Schoorsteen renovatie lood in voeg zetten of spouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHS66
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11-05 21:38
Hallo allemaal,

Onze 2 (brede) schoorstenen moeten gerenoveerd worden. Bungalow, plat dak, 1960. Volgens de dakdekker die 15 jaar geleden een nieuw dak heeft aangelegd (Pir platen over oude bitumen en daarover Derbigum) mag het lood niet met loodklemmen maar moet het in de spouw. Dat betekent dus 2 lagen stenen eruit en nieuwe (nooit meer 100% hetzelfde natuurlijk) erin. Uigevoerd door een bouwbedrijf. Ik zit nu te wachten op een offerte maar ik vond de offertes van de bedrijven die met loodklemmen werken al hoog genoeg.
Mijn vraag is moet het echt op deze manier of kan het ook met loodklemmen. De meningen lopen nogal uiteen, vandaar.
Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Volgens mij is het normaal om loodklemmen toe te passen in een schoorsteen. Een schoorsteen heeft meestal geen spouw.

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:07
Ruidasilva schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:43:
Volgens mij is het normaal om loodklemmen toe te passen in een schoorsteen. Een schoorsteen heeft meestal geen spouw.
Lood dient door het metselwerk aangebracht te worden, niet met loodklemmen. Doorsland vocht kan dan via een (open) stootvoeg naar buiten.

Vaak wordt er wel met loodklemmen gewerkt, hierbij dient het lood voldoende diep in de bakstenen worden geflext. Zeker wel 5 cm en circa 1,2 tot 1,5 cm dikte voeg aanhouden. Lood beetje omkrullen en klem erin slaan dan afvoegen.

Vaak wordt dit ook zo gedaan bij aanbouwen (lood boven platdak), met als mogelijk gevolg lekkages. Stenen eruit halen en lood door muurwerk plaatsen geeft de beste garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:37
Het hoort tot in de spouw om 100% goede waterkering te hebben.
Echter wordt het regelmatig gewoon in de voeg aangebracht. Dat is NIET de beste manier, maar het KAN wel.

Waar je dan wel aan moet denken is het impregneren van de schoorsteen (en iedere 8 jaar herhalen), want doordat het lood niet tot het binnenbad zit kan het water naar beneden zakken en krijg je lekkage of vochtplekken. Spouwlood voorkomt dit.
Impregneren neemt dit risico vrijwel volledig weg.

Ik heb voeglood boven mijn garage, gevel geïmpregneerd, is al 4 jaar lekvrij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDG_znnm0ExqPSxZQX-KiuHt2DM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MliZDdAsMD59ZrL2D3VM9FSg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bw9dIvaJfFoLNhEXkhgxIUR-JB4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99dJybxXrMdaD4N4z6yrchxD.jpg?f=fotoalbum_tile

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
HHS66 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:39:
Hallo allemaal,

Onze 2 (brede) schoorstenen moeten gerenoveerd worden. Bungalow, plat dak, 1960. Volgens de dakdekker die 15 jaar geleden een nieuw dak heeft aangelegd (Pir platen over oude bitumen en daarover Derbigum) mag het lood niet met loodklemmen maar moet het in de spouw. Dat betekent dus 2 lagen stenen eruit en nieuwe (nooit meer 100% hetzelfde natuurlijk) erin. Uigevoerd door een bouwbedrijf. Ik zit nu te wachten op een offerte maar ik vond de offertes van de bedrijven die met loodklemmen werken al hoog genoeg.
Mijn vraag is moet het echt op deze manier of kan het ook met loodklemmen. De meningen lopen nogal uiteen, vandaar.
Alvast bedankt voor het meedenken!
stenen kunnen gewoon uitgeslepen worden en hergebruikt.
heeft je schoorsteen een spouwmuur of is het gewoon halfsteens?
waarom haal je de schoorstenen niet weg? dan hoeven ze nooit meer gerenoveerd of onderhouden te worden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHS66
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11-05 21:38
@No Hands De stenen raken waarschijnlijk beschadigd dus worden er andere bijgezocht. Het is spouwmuur en ze kunnen niet weg. Eén loopt door in de gevel en is dus beeldbepalend.
Pagina: 1