Deel leiding vervangen om waterdruk douche te verbeteren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-09 21:47
De waterdruk in de douche in niet denderend. Dit zal te maken hebben met dat er 16mm flex leidingen zijn gebruikt en niet ideale leidingloop. In de kruipkelder kan ik nog bij de leidingen. Daarna gaat t koof en plafond in en kan ik er niet bij.

Waar ik wel bij kan:
vanaf de hoofdkraan is eerst een 22mm koperen leiding door trapkast. Die gaat vervolgens de kruipkelder in waar hij over gaat op 16mm flex met al redelijk snel een haakse bocht erin. De leiding loopt door tot aan de koof.
Vanaf de koof naar zolder, maar de CV. De douche bevind zich direct onder de ketel. Leidingen zijn allemaal weggewerkt in koof/plafond/muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEX2Yp1yVEurzF5EBZML_cmNOYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bJuEPYjM4S33as92ebQfac38.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkkPyWit7Ukz7j1_6zzevcrNvmo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TjNJv7JqaEebBN6OnnUqOpPv.png?f=user_large

Ik kan dus in de kruipkelder de 16mm flex leiding vervangen voor 26mm flex waarbij ik ook de haakse bocht eruit haal. Ik schat dat dit deel van de leiding 6 meter is. De winst zal m denk ik met name zitten in de haakse bocht die eruit gaat. En ook wat minder weerstand doordat een deel van de leiding groter is geworden.
Tegelijk blijft alles vanaf de koof natuurlijk t zelfde.

De grote vraag waar ik vooraf benieuwd naar ben: gaat dit naar verwachting winst opleveren qua waterdruk bij de douche?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:02
Takken ze koud voor de douche ook bij de CV ketel af van die 16 die in de koof loopt? Zit daar ook weer een t-stuk op zolder voor de badkamer?

Zitten er andere aftakkingen op die leiding in de koof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
djluc schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:58:
Takken ze koud voor de douche ook bij de CV ketel af van die 16 die in de koof loopt? Zit daar ook weer een t-stuk op zolder voor de badkamer?

Zitten er andere aftakkingen op die leiding in de koof?
Er is nog een aftakking naar de wastafel in de badkamer. Ik denk vanuit de koof.
En vlak voor de ketel (ik denk in plafond) zit nog een aftakking voor t koud water van de douche.
Hoe dit precies loopt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:20
Hoe is de waterdruk van je leverancier?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _superboer_
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je de waterspaarder al uit de douchekop gehaald?

[ Voor 63% gewijzigd door _superboer_ op 11-04-2025 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:21
is een hydrofoor pomp niet goedkoper / sneller aan te leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Panzer_V schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:43:
Hoe is de waterdruk van je leverancier?
die is goed, dat is al eens getest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
nee, maar de kraan heeft t zelfde probleem. Mijn gut feeling zegt dat t leidingwerk niet handig loopt.
maar wellicht dat waterspaarder eruit ook al veel doet. ik zal eens kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je hoofdleiding naar zolder is een 16mm meerlagen. Dat is je probleem.

Is die aftakking naar de keuken een T-stuk in de flex? Dat levert altijd extra weerstand op.

Als je dat stuk vervangt door een van 25 en pas zo dicht mogelijk richting CV pas verspringt naar 16 kom je wat beter uit qua druk. Maar verwacht hier echt geen wonderen.

Het is erg jammer dat er 1x 16 leiding door de koof naar boven gaat en ook daar aftakkingen in zitten. Dat is gewoon niet hoe het hoort. Doordat je allerlei aftakking in je dunne standleiding maakt daar verminder je druk nog heftiger.

Beter zou zijn om de hele standleiding omhoog te vervangen met 26, maar dat zal erg uitdagend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
clements schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:50:
is een hydrofoor pomp niet goedkoper / sneller aan te leggen?
hmmm, nooit over nagedacht. tegelijk vind ik t mooier als het systeem van zichzelf al gewoon beter werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
BlueKeenan schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:01:
Je hoofdleiding naar zolder is een 16mm meerlagen. Dat is je probleem.

Is die aftakking naar de keuken een T-stuk in de flex? Dat levert altijd extra weerstand op.

Als je dat stuk vervangt door een van 25 en pas zo dicht mogelijk richting CV pas verspringt naar 16 kom je wat beter uit qua druk. Maar verwacht hier echt geen wonderen.

Het is erg jammer dat er 1x 16 leiding door de koof naar boven gaat en ook daar aftakkingen in zitten. Dat is gewoon niet hoe het hoort. Doordat je allerlei aftakking in je dunne standleiding maakt daar verminder je druk nog heftiger.

Beter zou zijn om de hele standleiding omhoog te vervangen met 26, maar dat zal erg uitdagend zijn.
Ik weet dat dat de echte oplossing gaat zijn. Maar dat is pas iets om te doen als de badkamer een keer wordt gedaan. Dan is die koof te openen. Dan is vanaf de 1e verdieping wel naar beneden en boven te werken.
De koof is ook niet goed open. Er zit zooi/pur in ofzo. Ik heb al eens geprobeerd er een extra PVC elektrabuis doorheen te krijgen en dat lukte niet.

Het T stuk naar de keuken is idd flex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Vervang dat eerste stuk maar door zoveel mogelijk 26.
Zal een beetje helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:02
Keertje met een camera in die koof anders wellicht om te zien of je een route kan vinden. Dan zou je naar een echte oplossing kunnen, met een camera kan je wellicht wel beneden komen omdat je kan zien. Touwtje er aan misschien lukt het. Als je al naar 2x 16 zou kunnen zou veel schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
*knip*

[ Voor 104% gewijzigd door twain4me op 12-04-2025 11:25 . Reden: chatGPT ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:45
Als je enkel dat stukje 16mm in de kelder vervangt vraag ik mij af of dat je dat gaat merken, denk zelf namelijk van niet. Niet alleen is die 16mm leiding (12mm inwendig!) te klein maar ook heb je hier te maken met (extra) drukverlies door statische hoogte.
De druk verhogen met een hydrofoor zal verbetering geven echter is de enige echte oplossing de leiding te vergroten naar minimaal 20 mm maar het liefst 25/26mm tot aan de badkamer en met 20mm door tot aan de ketel.

Deze situatie klopt overigens ook zeker niet met de waterleiding normen, is er hier geen partij aansprakelijk te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
djluc schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:40:
Keertje met een camera in die koof anders wellicht om te zien of je een route kan vinden. Dan zou je naar een echte oplossing kunnen, met een camera kan je wellicht wel beneden komen omdat je kan zien. Touwtje er aan misschien lukt het. Als je al naar 2x 16 zou kunnen zou veel schelen.
Al gedaan, kom er niet door.

Daarnaast zit de leiding vlak bij de cv&aftakkingen in t plafond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Gotenx schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:30:

Deze situatie klopt overigens ook zeker niet met de waterleiding normen, is er hier geen partij aansprakelijk te stellen?
Aannemer failliet...
En al 11 jaar na installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:06
Uhm ,. is dit de norm tegenwoordig : "is er hier geen partij aansprakelijk te stellen?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:45
Truffeltje schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:24:
Uhm ,. is dit de norm tegenwoordig : "is er hier geen partij aansprakelijk te stellen?"
Als installateur zijnde valt dit voor mij onder de noemer ontiegelijk prutswerk, er is dus zeker wel iemand verantwoordelijk voor. Helaas voor TS is dit overduidelijk verjaard.
Pagina: 1