Overstap naar KPN; bestaand Unifi netwerk, telefonie en nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-05 12:56

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Topicstarter
Na vele jaren Ziggo ga ik dan eindelijk eens de sprong wagen en overstappen naar KPN.
De volgende vraag is waarschijnlijk al heel vaak gesteld, maar ik kan er geen eenduidig antwoord op vinden. En ik geef toe, ik ben een beetje een paniekmiep en ik wil alles vantevoren redelijk zeker weten.

Wat ga ik afnemen bij KPN: internet, TV en telefoon .
Wat betreft telefoon: er is nog een kind in huis zonder mobiel, en die moet 112 kunnen bellen indien nodig, plus het vaste nummer wordt nog gebruikt door familieleden op leeftijd.
Wat betreft TV, hier ga ik waarschijnlijk alleen de app gebruiken op een NVidia Shield. Is van minder belang.

Huidige setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BU8oYDInjlRO8HsI_1tOdwhfPSM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/j24q3OCR7u8rJigPz1Hh3v8M.png?f=user_large
Het Ziggo modem in bridge. Publieke IP komt dus gewoon op de UXG, en telefonie wordt door het Ziggo modem afgeleverd bij een Gigaset N300A. Geen VOIP in gebruik op de N300A.
Diverse VLANs in gebruik intern. (VLAN0-11).

Nieuwe setup voor zover ik het gelezen heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0hri51LcYFV5zJ22i7VuvyOv_Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OLEUeUw1ev79T7UmeijkcpNG.png?f=fotoalbum_large
De Experiabox V12 krijgt het publieke IP, de telefonie wordt daar ook door gegereld, en die koppel ik net als nu aan de N300A (die zit nu ook in VLAN2)
De UXG komt achter de Experiabox, en krijgt dus geen publiek IP meer.
Wifi gaat op de Experiabox uit.
Nadeel: dubbele NAT.

Nieuwe gewenste setup, waarvan ik wil weten of die uberhaupt werkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcg52FdzsOzS1U1urQHaKrPcRmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lx8QVgVUVogTq9ICPqCoejcM.png?f=fotoalbum_large
Hier gaat de verbinding vanaf de ONT direct naar de UXG (PPPoE VLAN6).
Die krijgt dan dus een publiek IP.
De Experiabox komt aan de UXG te hangen in VLAN11 (vrijwel leeg VLAN), en die handelt dus het telefonieverkeer af. Wifi gaat op de Experiabox uit.

Als er geen telefonie in het spel was, zou ik gewoon de hele Experiabox weg kunnen laten.
Ik heb eventueel ook nog de optie om telefonie bij KPN weg te laten en naar CheapConnect te gaan, en de N300A dat te laten afhandelen, maar ik hoor/lees verhalen over wegvallende verbindingen etc.

Dus mijn concrete vraag: is het door mij geschetste scenario mogelijk?

Beste antwoord (via MarcelG op 10-04-2025 12:21)

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-05 15:32
MarcelG schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:59:
Na vele jaren Ziggo ga ik dan eindelijk eens de sprong wagen en overstappen naar KPN.
De volgende vraag is waarschijnlijk al heel vaak gesteld, maar ik kan er geen eenduidig antwoord op vinden. En ik geef toe, ik ben een beetje een paniekmiep en ik wil alles vantevoren redelijk zeker weten.

Wat betreft telefoon: er is nog een kind in huis zonder mobiel, en die moet 112 kunnen bellen indien nodig, plus het vaste nummer wordt nog gebruikt door familieleden op leeftijd.
Wat betreft TV, hier ga ik waarschijnlijk alleen de app gebruiken op een NVidia Shield. Is van minder belang.

Huidige setup:
[Afbeelding]
Het Ziggo modem in bridge. Publieke IP komt dus gewoon op de UXG, en telefonie wordt door het Ziggo modem afgeleverd bij een Gigaset N300A. Geen VOIP in gebruik op de N300A.

[Afbeelding]
De Experiabox V12 krijgt het publieke IP, de telefonie wordt daar ook door gegereld, en die koppel ik net als nu aan de N300A (die zit nu ook in VLAN2)

[Afbeelding]
De Experiabox komt aan de UXG te hangen in VLAN11 (vrijwel leeg VLAN), en die handelt dus het telefonieverkeer af. Wifi gaat op de Experiabox uit.

Als er geen telefonie in het spel was, zou ik gewoon de hele Experiabox weg kunnen laten.
Ik heb eventueel ook nog de optie om telefonie bij KPN weg te laten en naar CheapConnect te gaan, en de N300A dat te laten afhandelen, maar ik hoor/lees verhalen over wegvallende verbindingen etc.

Je kunt toch gewoon de Experiabox overslaan en de VoIP inloggegevens opvragen bij KPN, waarna je deze instelt in de N300A? Netwerkkabel vanaf de UXG in de N300A in plaats van een RJ11 telefoonkabel, VoIP-gegevens invullen, kabel van ONT in de WAN poort van de UXG, UXG instellen op VLAN van KPN internet en klaar.

Mocht je daarna problemen hebben met de verbinding en KPN klantenservice daarvoor nodig hebben, dan moet je de Experiabox ter controle wel kunnen aansluiten dus hou de Experiabox wel in de buurt voor het geval dat. Er wordt geen ondersteuning gegeven op eigen apparatuur, tenzij je eventueel een ServicePlus uitbreiding hebt in het abonnement.

[ Voor 103% gewijzigd door timmie1 op 10-04-2025 11:14 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-05 15:32
MarcelG schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:59:

Huidige setup:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je kunt toch gewoon de Experiabox overslaan en de VoIP inloggegevens opvragen bij KPN, waarna je deze instelt in de N300A? Netwerkkabel vanaf de UXG in de N300A in plaats van een RJ11 telefoonkabel, VoIP-gegevens invullen, kabel van ONT in de WAN poort van de UXG, UXG instellen op VLAN van KPN internet en klaar.

Mocht je daarna problemen hebben met de verbinding en KPN klantenservice daarvoor nodig hebben, dan moet je de Experiabox ter controle wel kunnen aansluiten dus hou de Experiabox wel in de buurt voor het geval dat. Er wordt geen ondersteuning gegeven op eigen apparatuur, tenzij je eventueel een ServicePlus uitbreiding hebt in het abonnement.

[ Voor 103% gewijzigd door timmie1 op 10-04-2025 11:14 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-05 12:56

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Topicstarter
timmie1 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:08:
[...]

Ja, dat scenario is er ook, maar ik las veel berichten over dat dat vaak niet werkt.
O.a. https://community.kpn.com...edentials-opvragen-503971

Waarschijnlijk is het bij mij paniek/onzekerheid om niks. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:57
MarcelG schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:31:
[...]
Ja, dat scenario is er ook, maar ik las veel berichten over dat dat vaak niet werkt.
O.a. https://community.kpn.com...edentials-opvragen-503971

Waarschijnlijk is het bij mij paniek/onzekerheid om niks. :X
Dit zijn issues van een paar jaar geleden. Over het algemeen werkt de SIP-wachwoord tool prima tegenwoordig