Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-09 14:29
Ik wil graag advies bij de aanschaf van een camera (en mogelijk lenzen). Een collega van me heeft recent een Fujifilm X100VI gekocht en ik ben daardoor ook enthousiast geworden om te gaan fotograferen. Echter, die Fujifilm is wel echt boven mijn budget.

Ik ben op zoek naar een camera om mee te nemen op vakantie en uitjes met gezin (inclusief jonge zoontje). Het liefst iets wat makkelijk mee te nemen is en niet te groot, anders ben ik bang dat ik 'm niet vaak genoeg zal gebruiken.

Mijn budget is ongeveer 1000 euro, maar iets meer mag ook als het echt de moeite waard is. Belangrijker vind ik dat de camera niet te veel afschrijft, zodat ik hem eventueel weer kan verkopen als fotografie toch niet mijn ding is. Nieuw of tweedehands maakt me niet uit, zolang de camera maar redelijk waardevast is.

Ik twijfel nog tussen een camera met een vaste lens (zoals de Fujifilm X100VI, of de Ricoh GRIII(x)) en een systeemcamera. Een vaste lens lijkt me handiger qua formaat en snelheid, maar een systeemcamera biedt me wellicht meer flexibiliteit omdat ik nog niet precies weet wat ik wil.

De filmsimulaties van Fuji (of Ricoh) spreken me erg aan, omdat ik verwacht weinig te willen nabewerken (maar natuurlijk wel de optie wil hebben om dit te doen, mocht de foto daarom vragen).

Heeft iemand tips of aanbevelingen? Alle input is welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Als je niet teveel af wil schrijven is tweedehands kopen vaak een goede zet.
De Ricoh GR en de Fuijifilm zijn beide wel erg populaire camera’s en daardoor behoorlijk duur.

Je zegt compact, heb je al naar een Sony RX100 gekeken bijvoorbeeld?

Of een systeemcamera?

Sony A serie met een travelzoom?
Panasonic GX80 met een travelzoom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:38

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik verplaats dit naar het juiste forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:14
Idd Ik heb een RX100 van Sony. Heerlijke camera! Compact, snel qua autofocus, goede beeldkwaliteit en indien gewenst veel controle

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Als ik het samenvat:
  • Je zoekt een camera om mee te nemen op vakantie en uitjes met gezin.
  • Je weet niet of fotograferen je ding is.
  • En qua camera weet je niet precies wat je wil.
Waarom niet een camera in een goedkoper segment? Veel mensen die een camera overwegen, houden in hun achterhoofd dat als ze het leuk gaan vinden, er misschien een hobby bij hebben. En misschien heb ik het mis, maar dat denk ik ook een beetje bij jou te lezen.

Een goede fotograaf kan ook met een slechte camera goede foto's maken, maar een slechte fotograaf maakt met een goede camera meestal geen goede foto's. 90% van de mooie foto's hier op Tweakers en andere sites zijn mooi omdat de maker zijn competenties gebruikt heeft, de laatste 10% is de extra speelruimte en de betere kwaliteit van de camera die bepaalde foto's mogelijk maakt. (Dit is enigszins gechargeerd: voor bijvoorbeeld onderwater fotografie en macrofotografie heb je vaak instellingen/accessoires nodig die niet op elke camera zitten)

Daarnaast -als je een camera uit een goedkoper segment neemt- en je raakt toch bevangen door het fotografie-virus (denk erom: in je elleboog hoesten) ontdek je welke instellingen en mogelijkheden voor jou wèl van belang zijn, en welke minder. Dan kun je daarna gerichter een duurdere camera zoeken. En omdat je motivatie dan groter is, kun je ook beter beslissen of extra gewicht/ruimte of lenzen kan, of juist niet.

Je kunt ook een camera van 500 EUR kopen en voor 300 EUR een foto-cursus in de buurt gaan volgen (kan nog wel goedkoper, denk ik). Dat kan zelfs een extra boost geven aan het kweken van hobby gevoelens.

Overigens moet ik niet zeuren. Ik haal mijn camera's vaak van Marktplaats, en dat zijn vaak camera's die gekocht zijn in een opwelling. Ik schiet momenteel nog (macro) met een Nikon D7100 die ik in 2017 voor 400 EUR heb overgenomen. Eerste eigenaar had 'em in een opwelling gekocht, en slecht 450 foto's gemaakt. Vond 'em te ingewikkeld, ging weer met zijn telefoon fotograferen. Ik kreeg in beide slots een 128 MB SD kaartje van een goed merk en een reservebatterij, UV/Polarisatiefilters, een 35mm lens en een DVD serie over fotografie. Was in totaal 1.900 EUR voor betaald in 2016. Dus misschien moet ik dit advies niet geven.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:09
Wat je zelf ook al noemt is het nadeel van een vaste lens. Dat kan grofweg op twee manieren uitpakken:

1) Het triggert je om je te verdiepen in de brandpuntafstand, je leert ermee werken en maakt hele mooie foto's
2) Het irriteert je omdat je niet kan "uitzoomen" of "inzoomen" en het ding beland binnen de kortste keren op marktplaats ;)

Gezien de wensen zou ik zeggen kies voor een van de nieuwere Sony RX100 modellen. De RX100 heeft hele snelle eye-focus wat denk ik wel goed is als je een bewegend kind wil fotograferen. Daarnaast kan je zoomen en heb je nog steeds een relatief grote sensor, dus tenzij je voornamelijk in het donker gaat fotograferen is dat prima.

Anders misschien de Panasonic LX15, die kan je voor rond de 350 wel op marktplaats vinden.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieT
  • Nu online
Een andere insteek komt meer van, de beste camera is de camera die je bij je hebt.

En dat is meestal je telefoon.
Voor gewone kiekjes werkt die prima.

Meer vanuit de gedachte, als je daar geen foto’s mee maakt, doe je dat dan wel met een camera?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:35
Belangrijker vind ik dat de camera niet te veel afschrijft, zodat ik hem eventueel weer kan verkopen als fotografie toch niet mijn ding is. Nieuw of tweedehands maakt me niet uit, zolang de camera maar redelijk waardevast is.
Als je waardevast wilt, dan moet je sowieso geen nieuwe camera nemen, want alles wat nieuw is zal direct een flinke hap minder waard zijn tweedehands, ongeacht wat het is.

Als je iets tweedehands koopt wat gewild is, dan heb je goede kans dat je het met weinig tot geen verlies weer kan verkopen.

Maar, dat gezegd hebbende, als je al met deze insteek erin gaat, zou ik misschien niet richting de €1000 beginnen, want dan wordt het al snel aanlokkelijk om het weer te verkopen, want dat is vrij veel geld.
RobbieT schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:15:
Een andere insteek komt meer van, de beste camera is de camera die je bij je hebt.

En dat is meestal je telefoon.
Voor gewone kiekjes werkt die prima.

Meer vanuit de gedachte, als je daar geen foto’s mee maakt, doe je dat dan wel met een camera?
Een andere insteek op die andere insteek: de beste schoenen zijn die schoenen die je bij je hebt. Als je nu niet hardloopt met je normale schoenen, ga je dat wel doen met hardloopschoenen?

;)

Fotograferen met je smartphone en fotograferen met een fotocamera zijn twee heel verschillende zaken, en voor veel mensen (mij incluis) is het hebben van een camera alleen al motivatie om daadwerkelijk meer te fotograferen.

Natuurlijk heb je niks aan je camera als je 'm nooit meeneemt, dus in die zin klopt de uitspraak 'de beste camera die je bij je hebt' wel, maar wat mij betreft gaat die uitspraak veel meer over een niet al te grote/zware/complexe camera(set) nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 12-04-2025 17:26 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Nu online
Dat maakt iets als die RX100 serie of iets vergelijkbaars aantrekkelijk, die steek je zo in je zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
Bedankt voor alle antwoorden! (en het verplaatsen naar het juiste forum).

Ik ben vandaag even langs de lokale fotowinkel geweest en neig nu wel het meest naar een systeemcamera. De reviews van de RX100 zijn geweldig en ik denk ook een goede keus, maar ik denk dat als ik voor een fixed lens wil gaan, dan zou dat ook zonder zoom zijn. Iets met beperkingen die creativiteit vergroten ofzo ;)

Omdat ik nu gewoon nog niet goed weet wat dat dan zou moeten zijn lijkt me een systeem camera toch de betere keuze.

Het waren een hoop type nummers/namen dus hoop dat ik het allemaal goed heb (en anders waren het modellen vergelijkbaar), maar ik heb de volgende modellen vastgehad: Sony A6100, Fujifilm XT-50 , Olympus OM-D E-M10 en de Nikon Z FC.
Eigenlijk voelen de Sony en de Olympus als enige reëel kwa budget. En voelt de Olympus voor mij een beetje of ik een Fuji zou willen en dan maar de Olympus heb genomen omdat die er op lijkt (als je heel goed knijpt met je ogen).

Al met al voelt de A6100 nu als het beste "gereedschap", maar mis ik hier een beetje "gevoel" (klinkt wat zweverig, maar het moet natuurlijk wel leuk zijn als hobby), en ik lees dat de standaard jpeg kleuren minder zijn. Iets wat Fuji juist heel goed zou moeten doen (en ik ook wel als grote pré zou zien)

Ook zou de Panasonic GX80 nog een optie zijn, maar deze heb ik nog niet kunnen zien.

Al met al neig ik nu het meest naar de a6100 of een oudere 2e hands Fujifilm (hier zou ik nog wat tips bij kunnen gebruiken) Wat zou jullie keuze zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:54
Ik zou voor de Fuji x 100f gaan, op MP voor rond de €700. De JPEG kleuren zijn erg fraai, alle instellingen makkelijk snel te bedienen, net wat groter dan de Sony RX100 en de Rioch,die zijn wel erg klein wat niet makkelijk is bij grotere handen en de instellingen zijn minder snel aan te passen als bij de Fuji.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Nu online
https://www.marktplaats.n...51007-panasonic-dmc-gx-80

En dan bijvoorbeeld een 25mm lens erbij
https://www.marktplaats.n...ux-25mm-f-1-4-asph-cm2933

[ Voor 33% gewijzigd door RobbieT op 12-04-2025 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Die Fuji is een hypeding, staar je daar niet op blind.
Als jij een gewone goedkope Fuji koopt met een 23mm lens ga je de foto's niet van elkaar onderscheiden.

Je wilt dat een camera niet teveel afschrijft. Prima. Koop tweedehands.
Draagbaar is ook een heel, heel verstandige keus.

Fuji is super, de film 'recepten' zijn erg leuk. Het zijn ook niet de grootste cameras maar ze smoelen wel enorm goed.
Ik ben zelf Olympus fan. Ook daar kun je tweedehands erg leuke dingen scoren binnen jouw budget.
De M10 en de M5 serie, alles vanaf de Mark II en hoger (voor beide) is erg goed.

Ik adviseer altijd om je budget te besteden volgens een camera:lenzen 1:2 ratio. Ik weet dat de camera héél interessant oogt met al die knopjes en computers enzo... maar de lens maakt het verschil.
Met die ratio haal je méér uit de camera. Dus in jouw geval... rond de 300-400 voor een camera, 300 voor een lens en 300 in je achterzak voor een tweede lens voor later, kom je echt heel ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Nu online
Of zoiets:
https://www.marktplaats.n...e-m10-mark-3-14-42mm-25mm

Voor het geld een leuke set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 18:41
Ik denk dat je je eerst moet afvragen wat je precies aantrekt in het fotograferen met een camera in plaats van met je telefoon.
Als de Fujifilm X100VI van je collega iets triggert vanwege de looks, het formaat en de lens met vaste brandpuntsafstand, dan heeft het niet zoveel zin om naar een systeemcamera te kijken. Die zijn altijd groter en meer gericht op all round fotografie.
Ze richten zich meer op het praktische dan op het emotionele aspect van fotografie, zeg maar.
Juist omdat de X100VI en ook de Ricoh GR-serie camera's zijn die zich op een niche richten en echt USP's hebben, blijven deze gewild en dalen ze relatief weinig in waarde.
Een Canon instap systeemcamera wordt veel vaker verkocht en levert al snel een stuk minder op wanneer je die weer verkoopt.

Gaat het je om de emotionele connectie met de camera en het vastleggen van het moment, wacht dan nog even. Fujifilm brengt binnenkort een soort van 'mini X100VI' uit. Deze heeft een kleinere sensor en is betaalbaarder. Misschien is dat wat voor je.

Gaat het je om het hebben van een praktische camera, kijk dan naar Canon, Sony en Nikon. Ze bieden alle drie goede instapmodellen waarvan testst te vinden zijn op dpreview.com.

Let op 1: zijn scherpe foto's van je kind belangrijk en is hij erg bewegelijk? Dan zou ik echt kijken naar de meer recente systeemcamera's van Canon, Sony en Nikon. De autofocus van Fujifilm, Ricoh, Panasonic en OM-system (Olympus) is niet goed genoeg.

Let op 2: Houd er bij systeemcamera's rekening mee dat de kitlens nooit geweldig is (behalve bij de flink duurdere kits). Vaak is die compact en relatief goedkoop, maar niet echt scherp. Hierover is zat informatie online te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• combimagnetronn
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09-09 23:36
RobbieT schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:39:
Als je niet teveel af wil schrijven is tweedehands kopen vaak een goede zet.
De Ricoh GR en de Fuijifilm zijn beide wel erg populaire camera’s en daardoor behoorlijk duur.

Je zegt compact, heb je al naar een Sony RX100 gekeken bijvoorbeeld?

Of een systeemcamera?

Sony A serie met een travelzoom?
Panasonic GX80 met een travelzoom?
Een sony rx100 ligt volgens mij in hetzelfde prijssegment als de fujifilm. Tweedehands ook, net zoals de fuji's.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• perpixel
Het is natuurlijk wel zo netjes om jullie te laten weten hoe het is "afgelopen". Ik ben toch enigszins koppig geweest en ben nog wat winkels afgegaan. Het was voor mij toch wel belangrijk om enthousiast te worden van de camera zelf. Ook het budget is iets opgehoogd en het is uiteindelijk de fuji xt-50 geworden. Voor nu met de 15-45mm kit lens, zodat ik nog kan uitvinden welke brandpunt afstand ik fijn vind.

Dankjulliewel voor het meedenken en het aansturen op een hoop huiswerk/onderzoek de afgelopen weken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 18:41
perpixel schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:00:
Het is natuurlijk wel zo netjes om jullie te laten weten hoe het is "afgelopen". Ik ben toch enigszins koppig geweest en ben nog wat winkels afgegaan. Het was voor mij toch wel belangrijk om enthousiast te worden van de camera zelf. Ook het budget is iets opgehoogd en het is uiteindelijk de fuji xt-50 geworden. Voor nu met de 15-45mm kit lens, zodat ik nog kan uitvinden welke brandpunt afstand ik fijn vind.

Dankjulliewel voor het meedenken en het aansturen op een hoop huiswerk/onderzoek de afgelopen weken :)
Goede manier om de juiste keuze te maken. Veel plezier met je nieuwe camera!
Pagina: 1