Ik ga binnenkort een paar weken naar Japan toe. Ik ga eerst naar Osaka, met een dagje Kyoto en Nara en daarna naar Tokyo. Naast warme sake en whisky drinken, berg-apen spanken, mij door schoolmeisjes in mijn gezicht laten slaan en de gai-jin (zo noem ik 'hem' altijd, wink wink, nudge, nudge
) uithangen op mijn balkon wil ik ook wat gaaf retrospul kopen en goede arcades bezoeken. Wat zijn de beste plekken (super potato staat al op het lijstje alhoewel die vrij duur schijnt te zijn) waar je leuke zeldzame hard- en software tegen een vrij schappelijke prijs kan aantreffen? Ik ben vnl op zoek naar Neo Geo, MSX, PC-engine, Sega.
Zijn er genoeg in Tokyo zelf, en dan voornamelijk Akihabara waar Super Potato ook zit.
Book Off in Akihabara heeft een behoorlijk grote selectie aan games, ook het oude spul maar voor zover ik mij kan herinerren niet zoveel PC engine dingen, wellicht wat sega/neogeo
Super Potato staat al op je lijstje, maar let wel op, het is een winkel die je echt zo voorbij loopt als je niet oplet
Voor Kyoto en Osaka weet ik het zo niet, maar in Akihabara wemelt het van de gamewinkels die vast wel wat retro games hebben liggen.
Book Off in Akihabara heeft een behoorlijk grote selectie aan games, ook het oude spul maar voor zover ik mij kan herinerren niet zoveel PC engine dingen, wellicht wat sega/neogeo
Super Potato staat al op je lijstje, maar let wel op, het is een winkel die je echt zo voorbij loopt als je niet oplet
Voor Kyoto en Osaka weet ik het zo niet, maar in Akihabara wemelt het van de gamewinkels die vast wel wat retro games hebben liggen.
Gamekings is onlangs naar Japan geweest en heeft veel content daar opgenomen.
Daarnaast hebben ze ook een toffe Ultimate Guide to Tokyo geschreven.
https://www.gamekings.tv/...-guide-to-tokyo-reisgids/
Link naar guide:
https://www.gamekings.tv/...-Final-Digital.pdf?x86884
Daarnaast hebben ze ook een toffe Ultimate Guide to Tokyo geschreven.
https://www.gamekings.tv/...-guide-to-tokyo-reisgids/
Link naar guide:
https://www.gamekings.tv/...-Final-Digital.pdf?x86884
Osaka: Retro TV Game Revival
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Super Potato is weliswaar een leuke winkel om even in te kijken, maar enorm overpriced.
Helaas is de retro game markt redelijk opgedroogd in Japan qua leuke goedkope deals, maar waar je nog wel eens iets kan vinden is de "junk" afdeling van Hard Off (de hardware versie van Book Off), denk aan "kapotte" playstations waar gewoon even een nieuwe zekering in moet, of gewoon dingen die wel werken maar een beetje smoezelig of niet getest zijn. Je bent vrijwel altijd beter af qua prijs buiten de populaire wijken als akihabara, en met name buiten Tokio. Als je in een Book Off of Hard Off in Tokio komt staat er vrijwel altijd wel een andere toerist naast je in de bakken te graaien...
Vlooienmarkten kan je ook proberen (フリーマーケット, "flea market"), en allehands winkeltjes op plekken waar je het minder verwacht. Soms zetten mensen zelfs hun ouwe zooi buiten om gratis mee te nemen (wel even kijken of het echt gratis is) en daar heb ik ooit wel eens sega controllers enzo uit kunnen vissen.
Helaas is de retro game markt redelijk opgedroogd in Japan qua leuke goedkope deals, maar waar je nog wel eens iets kan vinden is de "junk" afdeling van Hard Off (de hardware versie van Book Off), denk aan "kapotte" playstations waar gewoon even een nieuwe zekering in moet, of gewoon dingen die wel werken maar een beetje smoezelig of niet getest zijn. Je bent vrijwel altijd beter af qua prijs buiten de populaire wijken als akihabara, en met name buiten Tokio. Als je in een Book Off of Hard Off in Tokio komt staat er vrijwel altijd wel een andere toerist naast je in de bakken te graaien...
Vlooienmarkten kan je ook proberen (フリーマーケット, "flea market"), en allehands winkeltjes op plekken waar je het minder verwacht. Soms zetten mensen zelfs hun ouwe zooi buiten om gratis mee te nemen (wel even kijken of het echt gratis is) en daar heb ik ooit wel eens sega controllers enzo uit kunnen vissen.
Dat spul in Tokyo moet je allemaal links laten liggen, daar zit wat mij betreft tegenwoordig te veel "toeristenbelasting" Op, nu retro gaming helemaal hot is. Natuurlijk moet je Akihabara wel bezoeken voor de indrukken, maar voor de echte deals kun je beter in Osaka shoppen. De wijk zelf noemen ze "Denden Town" al is deze visueel niet zo zichtbaar en uitgesproken als Akihabara. Even googlen en je komt genoeg guides tegen die je op weg helpen.
Ik weet niet vanuit welke richting je Kyoto aandoet, maar als je vanuit Osaka komt heb je drie operators/lijnen die je kunt gebruiken: JR, Hankyu en Keihan. Als je Keihan neemt en je stapt dan bij station Sanjo uit, dan loop je ook direct tegen een Book Off aan waar je ook veel retro kunt kopen.
Ik weet niet vanuit welke richting je Kyoto aandoet, maar als je vanuit Osaka komt heb je drie operators/lijnen die je kunt gebruiken: JR, Hankyu en Keihan. Als je Keihan neemt en je stapt dan bij station Sanjo uit, dan loop je ook direct tegen een Book Off aan waar je ook veel retro kunt kopen.
Als je trouwens per se in Tokio wil kijken kan je ook Nakano broadway proberen, is wat minder op toeristen gericht en naar mijn mening leuker.
Den-Den Town in Osaka is vele malen leuker imho dan Akihabara.
Beide locaties genoeg shops te vinden die retro verkopen naast de grotere bekende genoemde namen.
Loop gewoon rond en duik de verschillende winkels/mini malls in
Beide locaties genoeg shops te vinden die retro verkopen naast de grotere bekende genoemde namen.
Loop gewoon rond en duik de verschillende winkels/mini malls in
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
Toevallig vorige maand in Tokyo and Akihabara geweest en ook even de Hard-Off aangedaan daar.Akaendra schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:27:
Leuk om een keer te zien en er stond b.v.b. nog een originele Playstation incl. doos.
Oudste spul wat je daar vind is een originele Famicom, kan mij niet herinneren dat er iets stond van voor 1990.
Prijzen zijn totaal niet interessant, je kunt betere deals online vinden.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Je zou nog even naar het MetalJesusRocks YouTube channel kunnen gaan. Hij is een retro game collector en is een aantal keer in Japan geweest.
Hard Off en Book Off in Musashikoyama hebben meestal wel leuke dingen trouwens
Weet je nog wat het kostte?DaWaN schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:52:
[...]
Toevallig vorige maand in Tokyo and Akihabara geweest en ook even de Hard-Off aangedaan daar.
Leuk om een keer te zien en er stond b.v.b. nog een originele Playstation incl. doos.
Oudste spul wat je daar vind is een originele Famicom, kan mij niet herinneren dat er iets stond van voor 1990.
Prijzen zijn totaal niet interessant, je kunt betere deals online vinden.
Ik weet nog goed dat je bij Book Off/Hard Off vóór de retro boom een PS1 en Gamecube kon halen voor minder dan 3000 yen. Dat was destijds (en nu weer) ongeveer 20-23 euro. Final Fantasy 7 8 en 9 had ik voor 300 yen per stuk.
Ik durf niet te zeggen wat men vroeg voor die PS1, maar ik dacht zo rond de 15.000 yen.peeceej schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:20:
[...]
Weet je nog wat het kostte?
Ik weet nog goed dat je bij Book Off/Hard Off vóór de retro boom een PS1 en Gamecube kon halen voor minder dan 3000 yen. Dat was destijds (en nu weer) ongeveer 20-23 euro. Final Fantasy 7 8 en 9 had ik voor 300 yen per stuk.
PSP's zaten dacht zo rond de 17.000 yen en voor een Vita 2000 vroeg men 30.000 yen.
Je kunt ook hier even rondkijken:
Online winkel Hard-Off
Daar zie je ook dat de prijzen ook sterk afhangen van de Hard-Off locatie en ik zie ook wel betere prijzen dan hierboven.
De locatie in Akihabara is uiteraard niet de goedkoopste...
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Pijnlijke prijzen toch wel..DaWaN schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:32:
[...]
Ik durf niet te zeggen wat men vroeg voor die PS1, maar ik dacht zo rond de 15.000 yen.
PSP's zaten dacht zo rond de 17.000 yen en voor een Vita 2000 vroeg men 30.000 yen.
Je kunt ook hier even rondkijken:
Online winkel Hard-Off
Daar zie je ook dat de prijzen ook sterk afhangen van de Hard-Off locatie en ik zie ook wel betere prijzen dan hierboven.
De locatie in Akihabara is uiteraard niet de goedkoopste...
De Vita die ik heb gekocht in Japan een aantal jaar terug was destijds 11.500 yen.
Voor je genoemde consoles is het wel een uitdaging, de games daarvoor zijn een stuk slechter verkrijgbaar.
Mocht je wat flexibiliteit in je planning hebben, ik heb verreweg de beste deals gescoord in Sapporo (wat zelf ook een toffe stad is). Daar was een Suruga-ya (in het gebouw met een reuzenrad erop) waar honderden retro games lagen voor 100 yen per stuk.
In andere steden heb je ook wel winkels van Suruga-ya, maar die zijn een stuk duurder. (Een vliegticket naar Sapporo kost je ongeveer 50 euro dus kan de moeite waard zijn)
Ongetwijfeld dat andere steden ook goedkopere winkels hebben, maar in de echt grote steden zijn die lastig te vinden.
Vlooienmarkten zijn ook een goede optie, echter moet je er vroeg bij zijn als je retro games wilt scoren maar zelfs daar waren games niet zo goedkoop als in Sapporo
Arcades hoef je niet echt voor te zoeken, daarvan loop je er genoeg van tegen het lijf. Aanbod van games verschilt wel, persoonlijk vond ik het jammer dat Pop'n Music wat zeldzamer wordt, en Groove Coaster ben ik vorige maand helemaal niet tegengekomen.
Als je de arcade versie van Densha De Go!! tegen komt: SPELEN! Je snapt er misschien de ballen van, maar die in ieder geval één keer spelen is het absoluut waard voor de ervaring.
Als je overigens in Osaka 's avonds (goedkoop) wilt ontspannen, dan kan ik van harte Boardgame bar GeeBee aanraden. Enorm aanbod in board en videogames (staan zo'n 20 consoles, van NES tot PS5). Kost 7 euro per uur, maar dat is inclusief onbeperkt curry en bier (non alcoholisch is 3,50 per uur, en voor 4 euro extra mag je de hele avond snacks/snoepjes pakken wat een leuke manier is om vanalles te proberen)
(Goede sake drink je overigens koud
)
Mocht je wat flexibiliteit in je planning hebben, ik heb verreweg de beste deals gescoord in Sapporo (wat zelf ook een toffe stad is). Daar was een Suruga-ya (in het gebouw met een reuzenrad erop) waar honderden retro games lagen voor 100 yen per stuk.
In andere steden heb je ook wel winkels van Suruga-ya, maar die zijn een stuk duurder. (Een vliegticket naar Sapporo kost je ongeveer 50 euro dus kan de moeite waard zijn)
Ongetwijfeld dat andere steden ook goedkopere winkels hebben, maar in de echt grote steden zijn die lastig te vinden.
Vlooienmarkten zijn ook een goede optie, echter moet je er vroeg bij zijn als je retro games wilt scoren maar zelfs daar waren games niet zo goedkoop als in Sapporo
Arcades hoef je niet echt voor te zoeken, daarvan loop je er genoeg van tegen het lijf. Aanbod van games verschilt wel, persoonlijk vond ik het jammer dat Pop'n Music wat zeldzamer wordt, en Groove Coaster ben ik vorige maand helemaal niet tegengekomen.
Als je de arcade versie van Densha De Go!! tegen komt: SPELEN! Je snapt er misschien de ballen van, maar die in ieder geval één keer spelen is het absoluut waard voor de ervaring.
Als je overigens in Osaka 's avonds (goedkoop) wilt ontspannen, dan kan ik van harte Boardgame bar GeeBee aanraden. Enorm aanbod in board en videogames (staan zo'n 20 consoles, van NES tot PS5). Kost 7 euro per uur, maar dat is inclusief onbeperkt curry en bier (non alcoholisch is 3,50 per uur, en voor 4 euro extra mag je de hele avond snacks/snoepjes pakken wat een leuke manier is om vanalles te proberen)
(Goede sake drink je overigens koud
In Shinsekai (wijkje nabij Tennoji zoo) heb je diverse cabinets die 50 yen per keer kosten en zich volledig richten op 80s en 90s arcade.Flapperbol schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:01:
Voor je genoemde consoles is het wel een uitdaging, de games daarvoor zijn een stuk slechter verkrijgbaar.
(Goede sake drink je overigens koud)
En als je dan toch daar bent, die zoo kost maar 500 yen entree en daar weer naast heb je Abeno Harukas, hoogste skyscraper van Osaka.
Die board game bar is wel een leuke aanbeveling. Wellicht ga ik daar over 2 weken eens kijken.
Inmiddels weer terug uit Japan en heb mij er uitstekend vermaakt. Ik was idd naar oa Den-den town geweest en in Akiba naar o.m. Book-ooff, Hard-Off, Retrogame nog iets (een klein zaakje aan die brede (hoofd?) winkelstraat in Akiba waar ook een Animate zit, enz) maar ook in wat achteraf steegjes bij Akiba en Den-den town. Ik heb veel leuke dingen gezien. Sommige spul was redelijk aan de prijs (de goedkoopste Neo was 89.000) anderzijds kostte KOF'94 er iets van 5800, wat redelijk schappelijk is. Uiteindelijk heb ik een famicom bij hard-off gekocht voor 2200, Castlevania + doosje (s.f.) voor 3800, Super ghouls'n ghosts (1400), wat pc- engine CD-roms + avenue pad (was 1500), Castlevania: symphony of the night (ps) voor 7000 en wat saturn, waaronder soukyugurentai.
Verder ook wat van die Plum modellen van Gradius en Darius gekocht en een hoop andere meuk.
Het was super gaaf. Ik wil nog wel een keer terug alhoewel ik wel een stuk armer ben. Zoveel dingen die ik nog niet heb gezien, gegeten of gedronken en zoveel nutteloze meuk dat nu bij iemand anders ligt, en niet bij mij.
Verder ook wat van die Plum modellen van Gradius en Darius gekocht en een hoop andere meuk.
Het was super gaaf. Ik wil nog wel een keer terug alhoewel ik wel een stuk armer ben. Zoveel dingen die ik nog niet heb gezien, gegeten of gedronken en zoveel nutteloze meuk dat nu bij iemand anders ligt, en niet bij mij.
Pagina: 1