Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-05 12:35
Zoals de titel al laat zien ben ik op zoek naar een goede matras topper.

We hebben beide een firm matras voor de stevigheid. We zoeken geen hele dikke topper, omdat dit dan meer de firmheid wegneemt van het matras en het dus een stuk bv een zachter maakt. Dus rond de 8cm zou prima zijn.

Beide slapen wij op rug/zij en zoeken een goede ondersteuning voor rug/schouder.

Het blijft altijd een persoonlijke keuze, maar er zijn zoveel merken, kwaliteiten en prijzen dat je letterlijk het bos niet meer ziet. De topper ligt thuis natuurlijk weer anders dan in de winkel, omdat het matras thuis weer anders is en je na een nacht slapen het ook weer anders ervaart.

Wat zijn nou kwalitief goede merken en types? Wellicht met de mogelijkheid voor proefslapen en gratis retour mocht het niets zijn?

Je zit natuurlijk merken enorm gooien met kortingen, marketing (emma, matt, cloudpillo etc), maar al die marketing dingen vertrouw ik nooit zo.

[ Voor 4% gewijzigd door Ferio op 11-04-2025 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb zelf een boxspring met ook firm matrassen. Hoewel ik je logica volg dat een dunne topper wellicht steviger is, vind ik het zelf onprettig als ze té dun zijn. Een wat dikkere topper kan ook je matrassen wat beter ontzien, dan hoef je over X jaar slechts de topper te vervangen. De kosten daarvan zijn beduidend lager. Maargoed dat is mijn persoonlijke ervaring/advies.

Qua materialen wil je in ieder geval traagschuim en gel vermijden omdat je erin weg zakt; niet fijn als je echt van stevige matrassen houdt. En pocketveren zijn in een topper vooral marketing, die zijn zo dun dat het weinig vering geeft.

Dus ik zou een topper in hard koudschuim zoeken (of wellicht Latex als je dit materiaal prettig vindt, ik ga er van zweten).

Ik ben zelf goed te spreken over deze topper van Totaalbed: https://totaalbed.nl/products/topmatras-premium-hr-50 . Hoewel het een franchise keten is en niet iedereen het goede kwaliteit vindt, ben ik er toch wel goed over te spreken. Mooie stevige topper in HR-50 koudschuim, 12cm dik met afritsbare tijk om te kunnen wassen. Enige nadeel voor mij is dat de tijk half katoen half polyester is; ik heb liever 100% katoen.

Je zou eens bij een meubelbouvelard langs kunnen gaan en wat beddenzaken proberen. Dan kan je verschillende toppers op één bed in ieder geval even kort uitproberen. Dan weet je een beetje welk soort materiaal je moet zoeken. Thuis slaapt het altijd anders, maar vaak is het ook een kwestie van even een weekje wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02:02
Welke heb je zelf al gevonden en welke vragen heb je daarover?

Maar zoals je zelf zegt: het is persoonlijk. Ga dus naar een stel winkels en ga proefliggen.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 10:02

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik kocht ooit een mooie pullman matras maar had geen geld voor een topper. Nooit gemist :) Geen topper is dus ook een prima optie :P

Het hele concept vind ik ook raar. Alsof iemand bedacht...misschien kunnen we klanten wel gewoon nog een matras verkopen!

[ Voor 32% gewijzigd door bonzz.netninja op 11-04-2025 14:12 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 09:12

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Ik heb zelf sinds kort boxspring met redelijk stevige matrassen (weet eerlijk gezegd niet welke "classificatie" ze hebben), en daar een Emma Diamond Topper bij gekocht. Bevalt mij prima, en ik zou het geheel omschrijven als stevig (ik zak er niet heel erg in weg, ik denk minder dan in mijn vorige bed met alleen een - zachter - matras). Mij bevalt het prima, en in principe kan ik nog 80 dagen proefslapen en de topper terugsturen, mocht ik me bedenken. Dat verwacht ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Even wat zaken uit de weg ruimen:

- steun komt voor 85% uit je matras en bodem, 15% uit je hoofdkussen
- hoofdkussen moet je afstemmen op de hardheid van je matras i.c.m. je lighouding (in jouw geval rug/zijslaper) verder in het matras weg met je schouders, heb je geen dik kussen nodig. Zak je minder weg zoals bijvoorbeeld bij een (erg) stevig matras, dan moet je een steviger hoofdkussen hebben.
- een topper verzorgt GEEN steun en haalt dus ook GEEN steun weg van het onderliggende matras en onderstel, en koop je vooral vanwege een extra comfortlaagje. Er zitten geen (pocket)veren in en niks, dus het is puur een laagje voor het eerste lig-gevoel.

Ik zie dat je zegt dat je op zoek bent naar een goeie ondersteuning voor rug en schouder...Als je dát al nodig hebt, dan is je matras/box/bodem (of allebei) niet goed en dan moet je het niet bij een topper gaan zoeken, maar een passender matras zoeken.

Dit gezegd hebbende: wat is de reden dat je eigenlijk op zoek bent naar een topper? Wat mis je?

[ Voor 13% gewijzigd door Deathchant op 11-04-2025 17:10 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:11
Deathchant schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:08:
Wat is dat "steun" nou precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Deathchant schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:08:
Even wat zaken uit de weg ruimen:

Dat is wel heel stellig als feit gepresenteerd, waar komen die getallen vandaan?
- een topper verzorgt GEEN steun en haalt dus ook GEEN steun weg van het onderliggende matras en onderstel, en koop je vooral vanwege een extra comfortlaagje. Er zitten geen (pocket)veren in en niks, dus het is puur een laagje voor het eerste lig-gevoel.
Wat zegt pocketveren over wel/geen steun? Er zijn ook traagschuimm matrassen die genoeg 'steun' geven terwijl er geen enkele veer in zit. Daarnaast zijn er genoeg toppers mét pocketveren, bijvoorbeeld deze: https://totaalbed.nl/products/topmatras-master-pocket .
Ik zie dat je zegt dat je op zoek bent naar een goeie ondersteuning voor rug en schouder...Als je dát al nodig hebt, dan is je matras/box/bodem (of allebei) niet goed en dan moet je het niet bij een topper gaan zoeken, maar een passender matras zoeken.
Een matras en onderstel moet inderdaad al genoeg ondersteuning bieden, een topper verandert enkel het ligcomfort en kan (volgens bijv. de consumentenbond) ervoor zorgen dat je matras en onderstel wat langer meegaan. Of dat echt zo is weet ik niet, maar het wordt wel op veel sites nadrukkelijk vermeld: https://www.consumentenbond.nl/matras/topmatras

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:53
Ik heb zelf een paar jaar terug de topper en boxspring-matrassen vervangen voor gewone matrassen en dat was de beste keuze ooit.

Het idee van een boxspring is dat je te harde boxspring matrassen gaat compenseren met een zachte topper. Dat is zo beperkend dat je mijns inziens beter een goed matras kunt nemen die aan jouw wensen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02:02
LA-384 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:48:
Ik heb zelf een paar jaar terug de topper en boxspring-matrassen vervangen voor gewone matrassen en dat was de beste keuze ooit.

Het idee van een boxspring is dat je te harde boxspring matrassen gaat compenseren met een zachte topper. Dat is zo beperkend dat je mijns inziens beter een goed matras kunt nemen die aan jouw wensen voldoet.
Of je koopt het juiste boxspring matras…?

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:46
Matrastopper gebruik ik enkel voor de ligbank (zon uitschuifbaar logeerding, ramp).
Voor mijn bed gebruik ik een beschermer, die kan je ook makkelijk wassen. Wij hebben de ÄNGSKORN (drie keer raden welke winkel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-05 12:35
Bedankt allen voor de antwoorden.

We hebben besloten de boxspring matrassen weg te gooien en hebben gekozen voor de Auping Elysium.

Dure matrassen, maar wat liggen die goed! We hebben een x & y in medium. Die drie zones zijn perfect. We hebben zoveel matrassen geprobeerd, maar dit zijn toch veruit de beste. 😍

[ Voor 5% gewijzigd door Ferio op 12-04-2025 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:32

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

LA-384 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:48:

Een topper wordt meer dan eens gebruikt om de slechte kwaliteit / het niet goed bij de persoon passen van matrassen te verbloemen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Pagina: 1