijkt het te kunnen.

Vloerverwarming in een laagje dekcement over schuimbeton heeft een stuk meer warmtebuffer dan bijvoorbeeld een droogsysteem in schuim en zal minder snel afkoelen en onder die 18 graden komen. Prima dus.

Een buffervat gaat voor je Auer niet helpen en voor de hoofd-wp samen met vloerverwarming is het vaak ook niet nodig als de WP netjes kan terugmoduleren en te regelen is qua aansturing.

De 150 liter heeft een stalen vat met anode die je jaarlijks zou moeten wisselen. De 200 liter versie heeft een onderhoudsvrij RVS vat. Dat was bij mij al genoeg reden om voor de 200 liter te kiezen. Ook kan bij een grotere boiler de temperatuur lager wat ten goede komt van het verbruik. Bij een bad zit je sowieso al snel aan 200 liter.

Qua aansturing hoeft de hoofd-wp eigenlijk geen rekening te houden met de Auer. Daar zit geen probleem. Of die Adler goed werkt voor de verwarming weet ik niet maar geen zorgen mbt tot de Auer.
Qua vermogen neemt de boiler in de winter niet veel weg van de hoofd WP. Dat is vergelijkbaar met een flinke radiator en zou prima moeten kunnen als die 6kw niet ultra strak gedimensioneerd is.

[ Voor 30% gewijzigd door Wuursj op 11-04-2025 21:34 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtrechtOost75
Het eventuele probleem is er als de Auer gaat lopen zonder dat de hoofd-warmtepomp draait omdat het net warm genoeg is. Zeg 20 graden in voor- en naseizoen. De Auer gaat dan warmte uit de vloer trekken en dat gaat even prima. Maar als ie lang moet lopen, komt de retour onder de 18 graden en gaat de Auer over op het (stuk onzuinigere) element. Als dat af en toe gebeurt is dat niet zo erg dus lijkt het te kunnen.
Deze begrijp ik nog niet. De hoofd-wp (Adlar) stuurt de temperatuur van de vloerverwarming. Kun je deze alleen op ruimte (temperatuur) sturing zetten of kun je ook ervoor zorgen dat deze stuurt op retour watertemperatuur? En waarom gaat de boiler-wp over op het element? Je kunt instellen dat hij dat niet moet doen volgens mij. Of is 18 graden altijd de grens en als het water koeler is werkt de boiler-wp niet? Ik zou denken, dan zakt de temperatuur van de vloerverwarming nog meer (naar bijv.16 graden) en dan wil je dat de hoofd-Wp bijspringt. Maar alleen als dat invloed heeft op de ruimte temperatuur. Meestal zal de hoofd-Wp ook in voor en najaar wel naar 35 graden moeten verwarmen lijkt mij.
Maar deze sturing moet wel goed ingeregeld kunnen worden. Gaat dat lukken?

Mijn verwachting: ;-)
ChatGPT kwam met een verbruik van 416 kWh voor de boiler op basis van huidig verbruik warm water door hr-ketel (200m3 gas) en 1160 kWh voor de warmtepomp (nu 550 m3 gas)

[ Voor 4% gewijzigd door UtrechtOost75 op 11-04-2025 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Ik ken Adler niet en weet niet waar hij op stuurt. Maar het gaat vooral om de situaties waneer er geen warmtevraag is en de Adler uit zal staan. Als de Adler loopt is er immers geen probleem. Die WP gaat niet lopen als de ruimte en/of buiten temperaturen hoog genoeg zijn, ook niet als de temperatuur van de retour 10 graden is. Hier loopt de hoofd WP al sinds begin maart niet meer overdag (en hartje winter ook niet hoger dan 28 graden).

De 18 graden in de Auer is hard en niet instelbaar. Dat is omdat dat zo ongeveer het punt is waarbij condens op de vloer zou onstaan. Het is wel te tweaken door de sensor los te halen. Dat heb ik gedaan en nu stamt de Auer door tot de vloer verder door en koelt de vloer af naar zo'n 15 graden bij een langere run. Maar dat komt door mijn kleine vloertje. Straks met de volle 135m2 verwacht ik dat niet meer. Ook bij 15 graden heeft het nauwelijks invloed op de ruimte temp en slaat de hoofd wp niet aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 11-04-2025 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtrechtOost75
Conclusie de Auer 200l die 90m2 vraagt kan prima op mijn 55 m2. Het buffervat heeft geen toegevoegde waarde in mijn configuratie. Misschien de sensor loshalen van de boiler-wp, maar dat doe ik in overleg met Adlar. In voor en najaar als hoofd-wp niet aan staat overdag retour temperatuur in de gaten houden, maar element moet niet bijspringen. 200L boilervat heeft voorkeur vanwege onderhoudsvrije rvs vat. Ben benieuwd of we niets over het hoofd zien. Thanks!
Pagina: 1