5G in appartementen Garage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox3214
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 15:22
Beste Tweakers,

Heeft iemand ervaring me om een 4G/5G verbinding te krijgen in garage voor een appartementen complex? Als VvE bestuur hebben we verschillende nutsvoorzieningen die een 4G/5G verbinding nodig hebben, en niet verbonden kunnen worden met WiFi.

Ik probeer KPN te bereiken, maar daar kan ik niets een een offerte krijgen hiervoor (kasje van de muur verhaal).

Er is natuurlijk een mogelijkheid om zelf een repeater aan te leggen, maar dat mag wettelijk niet zomaar (moet je toestemming voor vragen bij een provider).

Edit:
Er zijn veel reacties met vragen waarom WiFi niet kan.
We hebben deel auto's die geen WiFi adapters hebben of niet zijn geconfigureerd. WiFi aanleggen is helemaal geen probleem en dat kunnen we zelf makkelijk doen. Mijn vraag is echt over LTE/4G/5G. SVP geen Wifi oplossingen aanbieden

[ Voor 21% gewijzigd door Fox3214 op 14-04-2025 09:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heinjanm
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-08 21:43
https://www.routershop.nl...cat13-4g-lte-router-86402

zoals? kan je simkaart instoppen en fungeert zowel draadloos als bekabeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox3214
heinjanm schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:28:
https://www.routershop.nl...cat13-4g-lte-router-86402

zoals? kan je simkaart instoppen en fungeert zowel draadloos als bekabeld.
Dat is van LTE naar Wifi, dat is niet wat we willen.
We willen volledige LTE/4G/5G zonder WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je hebt nu geen dekking met 4/5G dus? Dan ben je naar zoiets opzoek: https://www.vodafone.nl/z...k/oplossingen/signaalplus

Ik weet niet of Vodafone zoiets ook aanbiedt voor garages van een VVE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zit je vast aan KPN of zou VF of Odido ook opties kunnen zijn?

en verder zal je overgeleverd zijn aan de welwillendheid in de eerste instantie.. los van de kosten....

je zoekt eigenlijk gewoon een smallcell oplossing..

[ Voor 13% gewijzigd door SMSfreakie op 11-04-2025 14:38 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:31
Kom wel deze tegen:
https://www.gsm-repeater-...en-5g-internet-300-m.html

Maar zie vooral de voetnoot:
Voor het gebruik van een repeater heeft u toestemming nodig van de providers. In de praktijk blijkt dat de providers doorgaans uitererst terughoudend zijn met het verstrekken van de toestemming.
Edit: Meer frequenties? https://gsmversterkers.nl...10-5s-pro-gsm-versterker/

[ Voor 11% gewijzigd door AtomicWing op 11-04-2025 14:46 ]

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox3214
PolarBear schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:36:
Je hebt nu geen dekking met 4/5G dus? Dan ben je naar zoiets opzoek: https://www.vodafone.nl/z...k/oplossingen/signaalplus

Ik weet niet of Vodafone zoiets ook aanbiedt voor garages van een VVE.
Kijk, hier heb ik iets aan thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox3214
SMSfreakie schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:38:
zit je vast aan KPN of zou VF of Odido ook opties kunnen zijn?

en verder zal je overgeleverd zijn aan de welwillendheid in de eerste instantie.. los van de kosten....

je zoekt eigenlijk gewoon een smallcell oplossing..
We zitten nergens aan vast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox3214
Ja dat willen we dus vermeiden, dit betekend eigen beheer. En dat is voor mij denk nog wel te doen, maar op langere termijn is dit te complex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Volgens mij zijn de on-premise oplossingen die de providers nog aanbieden allemaal erg duur, voor een VvE in ieder geval. Het is ook meer enterprise-gericht dan op dit soort organisaties. Met het "einde" van 3g is de femtocell verdwenen, en dat is eigenlijk een beetje de oplossing die je zoekt. Het probleem is dat eigenlijk niemand dat kocht, dus het kostte de providers meer dan het opleverde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wij hebben dit ook op onze locaties, maar dat is erg duur. Reken snel op tienduizenden euro's en meer. KPN kan dit gewoon doen voor (groot)zakelijke klanten. Ik weet niet of dat je bedoeling is?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kun je niet een betere antenne plaatsen? En de antenne buiten de garage brengen?

Geen idee over wat voor apparatuur het gaat, maar de apparaten waar ik wel eens mee bezig ben voor 4G verbindingen hebben allemaal de mogelijkheid om een externe antenne aan te sluiten. Dat doen we dan ook regelmatig, omdat inderdaad in technische ruimtes de verbinding vaak genoeg om te huilen is.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sowieso mag je niet zomaar een repeater of iets in die trend neer hangen... Want je zend signalen uit die immers niet van jou is maar al van een telecom provider..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:41
Fox3214 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:23:
Heeft iemand ervaring me om een 4G/5G verbinding te krijgen in garage voor een appartementen complex? Als VvE bestuur hebben we verschillende nutsvoorzieningen die een 4G/5G verbinding nodig hebben, en niet verbonden kunnen worden met WiFi.
Het lijkt me eerder onwil van de leverancier van de nutsvoorziening dan een technische beperking.

Over wat voor nutsvoorzieningen hebben we het?
En waarom moet het op 4G? Is dat een eis van de leverancier? Is het noodzakelijk voor het functioneren of alleen voor het gemak van het onderhoudscontract?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox3214
FredvZ schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:27:
[...]

Het lijkt me eerder onwil van de leverancier van de nutsvoorziening dan een technische beperking.

Over wat voor nutsvoorzieningen hebben we het?
En waarom moet het op 4G? Is dat een eis van de leverancier? Is het noodzakelijk voor het functioneren of alleen voor het gemak van het onderhoudscontract?
Het gaat onder andere om deel auto's en wellicht deel scooters, daarbij is het lastiger om WiFi in te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:11
Gaat je in deze tijd niet meer lukken, grootste providers adviseren bellen over wifi.

Met regelmaat geprobeerd, nooit gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ook mijn ervaring.
Soms lukt het nog met tijdelijke plaatsing, maar permanent alleen als ontbrekende dekking in jouw pand de statistieken omlaag brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kcnarF
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20-09 16:15
Waar je volgens mij naar op zoek bent is Coverage on Demand van KPN: https://www.kpn.com/zakel...mobiel/coverage-on-demand

Dat zijn echter wel zakelijke oplossingen met zakelijke prijzen maar je kunt natuurlijk altijd bellen voor een offerte. Daarbij vraag ik me af of je voor genoemde nutsvoorzieningen geen gps signaal nodig hebt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
bramassendorp schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 22:17:
Gaat je in deze tijd niet meer lukken, grootste providers adviseren bellen over wifi.

Met regelmaat geprobeerd, nooit gelukt.
Dat is dus niet zo. Wij hebben overal 4/5G dekking indoor aangelegd als backup voor wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:36
Fox3214 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:23:
Beste Tweakers,

Ik probeer KPN te bereiken, maar daar kan ik niets een een offerte krijgen hiervoor (kasje van de muur verhaal).

Er is natuurlijk een mogelijkheid om zelf een repeater aan te leggen, maar dat mag wettelijk niet zomaar (moet je toestemming voor vragen bij een provider).
Kan je iets specifieker zijn in wat je nu exact zoekt en wat voor soort devices wil aansluiten? Als ik lees "4G/5G nodig" dan denk ik aan apparatuur in de garage die zelf een 4G/5G sim hebben om "naar buiten" iets te doen, geen WiFi of LAN poort hebben. En zit dat dan allemaal bij dezelfde provider? 4G/5G repeaters plaatsen wordt al even niet meer gedaan omdat je dan in wezen een zender neerzet op een frequentie waar je als VVE niet op uit mag zenden.

Mijn simpelste oplossing zou zijn, apparatuur met een buitenantenne uitrusten met zo kort mogelijke kabels. En zorgen dat ze molestbestendig zijn. Maar goed, ik lees niet wat de exacte use-case is. Op 5G zijn private licenties mogelijk, alleen is dat een heel dure grap en daarbij de vraag of je daar überhaupt voor in aanmerking komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
P_de_B schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 22:46:
[...]

Dat is dus niet zo. Wij hebben overal 4/5G dekking indoor aangelegd als backup voor wifi.
Ben benieuwd, heb je hier informatie over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Zelf geen ervaring mee. Een partij zoals dit dus?
https://www.betergsmbereik.nl/

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
bramassendorp schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 23:06:
[...]

Ben benieuwd, heb je hier informatie over?
Een paar posts hierboven staat al een link naar de KPN variant. Andere providers leveren dit ook. Maar vergis je niet. Dit is een dure oplossing waarvoor onder meer dedicated glas nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nautaonline
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:50
En wat als je een soort van wireless straalverbinding kunt maken?

Maak je gebruik van het bestaande bekabelde signaal, trek je het door de lucht, en vervolgens komt er weer een netwerkkabel uit.

Of begrijp ik het verkeerd?

Je zou met bijvoorbeeld twee Ubiquiti Nanostations een P2P link kunnen maken. Heb ze ook wel eens ingezet voor een boer met de stal verder achterop het erf om vanuit huis internet er te krijgen voor de camera’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fox3214 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:48:
[...]

We zitten nergens aan vast!
Klink alsof je wel degelijk aan apparatuur vast zit dat eigenlijk niet geschikt is om in RF-afgesloten ruimtes (zoals je garage) toe te passen...

Het heeft (zoals @Houtenklaas al aangaf) waarschijnlijk zin om dit wat breder te trekken en te kijken naar exact welke apparaten het betreft en wat wel mogelijk is. Mobiele dekking 'binnenhuis' is mogelijk maar vooralsnog een dure grap voor de grootzakelijke markt en eentje waar de mobiele business steeds meer vanaf stapt, juist omwille van steeds slechtere business case van kosten/complexiteit vs dingen gewoon met WiFi doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Fox3214 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:56:
Het gaat onder andere om deel auto's en wellicht deel scooters, daarbij is het lastiger om WiFi in te configureren.
Auto’s zijn toch geen nutsvoorzieningen?

Ik zou dat vooral het probleem maken van de aanbieder dan de deelauto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
P_de_B schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:23:
[...]

Een paar posts hierboven staat al een link naar de KPN variant. Andere providers leveren dit ook. Maar vergis je niet. Dit is een dure oplossing waarvoor onder meer dedicated glas nodig is.
Beter te duur dan niet te koop zullen we maar zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox3214
kcnarF schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 22:45:
Waar je volgens mij naar op zoek bent is Coverage on Demand van KPN: https://www.kpn.com/zakel...mobiel/coverage-on-demand

Dat zijn echter wel zakelijke oplossingen met zakelijke prijzen maar je kunt natuurlijk altijd bellen voor een offerte. Daarbij vraag ik me af of je voor genoemde nutsvoorzieningen geen gps signaal nodig hebt....
Thanks hier was ik opzoek naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox3214
nautaonline schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:29:
En wat als je een soort van wireless straalverbinding kunt maken?

Maak je gebruik van het bestaande bekabelde signaal, trek je het door de lucht, en vervolgens komt er weer een netwerkkabel uit.

Of begrijp ik het verkeerd?

Je zou met bijvoorbeeld twee Ubiquiti Nanostations een P2P link kunnen maken. Heb ze ook wel eens ingezet voor een boer met de stal verder achterop het erf om vanuit huis internet er te krijgen voor de camera’s.
Zou een mooie oplossing zijn, maar daar hebben onze deel auto's niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox3214
dion_b schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:52:
[...]

Klink alsof je wel degelijk aan apparatuur vast zit dat eigenlijk niet geschikt is om in RF-afgesloten ruimtes (zoals je garage) toe te passen...

Het heeft (zoals @Houtenklaas al aangaf) waarschijnlijk zin om dit wat breder te trekken en te kijken naar exact welke apparaten het betreft en wat wel mogelijk is. Mobiele dekking 'binnenhuis' is mogelijk maar vooralsnog een dure grap voor de grootzakelijke markt en eentje waar de mobiele business steeds meer vanaf stapt, juist omwille van steeds slechtere business case van kosten/complexiteit vs dingen gewoon met WiFi doen.
Voor onze deel auto's hebben we gewoon LTE/4G/5G dekking nodig, WiFi is gewoon niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox3214
FredvZ schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:24:
[...]

Auto’s zijn toch geen nutsvoorzieningen?

Ik zou dat vooral het probleem maken van de aanbieder dan de deelauto’s.
Ja, lijkt me ook. Maar die willen niet leveren zonder een LTE/4G/5G verbinding. Op zich logisch, ik kan me voorstellen dat ze niet zitten te wachten om een wagenpark van een paar honderd auto's waarbij ze Wifi 5/6/7 moeten gaan inbouwen, en dan SSID's moeten gaan beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Fox3214 schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:44:
Ja, lijkt me ook. Maar die willen niet leveren zonder een LTE/4G/5G verbinding.
Als ze echt niet willen dan ontkom je er idd niet aan om zelf voor extra 4G/5G dekking te zorgen met de link in van fcnarF (of een tegenhanger van Odido of Vodafone)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 20:03
Deze toko zegt het ook voor villa's te doen, dat zouden wel bedragen zijn die ook voor een VvE behapbaar zijn.

https://www.basecom.nl/product/smartcoverage/

Bij mijn werkgever op kantoor is er ook versterkt bereik binnen voor een bepaalde provider, waarschijnlijk in combinatie geregeld met de zakelijke telefoons. Maar dan praat je over zeker 100 medewerkers per vestiging en een veelvoud daarvan in totaal in NL met een zakelijk toestel, is iets makkelijker om dan een oplossing te krijgen van de provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fox3214 schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:43:
[...]

Voor onze deel auto's hebben we gewoon LTE/4G/5G dekking nodig, WiFi is gewoon niet mogelijk.
Ja, zo ver was je al. Blijkt zoals je ontdekt in een garage helemaal niet zo "gewoon" te zijn. Mogelijk kan er meer maar daarvoor hebben we toch echt merk+type apparaten cq (deel)autos cq deel platform nodig...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
HallonRubus schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:34:
Deze toko zegt het ook voor villa's te doen, dat zouden wel bedragen zijn die ook voor een VvE behapbaar zijn.

https://www.basecom.nl/product/smartcoverage/

Bij mijn werkgever op kantoor is er ook versterkt bereik binnen voor een bepaalde provider, waarschijnlijk in combinatie geregeld met de zakelijke telefoons. Maar dan praat je over zeker 100 medewerkers per vestiging en een veelvoud daarvan in totaal in NL met een zakelijk toestel, is iets makkelijker om dan een oplossing te krijgen van de provider.
Dit lijkt de perfecte oplossing maar ik heb wat wel vraagtekens.
De website impliceert dat je deze techniek (smartrepeaters) dus kunt gebruiken zonder toestemming provider. Als ik het zo lees is dat niet zo maar achten ze de kans op boete klein. De verantwoordelijkheid blijft bij jou als klant liggen
GSM & UMTS & LTE repeaters
Volgens het Agentschap Telecom (Agentschaptelecom.nl), dient de gebruiker van een GSM, UMTS of LTE toestemming te vragen aan de desbetreffende operator omdat deze de vergunninghouders zijn van de GSM,UMTS & LTE frequenties. Gebruik van repeaters zonder deze toestemming kan worden geschouwd als illegaal zenden. Het agentschap kan de gebruiker een waarschuwing geven en in het slechtste geval een boete opleggen. Dit gebeurt in de regel bij het veroorzaken van verstoringen (interferentie) in de netwerken.
Smartrepeaters
Onze nieuwe Smartrepeaters zijn de eerste generatie wideband repeaters die echt 100% storingsvrij werken. Zelfs als de repeater niet goed wordt geïnstalleerd kan deze geen storing veroorzaken. Bij wijzigingen in de netwerken past de Smartrepeater zich automatisch aan, Wanneer het buitensignaal te sterk wordt gaat de repeater automatisch uit. De Smartrepeaters hebben een “slaapstand” waardoor ze alleen werken wanneer een gebeld wordt. (dit is zichtbaar gemaakt met een LED). De Smartrepeater is in de EU ontwikkeld en geproduceerd. Op een SMARTrepeater zitten geen knoppen of dipswiches, inregelen doet de Smartrepeater volledig automatisch.
algemene voorwaarden
De klant is verantwoordelijk voor de aansluiting van de installatie op de openbare netwerken. De technisch aannemer zal naar beste vermogen de klant de medewerking verlenen die noodzakelijk is voor het aanvragen van deze aansluiting. De Nederlandse wetgeving bepaalt dat zendapparatuur, zoals GSM/UMTS/LTE repeaters, alleen gebruikt mogen worden met toestemming van de desbetreffende provider (s) KPN, Vodafone en Odido. De technisch aannemer (Basecom B.V.) is op geen enkele wijze verantwoordelijk of aansprakelijk voor het niet voldoen aan deze verplichting.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
In deelauto's zit ook gewoon een simkaart van een provider. Dus als je deelauto's via Vodafone lopen en je deel scooters via Odido, dan heb je al een probleem dat je 2 netwerken binnen moet gaan brengen.

Even nog out-of-the-box denken: Andere vraag: de parkeer kelder is nu blijkbaar een radioluwe doos. Zijn er voor de VVE daar misschien ingrepen in mogelijk? Stel je hebt nu maximale 4g/5g dekking aan de gevel van de garage, dan een betonwand en dan ben je binnen. Is er een opening te maken in een niet dragende muur, waardoor de 4g/5g dekking dan wel binnen kan komen? Eventueel afgedekt met een camouflage plaat van bijvoorbeeld glasvezelplaat in betonkleur? Of zit je echt 3 etages ondergronds?
Pagina: 1