Vraag over 1-fase hybride omvormer met batterij in 3-fase

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTracer
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17-06 06:59
Hi Tweakers,

In het kort:
Kan de Solax X1 Hybrid G4 met een 3-fasen energiemeter (DTSU666) de batterij laten ontladen op fase 1, als er verbruik is op fase 2 of 3? Dus puur compenseren op de hoofdmeter, ook al zit de verbruiker op een andere fase?

Toelichting:
Ik heb het volgende in mijn thuissituatie:
• PV-installatie van 3900 Wp op 1 fase
• 3-fase meterkast
• Ik wil een Solax X1 Hybrid G4 (3.7 kW) hybride omvormer met batterij installeren, op 1 fase
• Een YMVK-kabel naar de zolder trekken is helaas geen optie, vandaar de keuze voor een enkelfasige omvormer

Ik ben me bewust dat laden/ontladen van de batterij fysiek alleen kan op de fase waarop de omvormer is aangesloten. De vraag is echter het volgende:

Kan de Solax X1 Hybrid G4, wanneer je een driefasige kWh-meter (zoals de DTSU666) via 3 CT’s aansluit én via de datakabel met de omvormer verbindt, zó werken dat hij de batterij laat ontladen als er op één van de andere twee fasen (fase 2 of 3) stroom wordt gevraagd?

Ik verwacht niet dat de batterij stroom fysiek naar die andere fasen levert, maar puur dat de omvormer via fase 1 ontlaadt om het totale verbruik op de hoofdmeter (3-fasen salderend) te compenseren, net zoals een PV-installatie dat ook doet bij verbruik op een andere fase.

Voorbeeld: de warmtepomp (grootste verbruiker) zit op fase 1, maar stel dat de wasmachine op fase 2 draait — kan de omvormer dan toch de batterij ontladen om het totale verbruik (alle drie de fasen samen) op de hoofdmeter te minimaliseren?

Vergelijkbare werking zie je bij stekkerbatterijen (zoals van HomeWizard), die ook op één fase zitten maar teruglevering compenseren over alle fasen.

Ik weet dat dit onbalans veroorzaakt bij de netbeheerder, maar ik wil vooral de batterij inzetten om eigen verbruik te dekken, zelfs als dat op andere fasen zit.

Dank voor jullie inzichten!

[ Voor 7% gewijzigd door DeTracer op 11-04-2025 19:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Het compenseren waar je het over hebt is salderen over de fases, dit doet je slimme meter.

Of de Solax rechtstreeks P1 kan uitlezen en daar zijn teruglevering op afstemt lijkt me sterk, maar als je ‘m via HA kan aansturen dan is dit “0-op-de-meter” regeling makkelijk te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTracer
bbbrumbrum schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:26:
Het compenseren waar je het over hebt is salderen over de fases, dit doet je slimme meter.

Of de Solax rechtstreeks P1 kan uitlezen en daar zijn teruglevering op afstemt lijkt me sterk, maar als je ‘m via HA kan aansturen dan is dit “0-op-de-meter” regeling makkelijk te bouwen.
Klopt fase salderen is wat ik bedoel.

Het is inderdaad de bedoeling om hem in HA compleet in te regelen middels modbus. P1 had ik niet bedacht maar CT klemmen op de fases. Maar ik weet dus dat de omvormer verwacht een afname in 1 fase via de com-kabel te ontvangen.

Hoe bedoel jij inrichten met HA? Zou je dan helemaal geen CT koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:07
DeTracer schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:30:

Hoe bedoel jij inrichten met HA? Zou je dan helemaal geen CT koppelen?
Jawel, maar de data uit de drie meetpunten samenvoegen. Dan heb je simpelweg X kW afname en kan je de batterij met dezelfde X kW laten ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTracer
jadjong schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:37:
[...]

Jawel, maar de data uit de drie meetpunten samenvoegen. Dan heb je simpelweg X kW afname en kan je de batterij met dezelfde X kW laten ontladen.
Hoe zou je die kunnen samenvoegen dan? Die com kabel kan dat niet zelf lijkt mij? Die is vermoedelijk ingericht voor drie fases doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
P1 is met afstand het makkelijkst om de data in HA te krijgen. Vele ESPhome oplossingen kant en klaar voor te krijgen, of enkel een P1-USB kabel naar je HA server (als die in de MK woont).

Je kunt ook alle fase draden samen door 1 CT spoel leiden, dit zou moeten werken, denk ik. Kan iemand bevestigen dat dat werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
DeTracer schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:41:
[...]

Hoe zou je die kunnen samenvoegen dan? Die com kabel kan dat niet zelf lijkt mij? Die is vermoedelijk ingericht voor drie fases doorgeven.
Door in HA de waardes bij elkaar op te tellen. In software, niet aan de hardware kabels bij elkaar knopen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTracer
jadjong schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:56:
[...]

Door in HA de waardes bij elkaar op te tellen. In software, niet aan de hardware kabels bij elkaar knopen. :+
Optellen van waardes in HA begrijp ik. Maar hoe verbind je drie CT’s aan HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 14:06
Heb je hem al gekocht? misschien kan je eerst de leverancier of fabrikant dit vragen, Mijn victron doet wat jij zoekt allemaal wel, kost wellicht iets meer, maar dan heb je ook kwaliteit.

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
DeTracer schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:09:
[...]

Optellen van waardes in HA begrijp ik. Maar hoe verbind je drie CT’s aan HA?
CT>DTSU666>RS485>Ethernet>HA>Ethernet>RS485>Solax

2x deze:
https://www.waveshare.com...-rs485/rs485-to-eth-b.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTracer
AteZ schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:13:
Heb je hem al gekocht? misschien kan je eerst de leverancier of fabrikant dit vragen, Mijn victron doet wat jij zoekt allemaal wel, kost wellicht iets meer, maar dan heb je ook kwaliteit.
Nee ik heb hem nog niet gekocht. Ik zoek het daarom eerst uit. Ik zal Victron ook even checken! Thx.

De fabrikant gaf als reactie op mijn vraag dat je maar op 1 fase kunt ontladen.. Maar zover was ik al. Ik zag dat de entiteitenlijst in HA voor deze omvormer voldoende zijn voor wat ik nodig heb. Ik moet dus alleen weten hoe ik de drie fases kan meten en kan doorgeven aan de omvormer. Hetzij met of zonder HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 14:06
ik zelf doe het met een Home wizzard P1 dongeltje met een lokale API en een pythonscipt die de lokale API uitleest mijn Cerbo en publiceert als een Energiemeter. De CerboGX stuurt dan mijn omvomer aan. maar er zijn meerdere methoden om dit te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLhpHnEVZ0W41glem1T3RcyQmoc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Fxhfq6CgbR8UMT730pa7eTHf.png?f=user_large

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

Pagina: 1