W/W Warmtepomp - Warmte Verlies laat 2 vermogens zien

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:12

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Ik heb een leuke . Wij gaan een nieuw huis bouwen en gaan gebruik maken van een W/W warmtepomp.

Het idee is dat deze het huis en de externe berging , waar de WP en boiler komt te staan, gaat verwarmen. Met de opmerking dat de berging rond de 14 graden verwarmd gaat worden.

Warmte verlies berekening komt met een leuke uitslag waar ook de installateur even over moest nadenken.

De uitslag is als volgt.

9KW model is genoeg om het huis op 20-22 te houden als de berging niet als woonrtuimte gebruikt wordt. Nadeel is dat zij dan denken dat de bijverwarming bij -10 misschien moet bijwerken .

12KW model is meer als genoeg want beide modellen kunnen terugmoduleren naar 3KW. En er is genoeg buffer om dat kwijt te kunnen. Nadeel is dat zij denken dat er eventueel pendelen kan gaan voorkomen.

Na even met deze man aan de lijn te hebben gezetten, stelde hij de volgende 2 opties voor, waar hij meer voorkeur heeft bij de eerste;
  1. 9KW model nemen, en meer bronvermogen te nemen waardoor er bij -10 genoeg vermogen was om te kunnen verwarmen zonder bijverwarming. WP zal dan rond de 80-90% draaien.
  2. Of de 12 nemen, die dan met gemak alles kan doen, maar dan op 60% staat te draaien.[/li]
Prijs verschil is nihil , want bij de 9 moet er meer geboord worden. Ik vind het lastig omdat wij in het verleden als een drama traject hebben gehad met een verkeerd gedimensioneerde WP.

Wat vinden jullie?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat doet de SCOP van de 9KW bij 90+% en de 12KW bij 60%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Dit is wat ik kan vinden

1-9 KW SCOP W35 met middelhoge klimaatbeheersing - A+++ / 186% / 4,85
3-12 KW SCOP W35 met middelhoge klimaatbeheersing - A+++ / 194% / 5,0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Ik heb met diegene gesproken die de warmte verlies berekening heeft gemaakt en die zei ook dat het een lastige was .

Hij zei dat beide keuzes goed waren . Hij gaf aan een lichte voorkeur voor de 1-9KW te hebben . Die zou bij -10 net genoeg moeten leveren om alles warm te houden.

Bronvermogen verhogen vond hij een slim trucje maar wilde hij aan ons overlaten.

Dan zou ik dus voor een 1- 9KW kunnen gaan en om zeker te zijn meer laten boren . Maar dan ben ik qua prijs bijna net zoveel kwijt als een 3-12 model , die dan op op zijn sloffen alles zou kunnen doen . Die laatste zou dan eventueel wel kans op pendelen hebben.

Lastig lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Pendelen gebeurd toch als hij zijn minimale vermogen niet kwijt kan? En je zegt dat beide modellen hetzelfde minimale vermogen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Septillion schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:04:
Pendelen gebeurd toch als hij zijn minimale vermogen niet kwijt kan? En je zegt dat beide modellen hetzelfde minimale vermogen hebben.
Nee mijn fout.

1 model is 1-9KW , de ander is 3-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Even een bump. Iemand die zijn mening of advies wilt geven? Heb 3 keuzes en allemaal zouden goed zijn.

9KW model . Modulerend tussen 1 en 9 KW . Met een kleine kans op inschakelen bijverwarming bij -10

9KW met bronvermogen verhoging . Bijna net zo duur als een 3-12 model

3-12 model . Modulerend tussen 3KW en 12 . Kleine kans op pendelen

Ik zou denken dat de 1-3 keuze de juiste is , maar zou ik daar ook nog meer bronvermogen laten boren , waar door de prijs rond de 3-12 model komt

[ Voor 17% gewijzigd door backupdevice op 13-04-2025 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Je mixt 2 zaken die eigenlijk los van elkaar staan.

Je bron vermogen moet gewoon goed zijn, extra meters, of beter gezegd, beknibbelen op de bron is gewoon niet slim. Sterker nog, die 12kW WP zal je bron eerder uitputten omdat hij meer vermogen uit de bron kan trekken en waarschijnlijk ook, omdat hij bijna gaat pendelen nog meer warmte in je huis gaat stoppen.

Als er iets serieus misgaat met een grond warmtepomp is dat het vaakst een bron die uitgeput raakt. Dan moet je de koeling in de zomer aanzetten omdat je anders in de winter te weinig uit de bron kunt halen. En dan blijft de bron net boven de temperaturen waar hij boven zou moeten blijven qua garantie.
Je COP zegt ook niks, want als de 12kW een bron heeft die een paar graden koeler is zal de COP ook omlaag gaan.

De enige serieuze optie is de 9kW met de grote bron.
De andere optie is de 12kW met de grote bron.

De 12kW met kleine bron is als een auto kopen met extra zware motor en dan de goedkoopste Chinese banden eronder leggen om niet te duur uit te zijn.

Sowieso is de bron 'te diep' boren altijd verstandig.
Als ik een nieuwbouw huis zou kopen, en de bouwer doet moeilijk over dieper boren, dan zou ik op de dag van de boring de boorders paaien met wat lekkers/ cash om de bron nog even 10 meter extra te geven. Als ze bezig zijn is dat een halfuurtje werk en 20 meter slang.
Want ik zou gillend gek worden als ik een installatie heb van >€20k en de bron net boven de minimale specs blijft hangen, terwijl ze bij de aanleg in een halfuurtje dat kunnen voorkomen.
Pagina: 1