Onderhoudsabonnement CV-ketel: kan ik ontbinden of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Topicstarter
Ik zit in een wat vreemde situatie met een landelijke speler op het gebied van CV-onderhoud. Begin dit jaar heb ik voor onze al wat oudere CV-ketel een onderhoudsabonnement afgesloten. Voordat de ketel daadwerkelijk in onderhoud kan worden genomen vindt er eerst een inspectie plaats:
Toestel afgekeurd?
Indien uw toestel niet voldoet aan de voorwaarden zoals beschreven in artikel 3 van de Algemene Voorwaarden, behoudt *Bedrijf* het recht uw toestel af te keuren. In dat geval zullen reeds betaalde abonnementsgelden per ingangsdatum van het desbetreffende toestel gerestitueerd worden en factureren wij
€ 50,00 aan voorrijkosten aan.
Het genoemde artikel 3 uit de AV:
3. Wat is belangrijk voordat een Abonnement kan worden afgesloten?
3.1 Voordat een Abonnement kan worden afgesloten, dient er te worden voldaan aan
de volgende vereisten van *Bedrijf*:
I. Het Toestel en/of de Randapparatuur en de aan het Toestel verbonden
apparatuur en installatie, inclusief radiatoren en leidingen, waarvoor het
Abonnement wordt afgesloten dient in goede staat van Onderhoud te
verkeren en goed te functioneren;
II. Het Toestel en/of de Randapparatuur dient te voldoen aan de gaskeur
voorschriften en de voorschriften van de fabrikant en dient te zijn
aangesloten volgens de voorwaarden NEN 1078 en NEN 1010;
III. Het Toestel en/of de Randapparatuur dient asbestvrij te zijn.
IV. Het Toestel en/of de Randapparatuur dient goed toegankelijk te zijn voor de
medewerker van *Bedrijf*.
3.2 Als niet aan deze vereisten wordt voldaan, is *Bedrijf*niet verplicht om een
Abonnement af te sluiten.
3.3 Voordat het Abonnement ingaat, kan *Bedrijf*in overleg met u het Toestel
en/of de Randapparatuur en/of de aan het Toestel verbonden apparatuur en
installatie, inclusief radiatoren en leidingen, eerst controleren en saneren als dat
nodig is. De Kosten voor deze controle en het saneren zijn dan voor uw rekening.
3.4 Indien de toegankelijkheid bemoeilijkt wordt doordat het Toestel en/of de
Randapparatuur bijvoorbeeld in een trapgat hangt, is weggewerkt of zich achter
obstakels bevindt, kan *Bedrijf* langskomen om te beoordelen of een
Abonnement kan worden afgesloten. De kosten voor deze beoordeling zijn dan
voor uw rekening
Een maand geleden vond de eerste inspectie plaats. Dat was nodig, want in de week daar voor was het apparaat flink wat druk gaan verliezen. Ik kon dagelijks bijvullen. Ik had zelfs bij hetzelfde bedrijf al een offerte voor vervanging opgevraagd, mocht het oude beestje niet meer te redden zijn.

Wat blijkt, de warmtewisselaar is defect. Ik kreeg van de monteur te horen dat ik een nieuwe CV-ketel moest aanschaffen. Er heeft geen onderhoud plaatsgevonden, de monteur is met enkele minuten weer vertrokken. Voor mij is het duidelijk, de ketel is afgekeurd bij de eerste inspectie. De ketel is defect, onderhoud blijkt niet mogelijk.

Nu stelt het bedrijf echter dat zij de ketel helemaal niet hebben afgekeurd:
Na het controleren van de gegevens, zie ik dat het contract bij ons is afgesloten per 29 januari 2025. Er is geen afkeur van de ketel geregistreerd. Wel heeft de monteur vastgesteld dat de warmtewisselaar lekt. U heeft al een offerte ontvangen, waarvan de monteur aangaf dat u deze zou goedkeuren.

Het is belangrijk te vermelden dat het contract niet kan worden ontbonden enkel omdat u het niet eens bent met de offerte. Wij dienen ons te houden aan de contractvoorwaarden, en aangezien er geen afkeur van de ketel is, blijft het contract van kracht.

Helaas heb ik geen inzage in welke specifieke offerte u heeft ontvangen. Dit kan een offerte zijn voor de vervanging van de warmtewisselaar of voor een nieuwe installatie
Het bedrijf in kwestie blijft nogal stoïcijns in haar antwoorden en verschuift geen millimeter. Wat ik vooral bijzonder vindt, is dat het bedrijf zich op het standpunt stelt dat de ketel wel gerepareerd/vervangen moet worden maar dat de ketel niet is afgekeurd.

Naar mijn idee is de ketel afgekeurd en betaal ik abonnementskosten tot de afkeur en de genoemde voorrijkosten. Sta ik inderdaad in mijn recht, of kijk ik er scheef naar?

Dat Artikel 3 laat het recht op ontbinding geheel bij de leverancier, en niet bij de consument. Ook al zijn kosten voor sanering wel volledig voor rekening van de klant. Dat lijkt mij als leek onredelijk bezwarend en dus nietig.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:30
De eerste reparatie is dan niet inbegrepen

Alleen de verwarring is duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Topicstarter
boyette schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:04:
De eerste reparatie is dan niet inbegrepen

Alleen de verwarring is duidelijk
Ik ben in de veronderstelling dat een defecte ketel per definitie afkeur is, want:
I. Het Toestel en/of de Randapparatuur en de aan het Toestel verbonden
apparatuur en installatie, inclusief radiatoren en leidingen, waarvoor het
Abonnement wordt afgesloten dient in goede staat van Onderhoud te
verkeren en goed te functioneren
;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:30
Nee maar dat hoeft niet
Ze kunnen gewoon zeggen we accepteren het maar de eerste reparatie moet je zelf betalen als er een defect is op dat moment

Dit is meer om te voorkomen dat er door achterstallig onderhoud heel veel kosten vergoed moeten worden binnen het abo

Dat is in dit geval niet her geval

Na die ene reparatie wil men het gewoon accepteren

Alleen was dat kennelijk voor jou onduidelijk

[ Voor 6% gewijzigd door boyette op 10-04-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Topicstarter
boyette schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:31:
Nee maar dat hoeft niet
Ze kunnen gewoon zeggen we accepteren het maar de eerste reparatie moet je zelf betalen als er een defect is op dat moment

Dit is meer om te voorkomen dat er door achterstallig onderhoud heel veel kosten vergoed moeten worden binnen het abo

Dat is in dit geval niet her geval

Na die ene reparatie wil men het gewoon accepteren

Alleen was dat kennelijk voor jou onduidelijk
Mijn standpunt is, als er geen onderhoud plaats kan vinden omdat de ketel defect is, is dat per definitie afkeur. Anders kom je in de vreemde situatie terecht dat er nooit afkeur kan plaats vinden omdat de ketel altijd gerepareerd of vervangen kan worden.

Vreemder nog, is dat in de voorwaarden hier deze ontbindingsmogelijkheid alleen wordt toegedicht aan de leverancier. Ik als consument heb geen mogelijkheid. Dat is volgens mij mogelijk onredelijk bezwarend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05 15:39
FirePuma142 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:46:
[...]

Mijn standpunt is, als er geen onderhoud plaats kan vinden omdat de ketel defect is, is dat per definitie afkeur. Anders kom je in de vreemde situatie terecht dat er nooit afkeur kan plaats vinden omdat de ketel altijd gerepareerd of vervangen kan worden.

Vreemder nog, is dat in de voorwaarden hier deze ontbindingsmogelijkheid alleen wordt toegedicht aan de leverancier. Ik als consument heb geen mogelijkheid. Dat is volgens mij mogelijk onredelijk bezwarend.
Heb je een offerte ontvangen voor het verwisselen van de warmtewisselaar, dus dat je de huidige ketel blijft behouden?
Of een compleet nieuwe ketel.

In geval een compleet nieuwe ketel, geef ik je gelijk, immers je huidige toestel voldoet niet aan de gestelde voorwaarden en kan derhalve niet in beheer worden genomen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Topicstarter
Ora et Labora schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:58:
[...]

Heb je een offerte ontvangen voor het verwisselen van de warmtewisselaar, dus dat je de huidige ketel blijft behouden?
Of een compleet nieuwe ketel.
Een compleet nieuwe ketel, maar alleen omdat ik die zelf al uit voorzorg had aangevraagd. Ik heb niets ontvangen naar aanleiding van het bezoek van de monteur.
In geval een compleet nieuwe ketel, geef ik je gelijk, immers je huidige toestel voldoet niet aan de gestelde voorwaarden en kan derhalve niet in beheer worden genomen.
Dat dus. Ook al was het toestel wel reparabel vind ik het discutabel. Is het nu tientjeswerk, prima. Een warmtewisselaar vervangen voor pak 'm beet EUR 500 op een ketel van 15 jaar oud is gekkenwerk. Raar genoeg kan ik dan dus in de situatie terecht komen dat het toestel defect is, niet onderhouden kan worden, maar wel als het gerepareerd wordt. Dus is er tijdelijke, niet permanente afkeur of iets dergelijks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Topicstarter
Alsof de duvel er mee speelt, ik word net gebeld door het hoofd Klantenservice na 4 weken bakkeleien. Het contract wordt met terugwerkende kracht volledig ontbonden. Ik hoef geen kosten te betalen voor het abonnement, noch voor de mislukte servicebeurt. Duizendmaal excuses er bij.

Top :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:44
Zoek gewoon een lokale installateur die een nieuwe ketel plaatst i.p.v. zo'n landelijke dozenschuiver. Dan gun je de lokale ondernemer ook nog wat.

En onderhoud gewoon losse beurten doen i.p.v. zo'n contract.

Ik plan elke 2 jaar een losse onderhoudsbeurt in. Ik heb nog nooit een abonnement gehad, als de ketel stuk is zet ik tot die paar dagen dat ze langs kunnen komen wel een elektrisch kacheltje aan en douchen we even bij familie in dezelfde woonplaats.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 10-04-2025 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Topicstarter
ThinkPad schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:21:
Zoek gewoon een lokale installateur die een nieuwe ketel plaatst i.p.v. zo'n landelijke dozenschuiver. Dan gun je de lokale ondernemer ook nog wat.

En onderhoud gewoon losse beurten doen i.p.v. zo'n contract.

Ik plan elke 2 jaar een losse onderhoudsbeurt in. Ik heb nog nooit een abonnement gehad, als de ketel stuk is zet ik tot die paar dagen dat ze langs kunnen komen wel een elektrisch kacheltje aan en douchen we even bij familie in dezelfde woonplaats.
Ik ben genezen van de CV, we stappen over naar een warmtepomp via een lokale installateur.

Pagina: 1