Ugreen powerbank werkt niet met Lenovo laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CitizenVeen
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-04 23:22
Hallo allemaal,

ik heb een Ugreen 145watt powerbank gekocht. Zat oa in de roundup test van tweakers.
Hij heeft een usb-c in/out poort tot 140watt
en een 2e usb-c enkel out poort tot 65 watt.
(als je alle 2 aansluit heb je een tot 100 en een tot 45 watt uitgang).

Nu doet de 140 watt uit/in gang het niet als ik er een lenovo laptop mee probeer op te laden over usb-c. Ik heb verschillende kabels geprobeerd (allemaal kunnen meer watt leveren). Ik heb 2 verschillende lenovo's geprobeerd. Beide laptops laden wel, met alle verschillende kabels, op aan de tot 65watt alleen out poort, met een metertje ertussen zo tegen de 60 watt aan, maar niet aan de tot 140watt in/out poort.
Een nintendo switch, telefoon, tablet, hp elite (laptop/tablet), en macbook laden allemaal wel op aan de 140watt in/uitgang.
Trial en error wise ligt het dus echt aan de combinatie van die aan/uitgang en specifiek lenovo laptops.

Als ik de powerbank uit en aanzet (dat kan volgens de manual door 2x = uit en dan 1x=aan op de powerknop de powerbank te drukken), krijg ik op de lenovo's een windows melding USB device not recognized: device malfunctioned and windows does not recognize it.
Metertje op een kabel geeft aan dat er wel de correcte spanning (20V) op de poort staat, maar 0A en dus 0Watt.

Ik breek mijn hoofd erover hoe dat kan. Is het misschien omdat het een in/uit poort is? Dat de lenovo 'm niet goed als een powersource ziet? Zit nu op 't punt dat ik er vooral achter wil komen waarom 't niet werkt.
Terugsturen en andere powerbank nemen? selling point van deze was natuurlijk het snel opladen van een laptop, als dat alleen via de lagere poort kan, kan ik betere een goedkopere nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je staart je blind op de powerbank. De Lenovo's kunnen niet zo snel laden omdat ze de gebruikte techniek niet bezitten. Je powerbank bezit een hoop laad technieken. Je laptops niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Seth_Chaos op 13-04-2025 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Is niet bij al die Ugreen powerbanks, je hebt verschillende revisies. Ik heb 'm ook, maar poort 1 geeft maximaal 100 Watt aan output geen 140 Watt.

Tevens is je laptop in deze de limiterende factor inderdaad :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Welke Lenovo laptop heb je precies?

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:46

NSG

Je weet niks!

Over welke Lenovo laptops heb je het, staat vast wel ergens in de specificaties benoemd met hoeveel Volt en Ampere ze kunnen laden.

Als je een willekeurige smartphone aan de lader hangt, gaat ie ook niet ineens met 140W laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
CitizenVeen schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:15:
Beide laptops laden wel, met alle verschillende kabels, op aan de tot 65watt alleen out poort, met een metertje ertussen zo tegen de 60 watt aan, maar niet aan de tot 140watt in/out poort.
Dat is vreemd want volgens de specs van Ugreen ondersteunen beide USB-C poorten dezelfde laadprotocollen:

Output:USB-C1/C2 :PD3.0/PD2.0/QC3.0/QC2.0/FCP/AFC/APPLE 5V2.4A/BC1.2/5VAdaptive

Uh oh...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Waarschijnlijk komt het omdat die 140W poort zowel als source als als sink kan fungeren, en dus weet de Lenovo laptop niet of hij de powerbank moet opladen of leegzuigen.

Uh oh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:18

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

De meeste laptops laden niet sneller dan ~60W. Ik zou dus gewoon met de 2de poort proberen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CitizenVeen
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-04 23:22
Juup schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:53:
Welke Lenovo laptop heb je precies?
Geprobeerd met Lenovo LOQ 15AHP9 (83DX00ARMH) en uitvoering: Lenovo Legion 5 16IRX9 (83DG00B7MH)
Net iet's anders, maar thanks voor de tip!
NSG schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:56:
staat vast wel ergens in de specificaties benoemd met hoeveel Volt en Ampere ze kunnen laden.

Als je een willekeurige smartphone aan de lader hangt, gaat ie ook niet ineens met 140W laden.
Ja dat is dacht ik niet mij niet helemaal hoe het werkt. Een poort op de powerbank kan een verschillende aantallen volt leveren (5,9,12, 20 of 28V in dit geval), in combinatie daarmee kan een laad poort een maximaal aantal ampere leveren, over die spanning. Het aantal watt = volt * ampere.
Op de powerbank staat een bepaalde spanning, het apparaat dat je oplaad 'selecteert' de juiste spanning en 'vraagt' (ik dacht doormiddel van weerstand) de juiste hoeveelheid ampere.
Een apparaat kan volgens mij nooit 'te veel' Ampere kunnen leveren voor een apparaat om op te laden. Wat wel kan is dat het niet het juiste laadprotocol / juiste spanning ondersteunt, dan kan het apparaat niet opladen.
Juup schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:06:
[...]

Dat is vreemd want volgens de specs van Ugreen ondersteunen beide USB-C poorten dezelfde laadprotocollen:

Output:USB-C1/C2 :PD3.0/PD2.0/QC3.0/QC2.0/FCP/AFC/APPLE 5V2.4A/BC1.2/5VAdaptive
Thanks! Ja raar he. Zeker als ze allebei exact dezelfde laadprotocollen onderstuenen.

Nog wat verdere info:
Ik heb een netspanning USB-C lader aan dezelfde poort gehangen: die laad op die poort, via dezelfde kabel, de laptop op met 5A over 20V = 100 watt. Dat is precies de spanning en stroomsterkte die de powerbank ook kan leveren.
Volgens mij is inderdaad het enige wat overblijft het feit dat het een in/out poort is. Ik probeer te zoeken naar een manier waarop ik mijn laptop kan 'vertellen' dat het de aangeloten kabel als een laadpoort moet gebruiken.

Wat helemaal raar is, is dat de powerbank dus ook niet oplaadt aan de laptop, als ik 'm via die in/out poort eraan hangt. Andere apparaat kunnen daar wel aan laden.

[ Voor 9% gewijzigd door CitizenVeen op 14-04-2025 11:09 ]

Pagina: 1