Azobe palen direct in grond of behandelen met teer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-09 10:44
Hoi,

Ik ben een huisje voor mijn beregeninspomp aan het maken. Hiervoor zal ik 4 azobe palen in de grond zetten om als frame te gebruiken.

Ik heb deze nu netjes op maat gezaagd maar twijfel of ik ze moet behandelen met teer(of vergelijkbaar) voordat ze de grond in gaan. Dit om ze extra te beschermen.

Wat is jullie ervaring en advies hiermee? Het doel is dat het huisje heel lang goed blijft staan. Bij de palen zal nog wat snel beton gegooid worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
kan er zo in, dat dat verrot ga jij niet meer meemaken, zeker als er nog een stukje beton omheen zit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 14:37
Waarom zou je hout in de grond stoppen als je toch beton gaat storten? Paar prefab betonpoeren er in of zelf wat poeren storten klinkt dan net zo eenvoudig?

Meeste hebben een draadeind aan de bovenzijde wat de overgang naar een houten huisje heel eenvoudig maakt.

Het voordeel van palen (snel er in meppen en verder) lijkt me dan zo weg. Want die palen als je die er in slaat zijn over het algemeen zonder beton ook reeds prima sterke voor eenvoudige huisjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Het wordt maar een klein huisje, 50x100cm. De beton poeren zijn dan ook veel te groot(vaak al 15x15cm). De azobe palen die ik nu heb zij 8x8cm.

Bedankt voor de input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:56
Ik heb hier ook azobe koud in de grond gezet. Dat spul is bikkelhard. Staat al 8 jaar zonder problemen.

Heb ook douglas palen rechtstreeks in de grond gezet voor een duikelrek, maar die heb ik met bison rubberseal afgedicht aan de onderkant (tot enkele cm boven maaiveld). Dus mocht je twijfelen, kun je dat nog overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-09 10:13
Azobe kan zo de grond in, geen probleem.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:15
No Hands schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:20:
kan er zo in, dat dat verrot ga jij niet meer meemaken, zeker als er nog een stukje beton omheen zit.
Correct. Hier na 16 jaar een houtopslag weggehaald die Azobe palen had koud in de kleigrond geramd.

Palen zijn na schoonmaken nog in exact dezelfde staat als de nieuwe palen die ik heb gekocht voor een nieuwe schuurtje.

Als je het zaagt, klinkt het blokje wat eraf komt ook gewoon als een steen die op de tegels valt. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-09 15:01
Het deel in de grond is niet het probleem meestal, maar net het stuk op de overgang van grond naar lucht. Bij twijfel smeer je er een laag bison rubberseal overheen, dat is met 15min droog en dan ben je er zeker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
timmert26 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:59:
Het deel in de grond is niet het probleem meestal, maar net het stuk op de overgang van grond naar lucht. Bij twijfel smeer je er een laag bison rubberseal overheen, dat is met 15min droog en dan ben je er zeker van.
Met^, die rubberseal smeer je zo op de palen en als je even een afplaktape rond de paal doet heb je een perfect rechte lijn. Is ideaal als je palen in beton stopt, dan kan het hout wat krimpen en is er rondom een spleetje tussen beton en paal wat water aanzuigt; de rubberseal zal het hout dan mooi beschermen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:49
Hier waren twee azobe palen in het zand gezet. Onbehandeld verder. Na 10 jaar braken ze beide af door het gewicht in de hangmat. Hefboom / effect werkte nogal denk ik. Deed wel even au. :|

Edit: indien je toch beton stort dan daar betonpoeren in zetten. Net zo gemakkelijk.

[ Voor 34% gewijzigd door TheKerremenke op 11-04-2025 13:06 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:08
Kun je niet gewoon een kleine plaatfundering storten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 26-09 16:34

Sharky

Skamn Dippy!

Azobe staat erom bekend dat het amper rot. Ook die aanmeerpalen bij bruggen en sluizen zijn van Azobe. Houd er wel rekening mee dat het nogal werkt, vooral als het dunne(re) palen of planken zijn. Je moet het niet gebruiken voor precies werk want dan staat het na een jaartje schots en scheef. Gebruik ook degelijke houtdraadbouten want die cheap ass bouten van de Gamma draai je gewoon kapot omdat het hout keihard is. (Ben ervaringsdeskundige :P )

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-09 22:27
Hier heb ik net een groot deel van de schutting vervangen. De oude was er rond '98 in gezet, door de vorige bewoners. Meer dan de helft van de oude azobe palen was al flink verrot en van vele moest ik het onderste stuk uitgraven omdat dit was afgebroken. Over 25 jaar kan ik, of de volgende bewoner, weer aan de slag met nieuwe palen verwacht ik. Wie dan leeft wie dan zorgt...

Ben benieuwd of die teervervangers of rubber seal de levensduur daadwerkelijk gaat verlengen. Ik heb er niets op gesmeerd. Ljjkt me vooral iets voor zacht houten palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 19:29

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ja... ik vind die rubberseal ook een gevaarlijke.

Je denkt dat je het hout extra beschermd. Maar als je het fout doet maak je een waterdichte zak waar wel water in kan, maar niet meer uit. Waarmee je het rotten dus versneld.

Dit kun je zien gebeuren bij dichtgeschilderde zacht houten kozijnen met een beschadiging langs het glas/kitwerk. Op het eerste gezicht een keurig strakke laklaag, en als je er in knijpt vermorzeld het voor je ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:11
Al het hout wat je in de grond zet gaat rotten, of het nou azobé is of wilgen.
Alleen de ene soort wat sneller dan de andere.
Je kan, als het echt lang goed moet blijven, misschien beter vier van deze schroefpaalhouders in de grond schroeven.
Dan de palen daarin met schroeven/bouten/draadeind vastzetten.
Voordeel is dat het hout altijd vrij van de grond blijft en daardoor niet vochtig kan blijven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 26-09 08:31
Ik zou zo’n huisje helemaal niet op palen zetten. 4 betontegels op de hoeken en daarop dan je huisje zetten. Lijkt me ruim voldoende.

[ Voor 13% gewijzigd door Tillumen op 12-04-2025 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Bedankt voor alle input. Ik ben dit weekend begonnen met bouwen en heb voor de zekerheid maar gewoon teer erop gesmeerd. Misschien is het niet nodig maar het klinkt ook niet alsof het schaad. Ik hoop dat die lang blijft staan.

De reden voor de palen is ook dat er een Gardena rollup tuinslang aan komt te hangen. Het is bij hier even hard aan trekken dan ook niet de bedoeling dat het gehele huisje zou verplaatsen. Nu staat die zeker goed vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-09 06:33
naftebakje schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:21:
[...]
Met^, die rubberseal smeer je zo op de palen en als je even een afplaktape rond de paal doet heb je een perfect rechte lijn. Is ideaal als je palen in beton stopt, dan kan het hout wat krimpen en is er rondom een spleetje tussen beton en paal wat water aanzuigt; de rubberseal zal het hout dan mooi beschermen.
Misschien wat laat en niet helemaal aansluitend, maar hoelang moet de rubberseal drogen voordat de beton gestort kan worden? Ik had als plan vandaag de palen te zetten en heb deze dus zojuist ingesmeerd. Droogtijd blijkt 12 uur. Is dat nodig als het in beton gestort wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 27-09 14:03
Als het echt Azobe hout is dan hoef je er niets aan te doen maar als het gewoon tropisch hardhout is dan rot dat minstens net zo snel als Dennen- of Grenen hout.
Zelf heb ik een schutting met Grenen houten palen die na 30 jaar net boven de grond doorgerot waren. Ik heb er nu dikke stalen strips naast in de grond geslagen en met lange schroeven bevestigd en in de beton gestort. De schutting staat met dezelfde palen weer als een huis.
Pagina: 1