Onkyo TR609 vreemd probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro-bbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 16:00
Ik heb een raar probleem met mijn Onkyo TR609, voorheen luisterde ik altijd in de audessey DSX 5.1 mode waarmee 5.1 multichannel geluid (via Netflix) werd upgescaled naar de 2 high speakers wat iets van ruimtelijk geluid gaf waar ik tevreden mee was.

Nu heb ik mijn huiskamer verbouwd en past een 7.1 setup beter in mijn inrichting dan high speakers op de muur, alleen werkt mijn receiver niet echt mee:
- Netflix trailers worden in Dolby EX multichannel geluid afgespeeld (PCM multichannel 5.1 > 7.1 upscaling) i.c.m. THX cinema S2 wat erg goed klinkt.
- wanneer ik de film opstart springt hij terug op de regulier THX cinema 5.1 stand waardoor mijn back speakers niks afspelen en de PLIIx standen niet meer zichtbaar zijn. Wanneer ik terug ga in het Netflix hoofdscreen worden vervolgens de PLII settings weer zichtbaar en kan ik weer kiezen uit de setting die ik graag wil.

Ik gebruik een Apple tv, wanneer ik het formaat wijzig naar Dolby Digital 5.1 dan is er geen probleem maar is de audiokwaliteit merkbaar slechter maar kan krijg ik wel 7.1 audio i.c.m. THX cinema S2.

Zie ik iets over het hoofd? Ik heb gezocht op een aantal forums maar ik ben dit probleem nog niet tegengekomen.

Het is niet dat de trailers van Netflix in stereo afspelen want de Onkyo geeft netjes PCM multichannel audio aan.

Edit: ik ben erachter gekomen dat het probleem zich alleen voordoet met Atmos content in Netflix, reguliere 5.1 multichannel word opgeschaald naar 7.1 (dus niet van stereo naar 7.1).

[ Voor 12% gewijzigd door ro-bbo op 10-04-2025 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusbalpol
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je geen apple tv 4K hebt, dan schijnt hij geen dolby atmos te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro-bbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 16:00
Ik heb een Apple TV 4k, ik ben erachter gekomen dat het probleem zich alleen voordoet met Atmos content (Alleen 5.1 MultiChanel weergave mogelijk, input volgens receiver op 7.1) en met reguliere 5.1 content kan upscalen naar 7.1 (input 5.1 > 7.1 via info) via Pro Logic 2X/DTS Neo6/THX Cinema select2. Dat laatste is mijn favoriete modus en baal ervan dat ik de helft van alle Netflix content naar wens kan afspelen.