Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-05 16:03
Ik heb gisteren de sleutel gekregen van het appartement wat ik gekocht heb.
Nu moet de aansluiting van de meterkast verzwaard worden naar 3x25a ivm met een zware Inductie kookplaat (3f - 11kw).

In de meterkast is geen hoofdschakelaar aanwezig. (oude stijl) en die moet er wel inkomen van Liander.
Ik heb echter nog maar 2 module eenheden vrij in de meterkast.
Qua vermogen zou de hager sbn432 ruim voldoende zijn, deze;

https://hager.com/nl/cata...-polig-32-a-grijze-tuimel

Kan dat, of wordt het toch de hele meterkast saneren? (dat probeer ik juist te voorkomen)

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
In mijn 3Fase groepenkast zit deze als 3 Fase schakelaar (voorbereid).

https://hager.com/nl/cata...-polig-63-a-grijze-tuimel

Inmiddels met kap, maar als volgt geschakeld:

Hoofdschakelaar naar de twee groepen (met interne aarlek links ervan).
En vanuit daar weer doorgelust naar de 3 andere aardlek schakelaars.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7a0Q5nle4UnJCnp67hKspAqK3Gg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3otUJUVLWJWBa7O3CXiTMZRc.png?f=fotoalbum_large

Wat gedaan is, (wellicht ovor jou ook handig), is de beltrafo eruit gejast, en die middels een 220V WCD stekker in een extern kastje gehangen. Scheelt weer een dubbele positie.

Oh en nog een tip, die inprik dingen die ik heb bij 3, 4 + 11 & 12 waren volgens een échte elektricien (geen aannemer die ze had geinstalleerd) niet de voorkeur. Liever die met schroeven pakken als je toch gaat saneren. :)
Persoonlijk, láát het doen. Heb nog wel een foto desgewenst van hoe mijn 'aannemer' 't had gerealiseerd mocht iemand dat willen zien. Op basis daarvan (en ontstane schade daardoor), laat het doen door iemand die écht verstand heeft van zaken.

Overigens, heb je al via https://mijnaansluiting.nl gecheckt óf het qua netbelasting kan in jouw wijk?
Sowieso is het wachten geblazen, ze komen bij mij pas in juni om de 3 fase te realiseren. Ruim 2 maanden wachttijd in mijn geval.

[ Voor 29% gewijzigd door Leaplasher op 10-04-2025 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Je hebt een 3 fasen hoofdschakelaar nodig welke 4 posities breed is.
(3x fase en 1x nul)

Op de afbeelding van @Leaplasher zie je die recht onderin zitten en dat is een 63A variant. Jij kunt volstaan met een 40A variant, bijv. de Hager SBN440.

Zijn tip kan een uitkomst voor je zijn, op voorwaarde dat de overige aanpassingen in de groepenkast t.b.v. het elektrisch koken al zijn uitgevoerd.

Ik denk dat het goed is om een foto van de huidige groepenkast te plaatsen zodat er een betere beoordeling van de situatie gemaakt kan worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Koffie-Verkeerd op 10-04-2025 15:30 . Reden: aanvulling ]

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:38
Een smalle 4 polige lastscheider kan zeker wel maar ze hebben wel het probleem dat ze erg lastig aan te sluiten zijn door liander. De aansluitklemmen zijn maar net (eigenlijk net niet) geschikt voor de dikke draden die er in moeten. Technisch klopt het prima maar bij mij was de monteur er niet heel erg blij mee. Heeft het overigens wel netjes aan weten te sluiten.

https://123groepenkast.nl/SEP-smalle-4P-hoofdschakelaar-40A deze heb ik er in zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Motorfret schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:02:
Kan dat, of wordt het toch de hele meterkast saneren?
Imho valt het in de categorie penny wise - pound foolish als je het niet doet.

Met de overstap naar 3 fase moet je toch sleutelen in de kast en als je het. nu doet kan je ook gelijk een goede verdeling maken van alle gebruikers over de verschillende fases.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:05
Je hebt maar 2 module eenheden vrij? Waar ga je dan je 3 fase alamat plaatsen voor je inductie plaat? Die zijn ook 4 breed. In totaal heb je dus 8 modules ruimte nodig voor je HS en de alamat. Of wilde je de alamat in een los kastje onderbrengen?

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-05 16:03
@jvanderkroon in een losse kast idd.

@olof die van SEP had ik ook gezien, maar Vind Hager kwalitatief toch een stuk beter

De beltrafo eruit halen had ik ook al aan gedacht.
Maar een smalle zoals genoemd in de OP scheelt gewoon veel werk.
(en de woning is een voormalige huurwoning, dus ik heb nog genoeg te doen.)
Saneren van de meterkast gaat tzt zeker gebeuren, maar voor nu zou de smalle schakelaar gewoon een mooie oplossing zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hFLdFPCIdAZ86Dz2Z-EyeMa0Bo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2TERouKogFKyHTrAiOWBsxF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Motorfret op 10-04-2025 22:14 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:53
Motorfret schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:56:
@jvanderkroon in een losse kast idd.

@olof die van SEP had ik ook gezien, maar Vind Hager kwalitatief toch een stuk beter

De beltrafo eruit halen had ik ook al aan gedacht.
Maar een smalle zoals genoemd in de OP scheelt gewoon veel werk.
(en de woning is een voormalige huurwoning, dus ik heb nog genoeg te doen.)
Saneren van de meterkast gaat tzt zeker gebeuren, maar voor nu zou de smalle schakelaar gewoon een mooie oplossing zijn.

[Afbeelding]
Aanpassen scheelt geen werk, maar is juist onnodig werk. Direct een frisse kast met 3 fasen HS erop en klaar ben je. Al het andere zijn 'kosten op het sterfhuis'

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-05 19:29
Nieuwe voorbedrade groepenkast kost toch geen drol meer, en dan heb je het netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:18

Theo

moederbord

Deze meterkast kun je het beste gelijk vervangen. Niet omdat deze onveilig is, maar simpelweg omdat deze vol zit en 'ouderwets' is. Een kookplaat kun je gerust op een enkelfase aansluiting plaatsen; half Nederland heeft een kookgroep in de meterkast om zo 7.4 kW naar de kookplaat te laten gaan, en dit werkt ook gewoon goed. Maar:
1) Bij jou in de meterkast past geen extra groep voor een kookgroep. Ga je voor een driesfase aansluiting dan heb je ook een driefase automaat nodig, en deze is drie units breed. Dat gaat nooit en te niet passen. Een kookgroep is twee units breed, en deze kun je met wat creativiteit er nog wel in proppen.
2) Maar deze nieuwe kookgroep wil je ook achter een aardlek plaaten. Die zit er nu niet en past niet.Een aardlek is één tot twee units breed voor een enkelfase.
3) Over de aardlek gesproken, de helft van je meterkast heeft geen aardlek. Eigelijk wil je wel een extra aardlek plaatsen voor de drie groepen die dat niet hebben.
4) En wanneer je bezig bent met zaken bijplaatsen dan is een hoofdschakelaar ook erg prettig om in de meterkast te hebben. Deze zijn ook twee tot drie units groot.

Al met al wil je dus twee aardlekken (4 units breed samen), een kookgroep (twee units) en een hoofdschakelaar (twee units) bijplaatsen. Ofwel, je hebt hiervoor acht units aan vrije ruimte nodig. Door je beltrafo buiten de meterkast te plaatsen kun je twee units vrijmaken. Ofwel, het gaat gewoon niet passen.

Je noemt zelf dat het een klushuis is. Mijn advies zou daarom ook zijn om de meterkast te vervangen, ipv aan dit dode paard proberen te trekken :P Je meterkast is verder wel veilig, maar deze is gewoon vol. En erg minimalistisch....

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Zoals Theo zegt, je zou makkelijk een kookplaat groep kunnen realiseren op een 32A echter heb je de ruimte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

graceful schreef op donderdag 10 april 2025 @ 23:04:
Zoals Theo zegt, je zou makkelijk een kookplaat groep kunnen realiseren op een 32A echter heb je de ruimte niet.
Probleem is alleen dat de netbeheerder de verzwaring naar 3x25 gewoon NIET uit gaat voeren als er niet op voorhand al een geschikte hoofdschakelaar aanwezig is (en een elektricien er officieel ook niet aan mag gaan werken zónder bij de wijzigingen zo'n schakelaar te gaan plaatsen waardoor de enige mogelijkheid nu eigenlijk alleen nog maar het plaatsen van een volledig nieuwe kast is tenzij de TS eigenhandig aan het rommelen gaat......).

@Motorfret

Hoeveel ruimte is er nog vrij (te maken) bóven dat kastdeel wat we nu op de foto zien? Daar zal toch nog wel een kastdeel / Din-Rail module boven passen, hoop en denk ik?

Die 40A Aardlekschakelaar (Hager module in de kast) is IMHO ook wel érg optimistisch gekozen voor de huidige 1x35A(?) Net aansluiting.

[ Voor 18% gewijzigd door Will_M op 10-04-2025 23:49 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:17
Will_M schreef op donderdag 10 april 2025 @ 23:17:
[...]

Probleem is alleen dat de netbeheerder de verzwaring naar 3x25 gewoon NIET uit gaat voeren als er niet op voorhand al een hoofdschakelaar aanwezig is (en een elektricien er officieel ook niet aan mag werken zónder bij de wijzigingen zo'n schakelaar te gaan plaatsen waardoor de enige mogelijkheid nu eigenlijk alleen nog maar het plaatsen van een volledig nieuwe kast is tenzij de TS eigenhandig aan het rommelen gaat......).
Uit interesse:
Hoe doet een netbeheerder in NL dat dan als er een oude (draaischijf) meter vervangen moet worden door een nieuwe digitale meter? Dan is er toch ook niet altijd een hoofdschakelaar aanwezig en dient de meter wel vervangen te worden. Ik begrijp niet goed waarom die hoofdschakelaar zo belangrijk is en waarom dat niet 'achteraf' kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bobmeister schreef op donderdag 10 april 2025 @ 23:28:
[...]

Uit interesse:
Hoe doet een netbeheerder in NL dat dan als er een oude (draaischijf) meter vervangen moet worden door een nieuwe digitale meter? Dan is er toch ook niet altijd een hoofdschakelaar aanwezig en dient de meter wel vervangen te worden. Ik begrijp niet goed waarom die hoofdschakelaar zo belangrijk is en waarom dat niet 'achteraf' kan.
De draaischijfmeter (Feraris Meter) zit vóór de Net zekeringen en heeft eigenlijk niets met de huisinstallatie van doen. Als er echter een netverzwaring uitgevoerd wordt dan wordt altijd ook meteen de Feraris meter vervangen door een 'Slimme Meter', vandaar ook de wachttijden bij sommige netbeheerders.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
Bobmeister schreef op donderdag 10 april 2025 @ 23:28:
[...]

Uit interesse:
Wellicht haal je hoofdschakelaar en hoofdzekering door elkaar. Hoofdzekering zit voor de meter en is eigendom van de netbeheerder, een hoofdschakelaar zit fysiek in de groepenkast, en dat is sinds enkele jaren een eis voor de NEN1010.
Pagina: 1