Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-09 12:33
Ik ben bezig met de bouw van een tuinhuis van ongeveer 50m2 (in 2 kamers).

We gaan het tuinhuis isoleren (wanden, vloer en dak), en zijn van plan er het hele jaar door in te kunnen relaxen (maar als het 15 dagen van het jaar te koud is om er te kunnen zitten, is dat geen ramp). Er komt ook een kleine badkamer met douche in, dus er moet warm water zijn.

Oorspronkelijk was mijn plan om er airco's in te hangen en een propaanhaard voor de sfeer. Warm water via aan electrische doorstromer (want het voelde vreemd om er een boiler in te hangen terwijl er niet dagelijks gedoucht wordt).

Echter de aannemer zei dat als hij toch de vloer gaat storten, hij er net zo goed vloerverwarmingsleidingen in kan leggen. En dat als hij toch sleuven moet graven voor water, hij net zo goed een gasleiding in die sleuf kan leggen. In ons huis blijven we gas houden, dus van het gas af gaan we zowiezo niet.

Nu ben ik even uit het lood geslagen over wat wijsheid is voor verwarming en SWW... alle opties zijn weer open, van airco tot cv tot een kleine (hybride) warmtepomp... een gashaard willen we zowiezo (voor de sfeer maar geeft ook warmte af).

[ Voor 4% gewijzigd door studiostevus op 10-04-2025 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:55
De vraag is denk ik ook een beetje hoe je het tuinhuis wilt gebruiken. Als je vloerverwarming neemt dan moet je ook min of meer 24/7 gaan verwarmen, anders is het koud op het moment dat je er wilt zitten.

Met een airco of CV heb je dat probleem niet.

En tenzij je daar elke dag gebruik van gaat maken is het denk ik de vraag of 24/7 stoken echt verstandig is. Ook met goede isolatie zal het tuinhuis waarschijnlijk veel warmte verliezen. Ook al is het relatief groot, je hebt alsnog veel buitenmuren en dak tov de kubieke meters. En die isolatie is waarschijnlijk ook toch een tandje minder dan een volwaardige woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:21
Ik zou ook even kijken of je wel een woonfunctie in je tuinhuis mag hebben, vergunningstechnisch gezien. Sommige gemeenten staan dat niet toe. Plus dat je bouwtechnisch aan heel wat meer voorwaarden moet voldoen dan bij een 'simpel' tuinhuisje voor de opslag van je tuingereedschap en wat tuinstoelen/kussens.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-09 12:33
Er komt geen slaapgelegenheid en er geen sprake van bewoning (ik slaap gewoon in mijn huis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 17:15
Multisplit airco, warmwater met een warmtepompboiler. evt op het dak wat panelen leggen , deze direct op iets van een zendure accu systeem ofzo . Voor je kacheltje ( voor de sfeer?) kun je evt kijken naar "showhaardje"ofzo. airco is eigenlijk gewoon warmtepomp , en dus erg efficient . Plus je kan er ook mee koelen , niet geheel onbelangrijk in de zomer bijvoorbeeld . Doorstromer zou ik zelf niet voor kiezen , die hebben echt wel flinke vermogens nodig om redelijk wat water snel warm te maken . En een "pisstraaltje" is toch redelijk meeuh....

[ Voor 5% gewijzigd door Cybersijp op 10-04-2025 17:00 . Reden: typo ]

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???