Nieuiwe pc max 3k voor min 5 jaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipy05
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 18:13
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Al het standaard computer werk. Cad software. Ik wel terug wat meer gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
ik zou toch onder de 3000€ willen blijven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
neen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Cases+ alles wat erin zit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor het 1ste keer eens een amd cpu, gpu zou ik toch bij nvidia blijven.
Altijd al asus gehad en te vrede mee.

Ga je overklokken?
neen

Wat verwacht je van ons?
Ik denk dat systeem al vrij goed in elkaar zit. Ik wil alleen nog eens andere meningen, zeker als ik iets verkeerd gekozen zou hebben.

Cases ben ik nog niet uit. Rbg moet voor mij niet. Mag gesloten cases zijn.
Iets in de lijn dat ik gekozen heb.

Cpu koeler is nu luchtkoeler, heeft het echt meerwaarde zo een gesloten Waterkoeling systeem te nemen?

Ram zag ik nog een versie met beter timings, maar ik zag deze niet op de lijst staan op de asus site. Kan ik nog ergens zien of deze wel zouden werken?
https://tweakers.net/pric...ast-kf560c30bbek2-64.html

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9900X3D Boxed€ 645,14€ 645,14
1MoederbordenASUS TUF Gaming X870-PLUS WIFI€ 299,-€ 299,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 5070 Ti 16GB GDDR7 OC Edition€ 1.069,-€ 1.069,-
1BehuizingenFractal Design Pop Air Black Solid€ 84,91€ 84,91
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15S chromax.black€ 103,55€ 103,55
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-64€ 196,90€ 196,90
1VoedingenCorsair RM850x (2024)€ 139,99€ 139,99
1SSD'sSamsung 9100 Pro, geen heatsink 2TB€ 263,95€ 263,95
Totaal€ 2.802,44

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:00
Volgens mij is AutoCAD single threaded dus dan zou je prima uit de voeten kunnen met een 9700X. Dat scheelt 400 euro. Moederbord kan je ook een B650 kiezen van 150-180 euro. Processorkoeler een Arctic freezer 36.
Dan past een RTX 5080 makkelijk in het budget, waar zowel gamen als 3D modelleren het meest aan heeft.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
Wat voor cad(ook cam?) pakket gebruik je? Wat @Dekar zegt klopt, maar er zijn talloze cad pakketten.

[ Voor 42% gewijzigd door youridv1 op 11-04-2025 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Moederbord en vooral de SSD lijken me te hoog gekozen. Ik zie niet in waarom je hiervoor een SSD van 263 euro moet hebben, die pcie 5.0 (waar de meerprijs in zit) gaat je mijn inziens geen steek verder helpen.
Ik denk dat je vooral moet downgraden en wat geld in de zakken kan houden. Blijft de vraag van @youridv1 uiteraard staan om een iets nauwkeuriger advies te kunnen geven.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:17

dragonhaertt

@_'.'

Als je dure componenten koopt vooral voor de levensduur, en niet perse voor de allerbeste prestaties nu, dan kan je beter wat minder uitgeven en over 3 jaar een upgrade doen.

Beter nu 1000 euro besparen, een degelijke PC kopen voor 2000 euro, en over 2.5-3 jaar de laatste 1000 uitgeven aan nieuwe gpu,cpu of ram.

Dan heb je gemiddeld over de totale levensduur van 5 jaar betere prestaties voor hetzelfde geld.

Voor CAD werk kan je beter een cpu kopen met hoge single thread snelheid en een rtx a2000 of a4000 gpu.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipy05
Ik gebruik brickscad. Roomdisinger gebruik ik ook soms voor 3d.

Meestal doe ik 5+ jaren met een pc. Ik merk dat ik toch nooit een upgrade, buiten dan van HDD naar SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Dat nooit upgraden, dat kan ik me idd wel voorstellen maar in het algemeen denk ik dat een 9900X3D jou weinig goeds brengt behalve dat je een top processor hebt voor games. Met een 9700X kan je direct ook de koeler omlaag brengen in prijs.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipy05
Het gaat mij er niet echt om om de prijs naar beneden te krijgen. Ik zou in deze lijn ongeveer mogen zijn.
Voornaamste is dat alles samenwerkt en ik niet te veel een bottleneck heb.
mijn belangrijkste vragen zijn die die ik opgegeven heb.

Cases ben ik nog niet uit. Rbg moet voor mij niet. Mag gesloten cases zijn.
Iets in de lijn dat ik gekozen heb.

Cpu koeler is nu luchtkoeler, heeft het echt meerwaarde zo een gesloten Waterkoeling systeem te nemen?

Ram zag ik nog een versie met beter timings, maar ik zag deze niet op de lijst staan op de asus site. Kan ik nog ergens zien of deze wel zouden werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
skipy05 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:13:
Een AIO voor een 9800X3D is vrij nutteloos. Zo warm wordt die CPU niet, dus iedere fatsoemlijke luchtkoeler is zat. Heb je ook geen last van het mogelijk kapot gaan van de pomp bij waterkoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 20:36
De X3D variant is vooral voor games en ik zie niet in je post dat er hardcore gamer met hoge FPS eisen bent. CPU kan dus beter een non 3D zijn, meer cores en goedkoper.

categorie: Processors

Cooler is lucht prima. Neem een goed merk.

Heb je wifi nodig, neem anders een non wifi board.
Zie categorie: Moederborden

SSD op besparen, PCIE5 is niet nodig, helpt je niks met CAD noch games: categorie: SSD's

Succes!

[ Voor 11% gewijzigd door wvkreg op 13-04-2025 10:11 ]

Pagina: 1