Klinkers bij voordeur schoon maken - tips zijn welkom!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnies89
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14-04 14:22
Goedemorgen allemaal,

Na intensief klussen zou ik graag de klinkers bij onze voordeur schoon maken. Dit ziet er natuurlijk niet uit... Helaas werkt een sopje, harde borstel en groene zeep niet. Ook de hogedrukspuit maakt weinig verschil. Het gaat mij echt om de witte waas die erop zit, zie foto.

Tips zijn welkom! Fijne dag allemaal :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZZVY5Y0xKTlFRRD0p79oN9o2cA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kCcOdmropQ90C6KJA7qlwMpZ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

- moet wat beter lezen |:( -

[ Voor 124% gewijzigd door RaZ op 11-04-2025 10:26 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Dnies89 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:10:
Goedemorgen allemaal,

Na intensief klussen zou ik graag de klinkers bij onze voordeur schoon maken. Dit ziet er natuurlijk niet uit... Helaas werkt een sopje, harde borstel en groene zeep niet. Ook de hogedrukspuit maakt weinig verschil. Het gaat mij echt om de witte waas die erop zit, zie foto.

Tips zijn welkom! Fijne dag allemaal :*)

[Afbeelding]
Voor dat kippe stukje zou je ook nieuwe klinkers kunnen scoren op marktplaats.

Of iets anders proberen:
kalkbloei

https://www.bestratingsweb.nl/varistone-kalk-ex-1-liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnies89
Millie-ano schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:13:
[...]

Voor dat kippe stukje zou je ook nieuwe klinkers kunnen scoren op marktplaats.

Of iets anders proberen:
kalkbloei

https://www.bestratingsweb.nl/varistone-kalk-ex-1-liter
Helaas zit het in beton dus dat is een wat te grote klus :) Ik ga eens kijken naar het product, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:08

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Staalborstel misschien, een zoutzuur oplossing kun je ook proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:22
Het lijkt inderdaad wel op kalkaanslag of cementsluier. Vorige bewoner misschien vaak water door de voordeur weggegooid? Links lijkt ernstiger dan rechts. Zon, wind, water...

Misschien een metselaar in de kennissenkring die er iets meer over kan zeggen? De onderste rij{en) stenen in je muur links lijken dezefde verkleuring te hebben.

Ik denk dat je de steentjes het beste kunt keren of vervangen - ook al zitten ze in beton. Netjes afbikken en ondersteboven opnieuw neerleggen. Maar dan heb je kleur verschil met de onderkant van je muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zuur oplossing, zelfs citroenzuur kan al helpen. dit soort plat liggende delen zijn moeilijk schoon te krijgen/houden tijden het voegen (of renoveren) er komt bijna altijd cementsluier op en met verbouwen worden er snel zakken met stuc, bouwstof e.d. op gezet. dat veeg je doorgaans ook niet even zonder vlekken weg.
het probleem is wel dat niet alle stenen even goed tegen zuur kunnen dus niet te sterk beginnen;) Zelf zou ik het gewoon zo laten.

opnieuw leggen zou ik alleen met oude stenen doen, en die bevatten doorgaans ook vlekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:38
Is het een gemetseld stoepje? of lijkt dat zo?
Anders de stenen gewoon uitpakken en omdraaien.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnies89
No Hands schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:06:
Is het een gemetseld stoepje? of lijkt dat zo?
Anders de stenen gewoon uitpakken en omdraaien.
Het zit er sinds de jaren 30 al in, dus ik denk inderdaad gemetseld. Met de kabel aanleggen moesten ze een boor van een meter hebben omdat erin beton zit, niet door te komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:22
?? Een meter naar beneden of een meter inclusief de fundering?

Tja, als je het niet schoon gaat krijgen - en dat zal best lastig worden - heb je nauwelijks opties anders dan de stenen eruit breken en een nieuwe laag (oude) stenen er bovenop leggen. Of overweeg bijvoorbeeld iets als Belgische blauwe hardsteen. Die (15x15 of 20x20) hebben wij nu al 25 jaar bij de voordeur (wel onder een portiek) maar nog geen slijtage of verkleuring aan te zien. Het voordeel is dat je door een andere kleur te kiezen geen vergelijking meer maakt/hoeft te maken met wat je nu hebt.

Alternatief: zandstralen. Als ik je gevel op de foto zie heeft die misschien ook wat TLC nodig, dan zou je kunnen combineren.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Andere optie :+

Afbeeldingslocatie: https://www.b-living.eu/media/catalog/category/Untitled_design_-_2023-11-02T155251.866_1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24

Qwerty-273

Meukposter

Geen ervaring, maar een harde borstel en hogedrukspuit oplossing ala Batavia MaxxBrush met een Heavy-duty borstel (metaal/nylon). Al is het de vraag of dat nog iets toevoegd aangezien je al een harde borstel en een hogedrukspuit apart van elkaar hebt geprobeerd.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1