Keuzes thuisnetwerk jaren 30 woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:35
In februari zijn wij verhuisd naar een jaren 30 woning waar een coax-netwerk ligt op de begane grond en eerste verdieping. Ik wil deze coax-kabels gaan vervangen door UTP en ook op de derde verdieping (zolderverdieping met 3 kamers) een stabiele internetverbinding.

Afgelopen week heeft KPN de glasvezelaansluiting verplaatst naar de kelder, zodat we de aansluiting netjes uit het zicht hebben. Op dit moment is daardoor de situatie als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oo5pg33jatgHS2sL0AB2fgxhf40=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9q1zpQfWvBOfApGFpXG27xqx.png?f=fotoalbum_tile

In de kelder de KPN-modem/router die bedraad is verbonden met een Linksys VLP01 Velop Dual Band AC1200. Op de begane grond en op zolder staan 2 nodes van hetzelfde type, die draadloos met die in de kelder zijn verbonden. Dit geeft op dit moment een goede/voldoende wifi-dekking in huis. TV's in de woonkamer en slaapkamer functioneren. Op de studeerkamer (zolder) werkt het internet goed genoeg voor videocalls voor het werk. Er is daarnaast een losse UTP-kabel (soepel) getrokken door vorige bewoners naar de 3e slaapkamer op de 1e verdieping. Die functioneert ook. So far so goed.

Het liefste wil ik echter wel over naar zoveel mogelijk bedraad verbinden, waarbij ik dus in ieder geval de coax-contactdozen (in de woonkamer, eetkamer en twee slaapkamers) wil vervangen door UTP. Ik wil dat doen door een patchpaneel te plaatsen in de kelder en stugge kabels door de muren te trekken naar de kamers en daar aan te sluiten op de UTP-contactdozen. Vervolgens vanaf de modem en eventueel een switch met patchkabels het patchpaneel aansluiten. Later wil ik nog bekijken hoe ik dan ook bedraad het internet naar zolder krijg.
Voor een dekkend wifi-netwerk wil ik de Linksys-nodes blijven gebruiken, op elke verdieping één.

Zie hieronder mijn idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bn-qOeFMC7yQh0D1YhWbrG6g5I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/25C5OBe2AgwRelBlzylnAyLt.png?f=fotoalbum_tile

Ik heb een aantal vragen:
- Hoe ziet het netwerk er zo uit? Gaat dit werken. Hebben jullie tips en tricks?
- Gaat het aansluiten van de Linksys-nodes op deze manier werken? Of moet de hoofd-node ook daadwerkelijk in de kelder direct op de modem/router worden aangesloten, waarna het verdeeld wordt (bekabeld of draadloos) naar de andere nodes? (De nodes staan in bridge mode, dus de KPN modem/router blijft als router gehandhaafd)
- Wat is een goede manier om ook op de zolderkamers bekabeld internet te krijgen? Kabels trekken vanaf de kelder? Hoe werkt dat dan? Of kan ik beter dan doorlussen vanaf één van de slaapkamers op de eerste verdieping met een switch ertussen? (Zo hadden we dat 20 jaar geleden in het studentenhuis, maar volgens mij is dat sub-optimaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Zoveel mogelijk bedraad aansluiten.
Dus linksys nodes en laptops.

Het liefst kabels trekken vanaf de kelder naar alle punten zonder switch’s ertussen, kunnen alleen maar storing geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
@joke_name eeuh. Dat is toch precies wat ik zelf ook aangeef van plan te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
bazzemans schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 07:30:
@joke_name eeuh. Dat is toch precies wat ik zelf ook aangeef van plan te zijn?
Correct.
Het is dus ook een goed plan.
Alleen niet doorlussen, daar stel je een vraag over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:06
bazzemans schreef op donderdag 10 april 2025 @ 22:48:
Ik heb een aantal vragen:
- Wat is een goede manier om ook op de zolderkamers bekabeld internet te krijgen? Kabels trekken vanaf de kelder? Hoe werkt dat dan? Of kan ik beter dan doorlussen vanaf één van de slaapkamers op de eerste verdieping met een switch ertussen? (Zo hadden we dat 20 jaar geleden in het studentenhuis, maar volgens mij is dat sub-optimaal)
Dat ligt er aan hoeveel energie je er in wil steken en hoe bereid je bent om hak en breekwerk uit te voeren.

In principe voldoen een paar kabeltjes langs de plinten naar een switch op de eerste verdieping.
Zoals je zelf al aangeeft: suboptimaal.

Alternatief is met opbouw kabelgoten en buizen een route zoeken langs muren en de trap naar kelder, maar dan zit wel alles in het zicht.

Ja ken ook all-in gaan en via de muren een route zoeken, maar daar gaat meer werk in zitten

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
@FredvZ en @joke_name Thanks. Suboptimale keuze maar de route richting de kelder (vanaf de zolder) is denk ik een nogo in het kader van het werk (m.n. verduurzaming) wat we al moeten doen. Dus waarschijnlijk wordt het dan suboptimaal doorlussen naar een switch voor de zolder. Met name ook omdat we de twee slaapkamers daar voorlopig nog niet gaan gebruiken. Grootste wens op dit moment is dan utp-kabel naar de studeerkamer. Een suboptimale keuze is dan wat mij betreft voor nu acceptabel.

En het wifi accesspoint? Maakt het uit waar de basis-node in het netwerk geplaatst wordt? Mijn idee was van niet, zolang ze allemaal maar (zo direct mogelijk) verbonden zijn met de router. Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Waar die basis-node geplaatst is maakt niets uit omdat je alle AP's bedraad aansluit en dus het systeem in AP mode zet.
In feite heb je dan gewoon alleen maar AP's.

En doorlussen is ook prima en helemaal niet sub optimaal dat zou alleen maar zo zijn als je op zolder die 1Gbps volledig zou kunnen benutten maar aangezien je daar alleen wifi hebt gaat dat niet gebeuren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1