High-end of mid-range OLED televisie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:55
Ik ben met een schuin oog aan het kijken naar een nieuwe televisie. Momenteel staat hier in de woonkamer een Panasonic TX-50CX700E. Die doet het nog prima en geeft eigenlijk heel prima beeld. Het smart gedeelte heb ik eigenlijk nooit gebruikt, want daar heb ik andere devices voor.

Maar een OLED gaat zeker voor een hoop verbetering zorgen. En er mag ook wel een 5 inch bij (maar zeker niet meer).

Nu ben ik dus wat reviews aan het lezen en hoewel TVs steeds beter worden, vraag ik me af of die verbetering nu echt zichtbaar en relevant zijn. En dan heb ik het over bijvoorbeeld een LG B5 vs C5 vs G5 alsook een C4 vs C5. Ik heb nogal een fear of missing out, maar ik vind het ook zonde om geld uit te geven aan dingen die ik niet ga merken of ga gebruiken.

Lang verhaal kort: ga ik écht verschil merken tussen de verschillende modellen (van LG bijvoorbeeld), terwijl ik het smart gedeelte of afstandsbediening niet ga gebruiken. En ik ook geen lichtwand in de woonkamer nodig heb.

Beste antwoord (via barrymossel op 12-04-2025 08:04)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:53
Dit is persoonlijk en derhalve kan een ander jouw vraag niet goed beantwoorden. Een OLED model uit de nieuwe lin-up kopen heeft geen enkel zin aangezien de beeldkwaliteit marginaal beter zal zijn tegen een forse meerprijs, enige uitzondering hierop zijn de modellen met 4e generatie QD-OLED of WOLED (G-serie) panelen.

De verschillen zijn zichtbaar en relevant wanneer je veel HDR materiaal gaat consumeren en je hier ook waarde aan hecht. Je kunt dan eventueel de nieuwe G serie of Bravia 8 II overwegen, zullen de eerste maanden wel flink aan de prijs zijn en dan met name de Sony.

Persoonlijk zou ik een high end model van afgelopen jaar kopen als gulden middenweg wanneer FOMO bij jou een rol speelt, de Panasonic Z95A of LG G4 zijn dan goede keuzes.

Ben je geen kritische kijker en hecht je niet zoveel waarde aan HDR? Koop dan een LG B4 voor de meeste bang for the buck, daarmee ga je er al flink op vooruit vergeleken met jouw huidige tv.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:53
Dit is persoonlijk en derhalve kan een ander jouw vraag niet goed beantwoorden. Een OLED model uit de nieuwe lin-up kopen heeft geen enkel zin aangezien de beeldkwaliteit marginaal beter zal zijn tegen een forse meerprijs, enige uitzondering hierop zijn de modellen met 4e generatie QD-OLED of WOLED (G-serie) panelen.

De verschillen zijn zichtbaar en relevant wanneer je veel HDR materiaal gaat consumeren en je hier ook waarde aan hecht. Je kunt dan eventueel de nieuwe G serie of Bravia 8 II overwegen, zullen de eerste maanden wel flink aan de prijs zijn en dan met name de Sony.

Persoonlijk zou ik een high end model van afgelopen jaar kopen als gulden middenweg wanneer FOMO bij jou een rol speelt, de Panasonic Z95A of LG G4 zijn dan goede keuzes.

Ben je geen kritische kijker en hecht je niet zoveel waarde aan HDR? Koop dan een LG B4 voor de meeste bang for the buck, daarmee ga je er al flink op vooruit vergeleken met jouw huidige tv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:55
Freshouttheoven schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:43:

En toch heb je heel goed bevestigd wat ik al vermoede. Soms heb je die bevestiging even nodig om over die FOMO heen te komen... ;) Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
barrymossel schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:05:
[...]

En toch heb je heel goed bevestigd wat ik al vermoede. Soms heb je die bevestiging even nodig om over die FOMO heen te komen... ;) Thanks!
Goede keuze, ga voor een topmodel, daar heb je langer plezier van als je gebruik maakt van de betere content in UHD/HDR. Als je het houdt bij Boer Zoekt Vrouw dan is een midrange voldoende. ;)

Ik heb vorig jaar een LG G4 gekocht, daarvoor had ik een LG BX. Het verschil is aanzienlijk en ben blij dat ik die investering heb gedaan.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-05 14:57
Vraag aan de experts: ik zoek voor mijn ouders een merk TVs met minimale advertenties, tracking en verplicht smart gedoe en het liefste met een makkelijk te gebruiken menu. Vroeger kwam LG redelijk goed uit de bus, maar nu lees ik dat die ook steeds meer trackt. Samsung wil ik helemaal niet. Mijn ouders zullen alles besturen via de ontvanger van Ziggo en features van de TV zelf nauwelijks gebruiken.

Welk merk zou je aanraden als je gewoon een goed scherm zoekt voor senioren, zonder ingewikkelde menu's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Commander Zulu schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:41:
Vraag aan de experts: ik zoek voor mijn ouders een merk TVs met minimale advertenties, tracking en verplicht smart gedoe en het liefste met een makkelijk te gebruiken menu. Vroeger kwam LG redelijk goed uit de bus, maar nu lees ik dat die ook steeds meer trackt. Samsung wil ik helemaal niet. Mijn ouders zullen alles besturen via de ontvanger van Ziggo en features van de TV zelf nauwelijks gebruiken.

Welk merk zou je aanraden als je gewoon een goed scherm zoekt voor senioren, zonder ingewikkelde menu's?
Gewoon niet aan het internet hangen dan. Als ze het ‘smart’-menu niet gebruiken, maakt dat ook niet uit toch? Alles via de ziggo ab doen en de tv ab in de kast leggen.

Ik ben fan van de LG oleds maar niet van het webOS. Heb daar alles uitgezet en gebruik het menu niet.

En verder: je noemt ‘voor senioren’. Ga met ze naar een zaak en laat hen ervaren wat ze zelf prettig vinden qua bediening en scherm. Lijkt me het allerbelangrijkst.

do or do not, there is no try

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander Zulu
Harkelaar schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:49:
[...]

Gewoon niet aan het internet hangen dan. Als ze het ‘smart’-menu niet gebruiken, maakt dat ook niet uit toch? Alles via de ziggo ab doen en de tv ab in de kast leggen.

Ik ben fan van de LG oleds maar niet van het webOS. Heb daar alles uitgezet en gebruik het menu niet.

En verder: je noemt ‘voor senioren’. Ga met ze naar een zaak en laat hen ervaren wat ze zelf prettig vinden qua bediening en scherm. Lijkt me het allerbelangrijkst.
Dank voor je reactie. Wat zou je advies zijn als ze Netflix willen kijken op TV? Is er een manier om dat te doen zonder de TV aan het internet te hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Commander Zulu schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:32:
[...]
Dank voor je reactie. Wat zou je advies zijn als ze Netflix willen kijken op TV? Is er een manier om dat te doen zonder de TV aan het internet te hangen?
Je noemde de ontvanger van Ziggo. Als dit een Horizon, next of next mini is, dan ben je er al. Dan kijken ze lekker netflix via de ziggo box.

Hebben ze een oudere box, overweeg dan om met Ziggo contact op te nemen voor kosteloos een nieuwere box. (en met de Next mini ben je direct 4k proof) Hebben ze bij mijn schoonouders ook gedaan. Gratis monteur erbij; die heeft zelfs kosteloos een netwerkkabel gelegd ivm de next mini. Een een extra versterker voor de wifi geinstalleerd.

Ik zou ivm de leeftijd gaan voor gemak. Geen gedoe met tv kijken met ene systeem met ab en netflix via ander systeem met andere ab....

[ Voor 5% gewijzigd door Harkelaar op 24-04-2025 15:45 ]

do or do not, there is no try

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-05 08:36
Commander Zulu schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:32:
[...]

Netflix kun je iig bij KPN via de tv ontvanger kijken. Zal bij Ziggo ook wel zo zijn. Overigens kan ik op mijn LG advertenties uitzetten.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander Zulu
Harkelaar schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:41:
[...]

Je noemde de ontvanger van Ziggo. Als dit een Horizon, next of next mini is, dan ben je er al. Dan kijken ze lekker netflix via de ziggo box.

Hebben ze een oudere box, overweeg dan om met Ziggo contact op te nemen voor kosteloos een nieuwere box. (en met de Next mini ben je direct 4k proof) Hebben ze bij mijn schoonouders ook gedaan. Gratis monteur erbij; die heeft zelfs kosteloos een netwerkkabel gelegd ivm de next mini. Een een extra versterker voor de wifi geinstalleerd.

Ik zou ivm de leeftijd gaan voor gemak. Geen gedoe met tv kijken met ene systeem met ab en netflix via ander systeem met andere ab....
Bedankt!
Pagina: 1