Koelkast koeling kapot maar vriezer werkt wel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowichan
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-04 17:59
Gisteren is het koelgedeelte van mijn koelkast kapot gegaan. Gaat om een 37 jaar oude Philips ARG 251 uit 1988. Wil kijken of deze nog werkend te krijgen is met mogelijk minimale reparatie voordat ik besluit een nieuwe koelkast te halen.

Heb al een aantal dingen gecheckt:
  • thermostaat gemeten op continuïteit en deze lijkt gewoon te werken -> continuiteit / biep bij aan, geen bij uit.
  • De compressor lijkt te werken; als een korte periode de stroom van de koelkast haal hoor je klik en maakt ie geluid. Geluid lijkt wel geleidelijk af te nemen
  • Rooster achterop voelt warm aan en hoor wel vloeistof erdoor lopen
  • Zit geen ventilator in de koelkast, deze wordt ook nergens koud. Er zit achterin een groot koelblok die normaliter koud wordt maar deze wordt niet koud. Misschien dat er intern vloeistof niet van de vriezer naar het koelblok kan lopen?
Iemand misschien nog suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22-04 11:41
Waarom wil je hem überhaupt repareren?....is een super onzuinig ding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-04 15:17
Hele simpele suggestie: vervangen dat ding. Tegenwoordige koelcombinaties zijn een factor veel zuiniger met stroom, je hebt die investering zo terugverdiend.

Reparaties aan koelkasten zijn nooit simpel als er iets aan het koelcircuit mankeert. Een thermostaat, lampje of schakelaar kun je nog wel vervangen, maar als de compressor draait en het nog steeds niet koud wordt, dan is het gewoon gebeurd. Wellicht is de koelvloeistof er wel uit gelekt, of zit er iets verstopt.

Ik had laatst een vergelijkbaar geval, mijn Liebherr koelvriescombinatie begaf het na 22 jaar, alleen koelgedeelte (de vriezer werkte nog wel). Ik heb deze vervangen door een vergelijkbare koelvriescombinatie en gebruik nu minder dan de helft van de stroom, 0,3kWh per dag ipv 1. Dat scheelt 65 euro per jaar. Als ie 10 jaar meegaat heb je het terugverdiend en dat doen ze tegenwoordig makkelijk. Daarbij stijgen de stroomprijzen langzaam door, dus het wordt steeds gunstiger om zuinige apparaten te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door PhilipsFan op 11-04-2025 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techfreak
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20-04 12:27
Ik ben het met bovenstaande eens, dit is overduidelijk een probleem in het koelsysteem reparatie is niet meer te doen. Op Bol staan goede nieuwe. Wat is de inhoud van je koelkast en vriesvak? Goedkoop en goed zijn: Chiq, Sharp en Maxxy. De laatste 2 worden gemaakt door Vestel. Heb je liever 5 jaar volledige garantie kijk dan naar koelkasten van: Frilec, Exquisit, Inventum, Everglades en Heinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowichan
Orkaan schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:50:
Waarom wil je hem überhaupt repareren?....is een super onzuinig ding
PhilipsFan schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:51:
Hele simpele suggestie: vervangen dat ding. Tegenwoordige koelcombinaties zijn een factor veel zuiniger met stroom, je hebt die investering zo terugverdiend.
(...)
Techfreak schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:44:
Ik ben het met bovenstaande eens, dit is overduidelijk een probleem in het koelsysteem reparatie is niet meer te doen. Op Bol staan goede nieuwe. Wat is de inhoud van je koelkast en vriesvak? Goedkoop en goed zijn: Chiq, Sharp en Maxxy. De laatste 2 worden gemaakt door Vestel. Heb je liever 5 jaar volledige garantie kijk dan naar koelkasten van: Frilec, Exquisit, Inventum, Everglades en Heinner.
Thanks voor jullie antwoorden. Heb het typeplaatje bekeken en koelkast heeft een verbruik van 110w. Aangenomen 40% aan is dat inderdaad ongv 1kwh per dag/117eur per jaar.

Inhoud koelkast/vriesvak is resp. 190L/50L. Vergelijkbare formaat nieuwe modellen lijken allemaal energielabel C-E te zijn maar toch een stuk zuiniger. Wellicht toch beter om over te stappen naar een nieuw model inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-04 11:11
Het ziet er naar uit dat je een verstopping in het capillair van je koel gedeelte hebt.

De compressor perst het koelgas door de condensor waar het vloeibaar wordt, dan gaat het naar je vriezer en koeler verdamper. Vlak daarvoor gaat het door een cappilaire leiding waarna de vloeistof gaat verdampen.

Als de koeler niet en de vriezer wel koud wordt zal er een verstopping zijn in het cappilair van het koelgedeelte.

Hoe krijg je dit eruit?

Het koelsysteem openen en "backflushen" met stikstof. Of dat rendabel is voor een 37 jaar oude koelkast laat ik in het midden. Sommige mensen zijn erg gehecht aan hun apparaten.

Je zult weinig bedrijven vinden die dit gaan doen daar het koelgas vemoedelijk al uit gefaseerd is. Je kunt je licht eens opsteken maar schrik niet van de kosten.

Het allerlaatste redmiddel wat je zou kunnen doen is de koelkast uitzetten en helemaal op kamertemperatuur laten komen, dan de koelkast 24 uur ondersteboven zetten, dan weer terugzetten voor 24 uur.

Misschien dat de olie in het systeem met het teruglopen naar de compressor de blokkade wegneemt maar dit geeft geen enkele garantie dat bij het opstarten dit niet overnieuw gebeurt.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cowichan
nodri2000 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:28:
Het ziet er naar uit dat je een verstopping in het capillair van je koel gedeelte hebt.

De compressor perst het koelgas door de condensor waar het vloeibaar wordt, dan gaat het naar je vriezer en koeler verdamper. Vlak daarvoor gaat het door een cappilaire leiding waarna de vloeistof gaat verdampen.

Als de koeler niet en de vriezer wel koud wordt zal er een verstopping zijn in het cappilair van het koelgedeelte.

Hoe krijg je dit eruit?

Het koelsysteem openen en "backflushen" met stikstof. Of dat rendabel is voor een 37 jaar oude koelkast laat ik in het midden. Sommige mensen zijn erg gehecht aan hun apparaten.

Je zult weinig bedrijven vinden die dit gaan doen daar het koelgas vemoedelijk al uit gefaseerd is. Je kunt je licht eens opsteken maar schrik niet van de kosten.

Het allerlaatste redmiddel wat je zou kunnen doen is de koelkast uitzetten en helemaal op kamertemperatuur laten komen, dan de koelkast 24 uur ondersteboven zetten, dan weer terugzetten voor 24 uur.

Misschien dat de olie in het systeem met het teruglopen naar de compressor de blokkade wegneemt maar dit geeft geen enkele garantie dat bij het opstarten dit niet overnieuw gebeurt.
Dank voor het delen! Het vriesgedeelte heeft het inmiddels ook begeven. Mogelijk dat er over tijd langzaam koelmiddel is weggelekt.

Na 37 jaar trouwe dienst toch maar een nieuwe koelkast aangeschaft die ik vandaag heb mogen ontvangen. Tot mijn genoegen blijkt de glasplaat van de groentelade van de oude koelkast precies te passen op de lades van de nieuwe dus heb een mooi aandenken. Ja was wel een beetje gehecht aan het apparaat maar goed om met de tijd mee te gaan, zeker gezien het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:26

FreakNL

Well do ya punk?

cowichan schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:00:
[...]

[...]

[...]

Thanks voor jullie antwoorden. Heb het typeplaatje bekeken en koelkast heeft een verbruik van 110w. Aangenomen 40% aan is dat inderdaad ongv 1kwh per dag/117eur per jaar.

Inhoud koelkast/vriesvak is resp. 190L/50L. Vergelijkbare formaat nieuwe modellen lijken allemaal energielabel C-E te zijn maar toch een stuk zuiniger. Wellicht toch beter om over te stappen naar een nieuw model inderdaad.
Op die manier kun je verbruik niet inschatten.

Maar goed, je hebt al een nieuwe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowichan
FreakNL schreef op woensdag 16 april 2025 @ 06:13:
[...]

Op die manier kun je verbruik niet inschatten.

Maar goed, je hebt al een nieuwe :)
Oke leek me best een plausibele schatting voor de oude. Maar zet binnenkort een verbruiksmeter op de nieuwe doen om de actuals uit te lezen.
Pagina: 1