Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veca
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 30-05 14:03
Onlangs arbeidsongeschikt geworden als ZZP'er en arbeidsongeschiktheidsverzkering heeft 100% toegekend (in ieder geval voorlopig). Verzekerde dagbedrag is 93 euro. Komt overeen met een jaarbedrag van 33.945 euro bruto. Volgens mijn berekeningen en door accountant bevestigd zal dat op een nettobedrag van 28.403 euro uitkomen.

Volgens de accountant zal de arbeidsongeschiktheidsinstantie 717 euro meer inhouden, die ik later terug zal ontvangen. "Voorlopige" nettobedrag per jaar zou dan op 27.686 euro uitkomen.

Klopt het dat ik dan per 30 dagen 27.686 / 12 = 2.276 euro zou mogen verwachten of werkt het anders en kan het zijn dat het ingehouden bedrag onevenredig wordt verdeeld over het jaar?

Het is namelijk zo dat de eerste periode van arbeidsongeschiktheid 26 dagen was. Dit kwam overeen met 2.418 euro bruto, maar is er 771,79 euro ingehouden, waardoor ik maar 1.646,21 euro overgemaakt heb gekregen.

Het is zeer te hopen dat de oorspronkelijke berekening over het nettobedrag klopt (of is daar toch geen sprake van?), maar zelfs als ik het teveel ingehouden bedrag later terugkrijg, dan lijkt me dat een "voorlopig" nettobedrag 1.646,21 euro op 2.418 euro bruto wel erg weinig of is dit echt de normale gang van zaken?

Indien de berekening klopt: kan ik iets doen zodat er minder op voorhand wordt ingehouden opdat het "voorlopige" nettobedrag hoger is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-10 07:06

Grannd

da Granndest

Je kan evt een voorlopige aanslag aanvragen, dan krijg je het teveel ingehouden bedrag maandelijks van de belastingdienst terug.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Er ontbreekt basisinformatie in je verhaal, dus ik kan het niet precies voor je uitzoeken.

Visma-raet heeft een calculator.

Stel dat het bedrag van € 33.945 een correct jaarbedrag is, dan is dat exclusief 8% vakantiegeld € 31.140 per jaar en € 2619 per maand bruto met € 2491 vakantiegeld (voor een geheel jaar). Daar hou je dan € 1920,88 netto van over. Loonheffing is dan € 698,33.

WAO/WIA, WW

Proforma 2025-1.01
Resultaat berekening
Berekeningsdatum: 13-04-2025

Persoonsgegevens
Geboortedatum: 01-01-1980
Soort tabel: Groen
Loonheffingskorting: Ja
Loontijdvak: Maand

Berekening Grondslag Perc Bruto-netto Loon LH
Uitkering 2619,21 2619,21
Loon LH 2619,21
Loonheffing 2619,21 698,33-
NETTO/TOTAAL 1920,88

Berekeningsgegevens
Heffingskortingen: 239,75

26/31 * 1920,88 (kort door de bocht-berekening, geeft alleen een grove benadering) = €1611,06

Dat ligt dicht bij het bedrag dat je hebt ontvangen.

Als je een rentevergroeding zou krijgen van de Belastingdienst en voldoende spaargeld hebt is het niet raadzaam te streven naar een hogere netto uitkering. Wij weten ook niet hoe je IB aangifte er verder uitziet.

Doordat je geen arbeidsheffingskorting hebt valt het netto bedrag lager uit. Anders dan sommige mensen denken betaal je dus welzeker veel belasting als je een uitkering hebt. Je mag daar vooral VVD/CDA voor bedanken.

Overigens doen VVD'ers na jarenlang steeds meer inhouden nog steeds alsof uitkeringstrekkers nog teveel krijgen, het stemvolk ophitsen om stemmen trekken. Iemand bij de FNV vind dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Ik heb een WIA uitkering van het UWV. Als ik het bedrag van de WIA uitkering invul in de Visma/Raet app en mijn geboortedatum dan berekent hij tot op een paar centen na het bedrag dat ik netto van het UWV ontvang.

Als ik 33.495 deel door 12 kom je uit op 2828,75 per maand. Volgens de app is dit netto 2065. Dit is er vanuitgaande dat je de AOW gerechtigde leeftijd nog niet hebt bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Faxe Als het goed is krijg je vakantiegeld in mei. Dat is 8% van de totale bruto uitkering daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
Bij een WIA uitkering krijg je inderdaad vakantiegeld. Bij een arbeidsongeschiktheidsverzekering normaal gesproken niet. Vandaar dat ik het jaarbedrag deelde door 12. In aanvulling op de WIA heb ik een uitkering die het bedrag boven de WIA loongrens voor 80% betaald en het stuk tot de WIA loongrens aanvult tot 80%. Bij deze uitkering krijg ik ook geen vakantiegeld. Dit is al ingerekend in de maandelijkse uitkering. Voor de dertiende maand die ik nog kreeg toen ik werkte geldt hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veca
mrmrmr schreef op zondag 13 april 2025 @ 03:29:
Doordat je geen arbeidsheffingskorting hebt valt het netto bedrag lager uit. Anders dan sommige mensen denken betaal je dus welzeker veel belasting als je een uitkering hebt. Je mag daar vooral VVD/CDA voor bedanken.
Thanks voor het antwoorden, mrmrmr.

Bedoel je dat ik geen arbeidsheffingskorting krijg of dat die nog bij het berekende bedrag komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Veca schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:24:
[...]

Thanks voor het antwoorden, mrmrmr.

Bedoel je dat ik geen arbeidsheffingskorting krijg of dat die nog bij het berekende bedrag komt?
Arbeidsheffingskorting krijg je als je arbeid verricht, wat jij niet doet. Dus je krijgt geen arbeidsheffingskorting inderdaad.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Veca Omdat je niet werkt krijg je geen arbeidsheffingskorting die werkenden wel krijgen. De algemene heffingskorting is wel van toepassing.

Iemand die werkt houd zo netto veel meer over dan iemand met een uitkering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veca
Faxe schreef op zondag 13 april 2025 @ 07:43:
Ik heb een WIA uitkering van het UWV. Als ik het bedrag van de WIA uitkering invul in de Visma/Raet app en mijn geboortedatum dan berekent hij tot op een paar centen na het bedrag dat ik netto van het UWV ontvang.

Als ik 33.495 deel door 12 kom je uit op 2828,75 per maand. Volgens de app is dit netto 2065. Dit is er vanuitgaande dat je de AOW gerechtigde leeftijd nog niet hebt bereikt.
Faxe schreef op zondag 13 april 2025 @ 07:43:

Klopt het dat er dan nog heffingskortingen bijkomen?

Even kijken, ik weet niet of ik iets fout doe, maar als ik deze app gebruik, dan kom ik uit op:

€ 2.043,17

heffingskortingen: € 226,67 (ik neem aan dat ik deze mag toepassen?)

Ik gebruik de volgende instellingen:
Voorzieningen : WAO/WIA, WW
Loonheffingskorting : Ja

Doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veca
Hahn schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:31:
[...]

Arbeidsheffingskorting krijg je als je arbeid verricht, wat jij niet doet. Dus je krijgt geen arbeidsheffingskorting inderdaad.
Helder, klinkt logisch. Wel een enorme domper. Thanks voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veca
mrmrmr schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:36:
@Veca Omdat je niet werkt krijg je geen arbeidsheffingskorting die werkenden wel krijgen. De algemene heffingskorting is wel van toepassing.

Iemand die werkt houd zo netto veel meer over dan iemand met een uitkering.
Duidelijk. Een domper, maar thanks voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

Neem aan dat je niet 7 dagen per week werkte toch? Dus denk dat ze rekenen met werkzame dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veca
Barrycade schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:39:
Neem aan dat je niet 7 dagen per week werkte toch? Dus denk dat ze rekenen met werkzame dagen.
Nee, maar het dagbedrag bij een arbeidsongeschiktheidsuitkering geldt voor alle dagen van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:59
Geen arbeidskorting bij een WIA is een bitch. Alsof je er voor kiest om niet te gaan werken. Kan ruim €5000 per jaar aan heffingen schelen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Veca schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:36:
[...]

[...]

Klopt het dat er dan nog heffingskortingen bijkomen?

Even kijken, ik weet niet of ik iets fout doe, maar als ik deze app gebruik, dan kom ik uit op:

€ 2.043,17

heffingskortingen: € 226,67 (ik neem aan dat ik deze mag toepassen?)

Ik gebruik de volgende instellingen:
Voorzieningen : WAO/WIA, WW
Loonheffingskorting : Ja

Doe ik iets verkeerd?
Denk dat je het goed berekend hebt zo. Het bedrag wat je netto ontvangt is 2043,17. Bij het berekenen van het netto bedrag hebben ze 226,67 heffingskorting in mindering gebracht op het te betalen bedrag aan belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Kijk ook eens of Zvw (ziektekostenverzekeringswet) ingehouden is. Die heeft een werknemers en werkgeversdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Maar @Veca krijg je niet gewoon een loonstrook (of iets soortgelijks) van de instantie die jou de uitkering verstrekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veca
GioStyle schreef op zondag 13 april 2025 @ 18:04:
Geen arbeidskorting bij een WIA is een bitch. Alsof je er voor kiest om niet te gaan werken. Kan ruim €5000 per jaar aan heffingen schelen. 8)7
Klopt, ik geloof dat het in mijn geval € 5.393 per jaar scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veca
Faxe schreef op zondag 13 april 2025 @ 18:41:
[...]

Denk dat je het goed berekend hebt zo. Het bedrag wat je netto ontvangt is 2043,17. Bij het berekenen van het netto bedrag hebben ze 226,67 heffingskorting in mindering gebracht op het te betalen bedrag aan belasting.
Ah, oké. Helaas dat de heffingskorting er al af is. Thanks voor het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veca
mrmrmr schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:14:
Kijk ook eens of Zvw (ziektekostenverzekeringswet) ingehouden is. Die heeft een werknemers en werkgeversdeel.
Zie is ingehouden, maar ik neem aan alleen het werknemersdeel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veca
PolarBear schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:30:
Maar @Veca krijg je niet gewoon een loonstrook (of iets soortgelijks) van de instantie die jou de uitkering verstrekt?
Iets dergelijks, maar het bedrag was dermate laag dat ik mij afvroeg of er iets niet klopte. Lijkt er dus op dat er geen algemene heffingskorting is toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Veca schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:22:
[...]

Zie is ingehouden, maar ik neem aan alleen het werknemersdeel dan?
Als het werknemersdeel wordt ingehouden denk ik dat er een werkgeversdeel ook wordt ingehouden.

Dat is de beste situatie, het betekent dat je niet alsnog zelf opdraait voor beide delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Veca schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:25:
[...]

Iets dergelijks, maar het bedrag was dermate laag dat ik mij afvroeg of er iets niet klopte. Lijkt er dus op dat er geen algemene heffingskorting is toegepast.
Maar staan er wel andere inhoudingen op? En moet je niet gewoon het standaard formulier invullen om de uitkeringsinstantie loonheffingskorting te laten toepassen?
Pagina: 1