Opgelicht op tweedehands

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zane
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22-04 22:50
Hey iedereen,

Ik heb een product gekocht van een verkoper op tweedehands en hij zei dat hij het volgende week woensdag met de post zou versturen want hij is op vakantie naar Spanje tot dinsdag. Ik heb hem al betaald via ING naar zijn rekeningnummer, maar één dag later vind ik zijn account nergens terug en de chats zijn ook plots weg dus ik denk dat hij zijn account verwijdert heeft want ik kan ook niet meer op het zoekertje klikken. Ik vermoed dat hij mij heeft opgelicht. Moet ik eerst afwachten als het pakketje toch zou toekomen of niet? Wie moet ik om hulp vragen of wat moet ik doen?
Ik ben redelijk nieuw in dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-06 16:00
Aangeven bij Marktplaats en aangifte doen. Veel meer kan je niet doen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zane
Is ze ook een mogelijkheid dat ik het geld kan terugvragen bij de bank, want ik heb zijn rekeningnummer nog staan en de naam op dat rekeningnummer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:01
Je kan het altijd vragen aan de bank, maar ga er maar van uit dat dit niet kan. Er zit er niks anders op dan aangifte doen.

Maar zou hij het gisteren verzenden? Dan zou ik nog een paar dagen wachten.

[ Voor 24% gewijzigd door corporalnl op 10-04-2025 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Geld terugboeken (storneren) kan alleen wanneer er sprake is van een incasso, niet van een betaling die je zelf hebt gedaan.

Verder staan hier een aantal punten waar je iets mee kunt: https://www.politie.nl/onderwerpen/internetoplichting.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:00

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Tweedehands =/= Marktplaats.

En vooral in België een gekende site. Dus even voor de duidelijkheid, België of Nederland?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zane
Het is tweedehands in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SR8
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

SR8

m-vw schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:25:
Tweedehands =/= Marktplaats.

En vooral in België een gekende site. Dus even voor de duidelijkheid, België of Nederland?
Dit is een goede vraag!

Als het wel Nederland betreft, zou de TS dit stappenplan kunnen volgen om zijn NAW gegevens te bemachtigen.

Edit: Te laat. België dus.

[ Voor 3% gewijzigd door SR8 op 10-04-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-06 11:02
Gaat het om een groot bedrag? Ik ben namelijk bang dat je je verlies zal moeten nemen.. Het is bijzonder, maar de politie doet hier helaas niks aan. Je kunt aangifte doen zodat ze een dossier kunnen opbouwen als dezelfde persooon dit heel vaak doet, maar de kans is heeeeel klein dat je je geld terug krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fliepiefloep
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17-05 15:42
Politie doet hier niets aan en bank kan/mag niets doen.
Misschien dat je kans maakt als het bedrag heel groot is maar voor honderden euro wordt de zaak gewoon geseponeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:15
fliepiefloep schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:45:
Politie doet hier niets aan en bank kan/mag niets doen.
Misschien dat je kans maakt als het bedrag heel groot is maar voor honderden euro wordt de zaak gewoon geseponeerd.
Dit. Plus het bankrekeningnummer is waarschijnlijk óf van een geldezel of van iemand anders die er niks vanaf weet, in ieder geval vaak niet te herleiden naar de echte oplichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:13

Blokker_1999

Full steam ahead

Je hebt zelf, vrijwillig het bedrag overgemaakt. De bank gaat dat bedrag niet terughalen, de bank mag dat bedrag niet terughalen, zelfs al staat het bij een andere klant van dezelfde bank. Zie ook Wikifin, onderdeel van de FSMA.

Ik raad je wel aan om aangifte te doen, en dat kan ook online. Oplichting staat onder de niet dringende aangiftes. Op deze manier is het feit op zijn minst geregistreerd, en kan men, als er meerdere klachten zijn, en de dader ooit gepakt wordt, mogelijks wel iets gerecupereerd worden.

Mocht je ook adresgegevens hebben, voldoende tijd hebben, en het geld om de zaak te starten zou je natuurlijk ook een civiele procedure bij de rechtbank kunnen starten. Maar dan moet je wel weten wie je moet aanklagen. En dat weet je op dit moment niet, en vanwege de privacy wetgeving, mag ING je die informatie ook niet geven.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-06 15:27
KaiseRRuby schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:01:
[...]

Dit. Plus het bankrekeningnummer is waarschijnlijk óf van een geldezel of van iemand anders die er niks vanaf weet, in ieder geval vaak niet te herleiden naar de echte oplichter.
Kan ook driehoeksoplichting zijn.
Een echte verkoper zet een advertentie voor een product.
Oplichter zet advertentie voor hetzelfde product
Oplichter laat slachtoffer geld overmaken naar echte verkoper.
Oplichter haalt product op bij echte verkoper.

In dit geval zou het kunnen helpen als je in contact kunt komen met de echte verkoper. Die weet misschien iets meer over de oplichter. Je kan overwegen een paar keer 1 cent over te maken met verzoek contact met je op te nemen ivm. vermoede oplichting ivm met verkoop <artikel>.
Pagina: 1