Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweety55
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-07 07:15
Heb een 3 fasen Growatt 7000xh omvormer met 10 panelen (4300) op oost en 10 panelen (4300) op west en de hoekhelling is 60 graden. Zitten geen batterijen aan gekoppeld.

Nu is het geval dat in de ochtend de spanning even weg weg is van omvormer, althans dit is te zien in de grafiek en krijg een storingsmelding in de app. Rest van de woning is er geen spanning uitval.

Zie fotos van de grafieken waar te zien is wat er gebeurd,

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGUr6eTa2LoC79OWL9xva1tFQ8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BbnAIJXHUdSgJoNfYj7ynwAI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dz4gzkDZsCAMx7lS4TS18GD0XkQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJxV0Zn8VzQ593YJMzbMIoeJ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-07 19:39
Wellicht netspanning beveiliging. Als de netspanning op dat moment boven de 253 volt uit komt moet de omvormer afschakelen. Je kan als dit gebeurt even met de multimeter een stopcontact controleren. Ligt het voltage veel lager dan 253V dan zou er iets anders kunnen spelen, maar ik verwacht netspanning problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-07 13:57
Hoelang heb je de installatie al? Gezien het tijdstip verwacht ik geen hoge netspanning, maar eerder bijvoorbeeld een slechte verbinding tussen de meterkast en omvormer of een tijdelijke fout in de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Het moment van aangaan en het moment van invloeden, zou dat toevallig die dip geven.
Loopt de dip AC gelijk met dip DC.
Lijkt mij gewoon een softwarematige weergave van het door mij aangegeven moment.

En wat zegt je sysfault log in de app?

Waarschijnlijk is deze hik weg als je de omvormer op alleen zonnepanelen (zonder thuisaccu) zet in het installateur menu, het groene blaadjes knippert dan ook niet meer als er geen opbrengst meer is.
Dan is die dip er nog wel, maar die zie je dan niet meer, omdat de omvormer in opstart dan geen data registreert.

[ Voor 39% gewijzigd door Supertip op 13-04-2025 21:54 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:18
Lijkt mij een meetfout. Lees je de slimme meter ook uit? Dan zou je die dip daar ook moeten zien.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweety55
Antonl91 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 22:21:
Hoelang heb je de installatie al? Gezien het tijdstip verwacht ik geen hoge netspanning, maar eerder bijvoorbeeld een slechte verbinding tussen de meterkast en omvormer of een tijdelijke fout in de omvormer.
Installatie is nieuw, Oprationeel 12 dec 2024 en lees hem uit sinds 26 feb.
Ene dag is het wel andere weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweety55
FredvZ schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:08:
Lijkt mij een meetfout. Lees je de slimme meter ook uit? Dan zou je die dip daar ook moeten zien.
Niks te zien van een dip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweety55
Supertip schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:48:
Het moment van aangaan en het moment van invloeden, zou dat toevallig die dip geven.
Loopt de dip AC gelijk met dip DC.
Lijkt mij gewoon een softwarematige weergave van het door mij aangegeven moment.

En wat zegt je sysfault log in de app?

Waarschijnlijk is deze hik weg als je de omvormer op alleen zonnepanelen (zonder thuisaccu) zet in het installateur menu, het groene blaadjes knippert dan ook niet meer als er geen opbrengst meer is.
Dan is die dip er nog wel, maar die zie je dan niet meer, omdat de omvormer in opstart dan geen data registreert.
De omvormer knippert groen inderdaad als er geen opbrengst is.
Als ik het goed begrijp kan het probleem liggen dat de omvormer is ingesteld dat er accu's op aangesloten zitten deze zijn niet aanwezig.

Moet een installateur dit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:56
Is dit elke ochtend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweety55
In maart is de storing 26 keer geweest.
Tot 16 april 8 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Tweety55 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:42:
[...]

In maart is de storing 26 keer geweest.
Tot 16 april 8 keer.
Maar op verschillende momenten van de dag of altijd op/rond hetzelfde tijdstip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweety55
Antonl91 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:55:
[...]

Maar op verschillende momenten van de dag of altijd op/rond hetzelfde tijdstip?
Altijd rond dezelfde tijdstip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Tweety55 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:51:
[...]

Altijd rond dezelfde tijdstip.
Dat is wel vreemd, maar ik zag ook een opmerking over het systeem log? Heb je gekeken of er een bepaalde foutcode aanwezig is. Ik heb zelf geen Growatt, maar zie online ook wel genoeg filmpjes waarop het lijkt alsof de omvormer foutcodes geeft.

Als ik in de handleiding kijk zie ik ook dat je kunt kijken naar de fouten in het verleden (beginnend bij pagina 22 van de pdf, bladzijde 38):
https://solardistri.nl/wp...0-20000UE-User-Manual.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweety55
Antonl91 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:22:
[...]

Dat is wel vreemd, maar ik zag ook een opmerking over het systeem log? Heb je gekeken of er een bepaalde foutcode aanwezig is. Ik heb zelf geen Growatt, maar zie online ook wel genoeg filmpjes waarop het lijkt alsof de omvormer foutcodes geeft.

Als ik in de handleiding kijk zie ik ook dat je kunt kijken naar de fouten in het verleden (beginnend bij pagina 22 van de pdf, bladzijde 38):
https://solardistri.nl/wp...0-20000UE-User-Manual.pdf
In de app van Growatt staat foutcode 302.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Tweety55 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:07:
[...]

In de app van Growatt staat foutcode 302.
Fout 302 Geen AC-verbinding
Controleer de AC-bedrading na het uitschakelen.
Als de foutmelding nog steeds optreedt, neem dan contact op met service@growatt.tech
https://growatt.tech/nl/2...hrijving-van-de-omvormer/

Al gecontroleerd of alle verbindingen ook goed vast zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweety55
Beste mensen,

Deze reactie kreeg ik na navraag bij de installateur:

Goedemorgen,

Dank voor je bericht met uitingen van onrust over je zonnepanelen systeem. Ik kan je hiermee geruststellen dat het systeem naar behoren en foutloos werkt. Bij opstart kan de Growatt bij het aanschakelen aan het net een korte onderbreking denken te zien maar deze is er niet. Zo ook met de DC voltages van een startend systeem, dat ziet er zo uit bij dagelijkse ingebruikname van een maximum powerpoint tracker.

Dat de groene led in de avond en in de nacht knippert is ook volkomen normaal, dit komt omdat het een hybride omvormer betreft. Deze werkt namelijk niet alleen overdag maar kan ook in de nacht werken met eventueel later toe te voegen accu’s.

Mochten er meer vragen zijn aangaande de PV installatie hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Komt er dus opneer dat de Hybride omvormer nooit uit gaat........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-07 20:42
Ah dit lijkt op de ochtend opstart die ik ook elke ochtend zie. Mijn omvormer begint met produceren en als we ongeveer op 200 a 300 watt opbrengst zitten vanaf de panelen dan gaat de Omvormer op standby levert even helemaal niks meer. Je hoort dan wat relais klikken en springt dan weer aan. Ik heb er wel een batterij aan gekoppeld.

Ik denk dat het opstarten van de MPPT trackers betreft en ik meende dat vanuit wet en regelgeving zo moet wanneer het een grid gekoppeld systeem betreft. ("Syncen met het net ??") pin me daar niet op vast.

Maar die van mij geeft geen fout..

zo dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSOYJENvoD-kEaLqGzMYxYVdimA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wlMXNqoVBF636u24o01x4cFI.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door TheWalrus op 09-05-2025 09:51 ]

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Pagina: 1