Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-06 17:16
Oei oei, dilemma's.....

Ik ben op zoek naar een lichtsterkere standaard zoom. Ik heb een Canon EOS M50 en mijn in het standaardbereik heb ik de EF-M 18-150 f/3.5-6.3, de EF-M 22mm f/2 en de EF 50mm f/1.8.

Ik fotografeer met regelmaat evenementen voor mijn werkgever. Denk aan team meetings, uitjes, feestjes en dergelijke. Veel binnen met weinig licht. De 18-150 laat ik om die reden dan vaak ook thuis.

Dus zijn de 22mm en de 50mm regelmatig op de camera te vinden (of de Sigma 70-200 f/2.8 Sports), maar dat betekent met enige regelmaat wisselen.

Daarom ben ik op zoek naar een wat lichtsterke standaard zoom. Ik zit dan te denken aan de EF-S 17-55 f/2.8 of de Sigma 24-70 f/2.8 Art. Eventueel de Canon 24-70 f/2.8 II L. En ik twijfel daar enorm tussen.

Overal lees ik dat de EF-S 17-55 f/2.8 een prima lens is, L waardig ware het niet dat Canon het L label nooit voor EF-S objectieven gebruikt. Anderzijds is het een oud ontwerp en niet vies van een beetje CA.

Alternatief is bijvoorbeeld een Sigma 24-70 f/2.8 Art. Deze zou sowieso tweedehands gekocht worden. Full frame dus wat dat betreft beter voorbereid op een eventuele upgrade naar fullframe in de toekomst. De Art krijgt overal waar ik lees prima recensies en als ik ga pixel-peepen op The Digital Picture lijkt het wat scherper te zijn dan de EF-S. CA is sowieso een stuk beter onder controle. Wel wat minder wijd maar aan de andere kant weer wat meer zoom, wat beter aansluit op mijn 70-200.

Een Canon 24-70L II is ook nog optie maar zelfs tweedehands aardig wat duurder dan de Sigma. Versie I heeft duidelijke tekortkomingen t.o.v. de II en Sigma lees ik op verschillende plaatsen.

Maar ja, voor de prijs van een gebruikte Sigma Art heb ik een nieuwe EF-S. Tweedehands is de EF-S voor de helft van de prijs van een tweedehands Sigma te vinden.

En hoewel het mijn wens is om ooit nog naar full frame te gaan, zie ik dat niet binnen afzienbare tijd gebeuren.

Dus komt het optische verschillen aan. Is de Sigma op dat gebied beter en het verschil tussen nieuw en tweedehands (of een groot prijsverschil waard?

Kortom een dilemma en ik stel jullie mening dan ook zeer op prijs.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik zou voor de Sigma gaan. Deze is misschien duurder dan de EF-S maar heeft ook de meerwaarde dat hij zowel op crop als full frame kan. Daar zit het prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-06 17:16
Sorry, niet meer aan toegekomen om te antwoorden.

Het is inderdaad de afweging om meteen voor een FF objectief te gaan. Anderzijds is het niet de belangrijkste reden omdat het allerminst zeker is dat ik ooit naar FF zal upgraden. En het prijsverschil is fors.

Daarom ga ik aankomende week gewoon eens kijken. Ik heb redelijk lokaal een EF-S 17-55mm f/2.8 in goede staat gevonden die ik uit kan proberen. Is het niets/niet naar mijn zin dan kijk ik gewoon rustig verder

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...