Raspberry Pi met een power bank als UPS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:56
Ik gebruik een Raspberry Pi 4B om Home Assistant op te draaien en recentelijk heb ik na een stroomstoring alles opnieuw moeten installeren omdat er iets corrupt was geraakt. Dus ben ik gaan kijken naar een UPS oplossing. Ik vond een 'echte' UPS een beetje overkill voor zo'n kleine RPi en kwam terecht op een topic waarbij je dit met een Power bank kunt oplossen.

Deze power bank moet echter wel beschikken over pass through, waarbij je tegelijk kunt laden en gebruiken. Tevens is het handig als de power bank een low power mode heeft en niet bij lage output stroom uitschakelt.

Nu heb ik zo'n powerbank gevonden via de power bank test:
https://tweakers.net/revi...laden-en-passthrough.html

Alles leek perfect, maar toen kwam ik erachter dat de output van de power bank enkele seconden afschakeld als ik de oplaadkabel verwijder. Dat is dus eigenlijk het scenario zoals dat bij een stroomstoring optreedt en de power bank het over moet nemen. Dat was dus een tegenvaller, want nu schakelt de Rpi nog steeds af bij een stroomstoring.

Voordat ik allerlei andere power banks ga bestellen en testen....
Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er power banks die dat niet doen? Waarbij de output dus aan blijft als opladen gestopt of gestart wordt?

Het gaat hier overigens over een MojoGear EVO XL (20000 mAh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-04 10:29
Heb je wel eens gekeken naar (dyi) oplossingen met supercapacitors?

Ik heb wel eens oplossingen voorbij zien komen hiermee. Die werden gebruikt een hard shutdown van de PI en data corruptie te voorkomen door een shutdown signaal te sturen en 15 - 60 seconden stroom te kunnen leveren. Maar je zou het ook kunnen gebruiken als overbrugging van jouw power interrupt misschien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Niks tegen deze oplossing hè; maar misschien is een backup wel genoeg voor het onfortuinlijke geval dat er iets corrupt raakt. Want ‘normaal’ start HA gewoon weer prima op na een stroomonderbreking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
APC heeft hier een Mini UPS voor:

uitvoering: APC Back-UPS Connect 12Vdc 36W, lithium-ion, mini network ups

Is nog met een Li-ion accu ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-04 13:58

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik zou ook gaan kijken naar back-ups en misschien een andere oplossing dan micro-sd als je HA installatie ingewikkelder wordt.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-04 18:46
henk99 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:28:
[...] alles opnieuw moeten installeren omdat er iets corrupt was geraakt[...]
Los van de oorzaak, want er zijn meer oorzaken dan alleen een poweroutage, regelmatig een backupje trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
PROnline schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:38:
[...]

Los van de oorzaak, want er zijn meer oorzaken dan alleen een poweroutage, regelmatig een backupje trekken?
Jazeker, dat doe ik ook hoor, automatisch. Echter, de data (meetgegevens sensoren) die naar een MariaDB gaat (op een SSD) gaat dan stuk en die was ik helemaal kwijt en dat wil ik liever niet nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
Ernie schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:28:
Heb je wel eens gekeken naar (dyi) oplossingen met supercapacitors?

Ik heb wel eens oplossingen voorbij zien komen hiermee. Die werden gebruikt een hard shutdown van de PI en data corruptie te voorkomen door een shutdown signaal te sturen en 15 - 60 seconden stroom te kunnen leveren. Maar je zou het ook kunnen gebruiken als overbrugging van jouw power interrupt misschien?
Nee, dat ken ik nog niet. Ik zal er eens op zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
eamelink schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:31:
Niks tegen deze oplossing hè; maar misschien is een backup wel genoeg voor het onfortuinlijke geval dat er iets corrupt raakt. Want ‘normaal’ start HA gewoon weer prima op na een stroomonderbreking.
In mijn geval was de hele installatie corrupt geraakt en daarnaast ook de database met meetgegevens. Ik kon redelijk snel mijn HA terugzetten vanuit een backup, maar de database was niet te redden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
Dit ga ik beter bekijken, die kende ik niet. Mijn eerste blik op de foto's zegt me dat het qua connectors totaal niet klopt met een Rpi, want die wordt gevoed via USB-C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:02
Er bestaan ook verschillende UPS HAT's voor Raspberry Pi, paar voorbeeldjes:

https://www.sossolutions....ups-hat-voor-raspberry-pi
https://www.kiwi-electron...ncl--3000mah-battery-9959

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:29

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06:17
Raar dat je DB niet te redden was. Hoe maak je dan je backups? Naar dezelfde hardware? Tegenwoordig zit ik HA een prima backup oplossing waarbij je het naar de local storage, network storage én cloud oplossing kan wegschrijven zoals Google of OneDrive e.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
Leaplasher schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:23:
Raar dat je DB niet te redden was. Hoe maak je dan je backups? Naar dezelfde hardware? Tegenwoordig zit ik HA een prima backup oplossing waarbij je het naar de local storage, network storage én cloud oplossing kan wegschrijven zoals Google of OneDrive e.a.
Ik maak nu gebruik van een backup naar google, maar dat is alleen voor de HA installatie + addons. De mariaDB database zelf backup ik niet meer (want die is heel groot). Destijds deed ik dat nog wel, maar het terugzetten ervan lukt niet vanuit die backup. Ik ben toen met een verse, lege DB begonnen.

Het was/is overigens niet het einde van de wereld als ik de database kwijtraak hoor, maar ik vond het wel heel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
Ik heb na veel zoeken op internet een powerbank gevonden die geen power dip heeft als de laadspanning eraf gaat (merk: Imuto). Hiermee blijft de RPi netjes aan bij een spanningsuitval. Iedereen bedankt voor de input, ik heb er veel nieuwe oplossingen door ontdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:39

-CJ

Not remastered

Welke is dat en hoe lang kan de RPi blijven draaien zodra de stroom uitvalt?

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Draai je HA van een SD-kaartje? Zo ja: dan is het wachten tot het weer misgaat...
Pagina: 1