Tweede NVME SSD wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Ik heb de volgende hardware:
-Moederbord: MSI B550 Pro
-CPU: AMD R 7 5700 X
-SSD 1: Lexar NVME 1 TB (zit in het M2_1 slot)
-SSD 2: Western Digital Blue NVME 1 TB (zit in het M2_2 slot)
-Western Digital Blue NVME 512 GB in een externe behuizing.
-en nog een ouder/overgebleven Samsung NVME SSD van 512 GB

Dit werkte helemaal prima, totdat ik vorige week mijn CPU cooler heb verwisseld, daarna werd SSD 2 niet meer door het moederbord herkend (niet in het BIOS en niet onder schijfbeheer in Windows).

Ik heb toen de 2 Western Digital SSD's omgewisseld (dus de 512GB op het moederbord en de 1TB in de externe behuizing) en beiden werden wederom niet herkend.

Daarna heb ik beide Western Digital SSD's verwijderd en de Samsung SSD eerst in de externe behuizing getest en die werd herkend.

Daarna heb ik de Samsung SSD in het M2_2 slot geplaatst, maar ook deze werd niet door het BIOS herkend.

Aangezien het M2_2 slot dus blijkbaar geen enkele SSD meer herkend, dacht ik dat het moederbord het probleem is. Om dit uit te sluiten, heb ik exact hetzelfde moederbord besteld. Deze heb ik inmiddels getest en.......precies hetzelfde probleem doet zich voor.

Ik kom hier niet uit.....help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:50
Heb je iets in de SATA gestopt?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92hSr8MO_RFT9xJG0HGQ2v8uTOs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y9MtiHtXA2dzzY7iIiZeE5Xw.png?f=fotoalbum_large

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-05 20:37
Trek op het moederbord eens alle SATA kabels los en test dan nog eens met de NVME SSD's.
Dan sluit je uit dat het om een shared resource probleem is.
Kijk ook eens in de moederbord shared resources tabel of een van je insteekkaarten de NVME SSD's in de weg zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:48
Er zit of iets aangesloten op een SATA poort, je komt PCIe lanes te kort of de BIOS is te oud.
Zoals anderen zeggen, haal eens alle SATA kabels los van je moederbord en check of het slot dan werkt.

Wat ik ook zie staan in de manual is het volgende: "When installing PCIe SSD in M.2_2 slot, PCI_E3 slot will be unavailable." Dit betekent dat het onderste PCIe slot niet beschikbaar is, zit daar dus wat in dan kan het zijn dat de SSD ook niet werkt.

Daarnaast kan het ook zijn dat je simpelweg de BIOS een keer moet updaten en dat hij het daarna wel doet. Als de BIOS erg out-of-date is, zou dat best nog wel eens het probleem kunnen zijn.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Nu online
Ik heb zojuist alle sata kabels los gehaald, de SSD wordt nog steeds niet in met M2_2 slot herkend.

De Bios is de meest recente en voor de wisseling van de CPU cooler werkte alles wel goed, dus beide NVME SSD's en alles Sata SSD's werden tegelijkertijd herkend.

Op een splinternieuw (maar verder exact hetzelfde) moederbord met ook daarop de meest recente BIOS doet zich hetzelfde probleem voor.

Verder zit er alleen een videokaart in de PC.

[ Voor 5% gewijzigd door ruftman op 10-04-2025 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Het is allemaal niet voordehandliggend, want het tweede slot loopt via de chipset en niet via de cpu dus wanneer je het bord vervangt, geen sata poorten gebruikt en geen extra PCI-E devices dan kan ik geen reden verzinnen dat het niet werkt behalve dat de SSD zelf defect is dan wel dat hij handmatig op Gen 3 gezet moet worden (ooit weleens gehad met een insteekkaart).

Dus de SSD? De lexar of de wd? Ik zou het persoonlijk even proberen met alleen de lexar in combinatie met load optimized defaults en kijken of je dan kunt booten. Zo niet, handmatig de PCI-E gen versie instellen op het m2 slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Nu online
sdk1985 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:23:
Het is allemaal niet voordehandliggend, want het tweede slot loopt via de chipset en niet via de cpu dus wanneer je het bord vervangt, geen sata poorten gebruikt en geen extra PCI-E devices dan kan ik geen reden verzinnen dat het niet werkt behalve dat de SSD zelf defect is dan wel dat hij handmatig op Gen 3 gezet moet worden (ooit weleens gehad met een insteekkaart).

Dus de SSD? De lexar of de wd? Ik zou het persoonlijk even proberen met alleen de lexar in combinatie met load optimized defaults en kijken of je dan kunt booten. Zo niet, handmatig de PCI-E gen versie instellen op het m2 slot.
De Western Digital SSD en de Samsung SSD worden beiden wel in de externe behuizing herkend, maar niet in het M2_2 slot.
Is het niet vreemd om nu BIOS instellingen te gaan veranderen, terwijl dat voorheen nooit nodig was om alles te laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14-05 12:14
Ik zou je CPU ook eens inspecteren, aangezien je daar mee bezig was toen het euvel begon.

Koelpasta, een krasje, iets anders, op de contactpunten die verantwoordelijk zijn voor de PCIe lanes lijkt me in dit verhaal het meest waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Nu online
Krijg nou wat, optimized defaults heeft het probleem opgelost.
Lol, nu heb ik 2 moederborden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
ruftman schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:27:
[...]

De Western Digital SSD en de Samsung SSD worden beiden wel in de externe behuizing herkend, maar niet in het M2_2 slot.
Is het niet vreemd om nu BIOS instellingen te gaan veranderen, terwijl dat voorheen nooit nodig was om alles te laten werken?
Jawel. Echter heb je het bord vervangen voor een identiek exemplaar. Dus dat duidt op user error. Grote kans dat jij iets doet wat jij normaal vind maar de consequenties niet direct door hebt. Vandaar dat ik specifiek optimized defaults vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
ruftman schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:37:
Krijg nou wat, optimized defaults heeft het probleem opgelost.
Lol, nu heb ik 2 moederborden
Dit dus :+ .

[ Voor 42% gewijzigd door sdk1985 op 10-04-2025 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Nu ben ik wel benieuwd welke setting werd gewijzigd, optimized default bij MSI geeft netjes aan welke hij aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Nu online
sdk1985 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:39:
Nu ben ik wel benieuwd welke setting werd gewijzigd, optimized default bij MSI geeft netjes aan welke hij aanpast.
Het waren een aantal dingen, helaas niet onthouden.
Echter, de WD 1 TB SSD zit totaal geen leven mee in, zowel niet op het moederbord als in de externe behuizing. Gelukkig zit er nog garantie op, dus die gaat RMA.
Voor het oude moederbord heb ik ook alweer een bestemming gevonden, het wordt de basis voor de pc van mijn zoon.

[ Voor 11% gewijzigd door ruftman op 10-04-2025 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Nu online
Update: inmiddels is de tweede PC gebouwd en ook hierin worden alle 2 NVME SSD's (weer) herkend. Alle problemen zijn hiermee gelukkig opgelost.
Pagina: 1