Verkeer over VPN tunnel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimpie1980
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 13-04 08:57
Goedemorgen,

Ik heb een vraag, ik heb op dit moment een eigen modem/router voor gebruik van het ziggo netwerk. So far so good alles draait prima nu is het zo dat ik voor bepaalde apparaten gebruik wil maken van VPN functionaliteit (bv LG tv). Omdat er hier geen VPN mogelijkheden op apparaat niveau beschikbaar zijn heb ik een wireguard VPN op mijn fritzbox ingesteld. Ook deze werkt goed. Maar nu komt het, het nadeel is dat nu al mijn verkeer over de VPN naar buiten gaat. Dit is niet de bedoeling ik wil dus voor bepaalde source(s) de VPN gebruiken. Ik kan dit niet vinden bij mijn fritzbox heeft iemand een idee?

Ik hoor graag.

Groet,

Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Je hebt een split tunnel nodig maar een Friztbox ondersteund dat niet, die gooit alles gewoon door de VPN tunnel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimpie1980
Ah inderdaad het grappige is de andere kant op kun je verkeer wel restricten ofwel bepaalde apparaten uitsluiten van toegang. Is dit echt niet mogelijk op een of andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Bedoel je dat je een VPN provider gebruikt en dat je de Fritzbox als Vpn client hebt geconfigureerd?
In dat geval gaat alles vanaf je Lan door de VPN tunnel wat naar buiten moet, daar is geen andere mogelijkheid.

Maar als je de Fritzhbox als VPN server hebt geconfigureerd om vanaf het internet via een VPN tunnel bij je Lan te kunnen komen met behulp van een VPN client, dan kun je op die VPN client split tunnel instellen.
Uitgaand verkeer vanuit je lan gaat dan uiteraard helemaal niet door een VPN tunnel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:00
Je kunt bij de lg tv toch static de fritz als gateway instellen, en de rest van je netwerk via dhcp de ziggo gateway uitgedeeld laten krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wadwandelaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18-09 20:11
Wat hier boven staat werkt niet:
Als je op je LG TV de Fritz!Box als statische gateway instelt, dan gebeurt er niets nieuws — want de Fritz!Box is al de gateway voor alles. En hij stuurt nu juist al het verkeer via de VPN. Dus ook dat van andere apparaten.

Zet een extra device als VPN router. Bijvoorbeeld:
  • Een Raspberry Pi
  • Een mini-pc (bv. Intel NUC)
  • Een tweede router met OpenWRT
Op dat apparaat:
Installeer WireGuard
Laat het fungeren als VPN gateway
Geef het een vast IP in je netwerk, bijv. 192.168.178.2

Als je dan toch bezig bent:
Installeer dan ook AdGuard of PiHole......

Op de LG TV:
Geef een statisch IP in je netwerk, bijv. 192.168.178.50
Zet als gateway: 192.168.178.2 (je WireGuard-router)
DNS kan ook die router zijn, of handmatig Google (8.8.8.8)

Alle andere apparaten blijven gewoon DHCP gebruiken
Die krijgen van de Fritz!Box als gateway: 192.168.178.1 (zonder VPN)

Voila:
LG TV → via VPN
Rest van het netwerk → via normaal Ziggo
Geen dubbele NAT of gedoe

[ Voor 18% gewijzigd door wadwandelaar op 10-04-2025 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:00
Ik had niet gezien dat er geen ziggo router meer aanwezig was. Nee, dan werkt het inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Chimpie1980 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:50:
Goedemorgen,

Ik heb een vraag, ik heb op dit moment een eigen modem/router voor gebruik van het ziggo netwerk. So far so good alles draait prima nu is het zo dat ik voor bepaalde apparaten gebruik wil maken van VPN functionaliteit (bv LG tv). Omdat er hier geen VPN mogelijkheden op apparaat niveau beschikbaar zijn heb ik een wireguard VPN op mijn fritzbox ingesteld. Ook deze werkt goed. Maar nu komt het, het nadeel is dat nu al mijn verkeer over de VPN naar buiten gaat. Dit is niet de bedoeling ik wil dus voor bepaalde source(s) de VPN gebruiken. Ik kan dit niet vinden bij mijn fritzbox heeft iemand een idee?

Ik hoor graag.

Groet,

Dennis
Ik twijfel niet aan je kennis of je verhaal, maar weet je zeker dat het uitgaand verkeer via Wireguard gaat ?
Om dat te configureren heb je een VPN abbo en een router nodig die dit ondersteunt.
Nooit geweten dat een Fritzbox dit klaarblijkelijk kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimpie1980
Yep het kan met een Fritz ik ben nu niet in de buurt ik zal even kijken of ik morgen wat screenies kan toevoegen. En al het verkeer loopt er idd langs naar buiten krijg het ip van de VPN als extern ip adres
Pagina: 1