Realistische prijs voor aanbouw?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jallie
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-05 07:22
Hoi allemaal,

We zijn bezig met plannen voor een aanbouw aan onze woning en hebben inmiddels meerdere offertes ontvangen, de bijgevoegde offerte is de goedkoopste en ook de aannemer waar wij het beste gevoel bij hebben, maar ik twijfel of de prijs realistisch is.

Heeft iemand ervaring met soortgelijke projecten? Is dit een realistische prijs gezien het werk dat erbij komt kijken? Of zou ik nog verder moeten rondkijken? Ik weet dat de prijzen de afgelopen jaren gigantisch zijn gestegen maar schrokken toch nog van de prijs.

Mvg,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFA39VY1OtLztgONyS_VUaVUTfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVpYJBixwAbQsGJp8cY62gJW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7v1PkVIzrahaYIOZA4934WUgpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJaLx2d9Gm11VOVPRHOh21F1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:17

Wuursj

want worst is al bezet

Nah ik was vorig jaar nog wat duurder uit voor een aanbouw met vergelijkbare maten dus de prijs lijkt op het eerste gezicht OK maar dan wel basic/budget te zijn. Al blijft het lastig vergelijken zonder de maten en de regio doet ook een hoop. De offerte komt niet zo professioneel over maar misschien druk dat juist te prijs wat :)

Persoonlijk zou ik de isolatie wat opkrikken, die kans krijg je nooit meer.
  • Vooral isolatie dak is nogal karig met Rc4 waar je eigenlijk toch voor Rc6 zou moeten gaan. Het kost alleen wat meer aan materiaal koste
  • Vloer laten specificeren, daar is geen waarde genoemd en zal wel de standaard 3,6 zijn. Zeker met vloerverwarming zou ik om 5.0 vragen. Dat zou nauwelijks meer moeten kosten, kwestie van alleen andere broodjes gebruiken
  • Triple glas overwogen? dat was hier slechts 350 meer voor 5 ramen. Zo veel comfortabeler, zeker met vloerverwarming. Bij de lichtstraat was de meerprijs wel wat hoger.
  • hetzelfde voor de vloerverwarming: laat het specificeren: minimaal buizen HoH 100mm, 16mm buis, max 70m per groep. Dan ben je meteen warmtepomp klaar. Dit doe je nooit meer opnieuw. Met deze omschrijving voldoet de aannemer al als ie 1 lus legt.
  • De stelpost elektra vind ik nogal laag geschat, daar komt mogelijk nog een hoop bij. Hou daar rekening mee.
  • PS bekisting is goed ivm koudebruggen! Kijk ook of ze een geisoleerde kantplank kunnen doen om de koudebruggen helemaal te minimaliseren.
Veel lijkt nogal budget te zijn uitgevoerd of niet gespecificeerd (en dus waarschijnlijk ook budget). Trespa, geen specificatie voor de dakafvoeren dus het zal wel grijs PVC zijn, minimale isolatie, stucwerk schilderklaar? etc.. Is dat bij de andere offertes ook zo ivm eerlijk vergelijk?

[ Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 11-04-2025 15:04 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14:29
Als je meerdere prijzen hebt gezien op basis van dezelfde input, dan ben jij degene die op de statistische gegevens zit rondom de mogelijkheid een conclusie te trekken wat een realistische prijs is.

In deze offerte zie ik enorm veel ruimte voor interpretatie. Alleen al qua keuze materialen maar ook rondom kleur en afwerking.

"leveren plaatsen en aansluiten van vloerverwarming": welke dan, welke hoh, lengte lus?
"betegelen van de wanden en vloer": strokend, willekeurig?
"voegen en kitten": kleur?
Welke dakafvoer?
Stelpost electra is laag. Wat krijg je hiervoor terug?
RC-waarde vloer ivm vloerverwarming?
etc.

Maar ook: wanneer moet je betalen?

Het kan zijn dat jij dat allemaal niet zo erg vindt en de uitbouw gaat accepteren zoals hij is, want simpelweg de goedkoopste, maar als er straks discussie komt met de aannemer dan zijn dit de bewoordingen waar jij je rechten aan moet ontlenen. Als je specifieke wensen hebt dan moet je die hier opnemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Stom op 11-04-2025 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:55
Er zijn dus nog een aantal openstaande punten, die geeft ruimte voor discussie. Hou hier dus rekening mee in het budget. Bijvoorbeeld, waarom kan het elektra niet alvast berekenend worden? Aantal lichtpunten en stopcontacten kun je toch ontwerpen?

Verder begrijp ik niet waarom er nog een tekening gemaakt moet worden. Eigenlijk wil je op basis van een tekening een offerte en geen (weinig) ruimte voor stelposten. Bijvoorbeeld, wat nu indien de aannemer bepaald dat er 5 stalen funderingsbuizen nodig zijn? Wellicht kan het ook met 4 zwaarder uitgevoerde palen, maar dan zijn de kosten voor de aannnemer (want niet gespecificeerde offerte met 4 buizen als uitgangspunt).

Aan de andere kant heb je een uitbouw voor ca. € 4k/ m2. Ik weet de woningwaarde niet, maar als dit ongeveer deze m2-prijs heeft, heb je geen verkeerde investering. Neem wel de hierboven genoemde tips mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 20:17

Wuursj

want worst is al bezet

Bas.013 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:54:
. Bijvoorbeeld, waarom kan het elektra niet alvast berekenend worden? Aantal lichtpunten en stopcontacten kun je toch ontwerpen?
Op zich is het niet gek dat in dit stadium nog met wat stelposten gerekend wordt, die aannemers willen ook niet heel veel tijd in zo'n offerte stoppen. Als de hoeveelheid stopcontacten, lichtpunten en dat soort dingen bekend zijn, komt daar wel een preciezere prijs uit. Maar dan wel eerlijk vergelijken met de stelposten uit de andere offertes die misschien wat realistischer zijn.

Ter vergelijk: bij ons was die stelpost 7,5k (wat ik weer hoog vond en ik het maar zelf ben gaan doen).

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:21
Ik vind het allemaal maar een beetje dit kost ongeveer dat.
Ik zou dit niet zo doen laat ze maar weten wat het kost om dit te tekenen en voor te berekenen.
Dan betaal je dat en dan krijg je dan x kost y enz.
Mijn ouders hebben laatst wat werkzaamheden laten doen en daar staat gewoon netjes wat er gedaan is en welk merk en type en wat het kost per item.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:36
Normaal voor een aanbouw kan je uitgaan van 3000 - 3500 euro de m2.
Ik zie ook dat en een toilet laat maken kost gemiddeld ook 3500 euro. deze prijzen zijn ook vooral als je niks geks doet wbt afwerking, specifieke kleuren etc.

Normaal zal een aannemen een stelpost van ongeveer 5% hebben op de totaal prijs. Dus ik denk dat jou totaal prijs van 70k netjes en niks raars is.

Wel zou ik zelf nog het eea extra laten uitspecificeren zoals bijv dikte zand cement vloer, vloerverwarming hoh maat etc... zoals hierboven ook al door andere is aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:43
Kijk eens naar prefabmaat.nl. Scheelt een bakje geld denk ik

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:02
Ik ben zelf meer van de gespecificeerde offertes. Netjes onder elkaar, met specificaties , maten, materialen, afwerking niveaus etc.

Dit is bijna een brief. En als je gezeik krijgt kun je hier niet zoveel mee.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 20:19

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

86K

20m2 aanbouw
complete BG gerenoveerd vloer/stuckwerk/electra toilet.

Ik vind het niet zo gek hoor. Ik heb veel vreemdere bedragen voorbij zien komen hier de laatste maanden.
Vloertegels en dingetjes die je nog nodig hebt om het af-af te maken gaan je nog wel naar 1 ton helpen denk ik maar dan nog.

Maar wel... het is allemaal een beetje losjes gespecificeerd. Dat kan later voor problemen zorgen zoals eerder gezegd. Zorg dat je precies weet wat je krijgt. En zoek andere ervaringen op met deze aannemer.
Pagina: 1