Vocht onder balkontegels - schadelijk voor constructie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-05 16:53
Beste Tweakers,

Bijna 2,5 jaar geleden (dec 2022) zijn mijn vriendin en ik ons huidige huurappartement getrokken (jaren '60 bouw, 6e verdieping). Dit appartement heeft een balkon op het westen.

Het balkon is betegeld met jaren '70 kleur tegeltjes (spuuglelijk vind ik, maar ja, je hebt niet altijd alles voor het kiezen bij huur :P ). Hier heeft het vanmiddag wat geregend, dus tegels zijn wat nat/gevlekt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGysrnOltM5CCLSyaUzhtitS2Ks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TtaZL9E7Sl5oRdy5cjPdGw3p.jpg?f=fotoalbum_large

Nu viel me vorige zomer op dat er een tegel los zat. Heb er verder niet veel aandacht aan besteed.
Maar nadat we gisteren en vandaag het balkon schoon en klaar voor de zomer hebben gemaakt, viel me op dat heel veel voegen niet meer dicht zijn, tegels lostzitten en er een paar ook barsten vertonen. Op de volgende foto zit zeg maar de hele eerste rij, naast de afvoerriggel zeg maar, maar ook de tweede rij en wat andere random tegels, los:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEdLOwM_a7oacpuOvNLuZUhznFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRQ8ozQC0tHKUdtJ1EW52dhS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOLO54fHEfot47jKEdJ4OvmL3Ds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qb7znCH0ZSq18d4b2fL9g38u.jpg?f=fotoalbum_large

Heb deze keer wat beter gekeken en het lijkt te komen door vocht dat niet weg kan (westzijde, dus als het goed regent wordt het balkon nat). En in de winter, als dat vocht bevriest, zorgt het er denk ik voor dat de tegels zijn losgekomen.
Zoals op de foto's te zien is zit er dus vocht onder de tegels en mij lijkt dat dit eigenlijk nooit opdroogt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJa3vJKRnehS7nlCiEohWddKovA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WtN3KzMAeww2GB1Hs8gtiFyY.jpg?f=fotoalbum_large

Sowieso ga ik dit melden bij onze verhuurder (particulier).

Maar waar ik benieuwd naar ben of dit ook echt schade kan hebben aangericht aan het beton eronder (de draagconstructie zeg maar).

Geen enkele van de andere balkons heeft voor zover ik kan zien tegels over de normale betonvloer heen gelegd, maar gewoon een "geverfde" betonvloer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zsumcpKoxM9payrVcHtcBx_T2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRWH9q3xpQmxmX8LndwZ1r5e.jpg?f=fotoalbum_large

Heb wat gegoogled, maar vaak gaat het dan om lekkages, niet om of de constructie aangetast wordt.

Alvast dank! :)

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:18
De constructie zal er geen last van hebben, maar die tegels zijn heel slecht aangelegd. Voor buiten moet je een lijmvulling van 100% hebben, ziet er uit dat er enkel een paar smalle richeltjes contact maken van die losse tegel. Water komt er onder, bevriest en alles komt los.
Probleem van de verhuurder.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 20:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik zou ze wel even bellen, maar Ik denk probleem huurder.
Zo te horen heeft de vorige huurder die er zelf ingelegd. en heeft TS die overgenomen toen hij de flar huurde.
Gelijk aan hoe ik de pakketvloer in mijn huurhuis, en de tegels in de tuin heb moeten overnemen. :D

(niet als in dat ik er voor moest betalen, maar als in "jouw probleem als je er iets anders in wilt")

[ Voor 11% gewijzigd door heuveltje op 11-04-2025 10:14 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:42
De flat toont heel erg Duits. Is dit een Nederlandse flat/verhuurder?

[ Voor 8% gewijzigd door ucsdcom op 11-04-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
naftebakje schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:09:
De constructie zal er geen last van hebben, maar die tegels zijn heel slecht aangelegd. Voor buiten moet je een lijmvulling van 100% hebben, ziet er uit dat er enkel een paar smalle richeltjes contact maken van die losse tegel. Water komt er onder, bevriest en alles komt los.
Probleem van de verhuurder.
Dank, toch fijn om dat zo bevestigd te krijgen.
heuveltje schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:13:
[...]

Ik zou ze wel even bellen, maar Ik denk probleem huurder.
Zo te horen heeft de vorige huurder die er zelf ingelegd. en heeft TS die overgenomen toen hij de flar huurde.
Gelijk aan hoe ik de pakketvloer in mijn huurhuis, en de tegels in de tuin heb moeten overnemen. :D

(niet als in dat ik er voor moest betalen, maar als in "jouw probleem als je er iets anders in wilt")
Je bedoelt probleem verhuurder? Tegels zijn door de verhuurder zelf gelegd tig jaar geleden. Verhuurder heeft hier zelf gewoond, gerenoveerd, toen 5 jaar verhuurd aan iemand anders en toen zijn wij erin getrokken. Hebben ze ook niet over hoeven nemen.
ucsdcom schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:15:
De flat toont heel erg Duits. Is dit een Nederlandse flat/verhuurder?
Duits inderdaad, we wonen in München. Duitse verhuurder ook. :) Heb het niet expliciet genoemd omdat ik het niet relevant vond voor het probleem op zich.

Ik ga vandaag of morgen even de verhuurder mailen.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Ik ben bang dat de verhuurder hier niks meer aan gaat doen.
Wat je zelf kunt doen is de loszittende tegels er uit halen, onderliggende beton goed schoon en droog maken en dan opnieuw met tegellijm vastzetten. Daarna met waterdicht voegmiddel (van Weber of zo) opnieuw voegen, kun je ook doen bij ontbrekende voegen. De tegeltjes die jij hebt liggen zijn in het verleden in Duitsland heel veel gebruikt, het zou me niet verbazen dat er her of der nog partijen worden aangeboden.
Overigens, beton mag nat worden, daar is het voor ontworpen. Er zijn ook landen met een veel vochtiger klimaat en daar gaat het ook goed.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Yaksa schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:46:
Ik ben bang dat de verhuurder hier niks meer aan gaat doen.
Wat je zelf kunt doen is de loszittende tegels er uit halen, onderliggende beton goed schoon en droog maken en dan opnieuw met tegellijm vastzetten. Daarna met waterdicht voegmiddel (van Weber of zo) opnieuw voegen, kun je ook doen bij ontbrekende voegen. De tegeltjes die jij hebt liggen zijn in het verleden in Duitsland heel veel gebruikt, het zou me niet verbazen dat er her of der nog partijen worden aangeboden.
Overigens, beton mag nat worden, daar is het voor ontworpen. Er zijn ook landen met een veel vochtiger klimaat en daar gaat het ook goed.
Denk het ook niet, maar moet zoiets wel gewoon melden - niet dat ik, als we eens gaan verhuizen, gezeik krijg hierom.

Ideaal zou voor ons zijn dat die hele tegellaag weg gaat. Alles eruit slopen en dan de vloer weer egaliseren. Ik stel het eens voor maar denk niet dat het ervan komt.

Waar het mij om ging is diepere schade dan alleen de tegels. Dacht al aan doordringend vocht met als gevolg betonrot en een instortend balkon (ja overdreven, maar toch).

Toch fijn om te horen dat het geen acuut probleem vormt.

Dank allen! :)

www.flickr.com/malvlex

Pagina: 1