Hoe dik moet een nieuwe betonvloer voor vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:27
Beste Tweakers,

Bij de verbouwen werken we met een all-round klusjesman en een installateur. Ten aanzien van de vloer staan zij lijnrecht tegenover elkaar en is het aan ons om een keuze te maken. We hebben echter totaal geen verstand van de materie, dus leek het me handig hier even ten rade te gaan.

De situatie is als volgt: We hebben PIR-platen van 142mm die als isolatie moeten gaan dienen. Daaronder folie. Daarbij moet vloerverwarming in de vloer worden gelegd.

De installateur geeft aan: op de PIR-platen moet 13 cm werkvloer, en 7 cm dekvloer, dus het geheel moet 33 cm onder peil beginnen.

De klusjesman zegt: dat is veel te dik. Op de PIR-platen moet 8 cm werkvloer en 5 cm dekvloer. "Dat doe ik al 40 jaar zo".

Volgens de installateur is de klusjesman ouderwets bezig. Volgens de klusjesman is manier van de installateur veel te duur.

Wat zeggen jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Het kan natuurlijk allebei, er is geen fout in beide oplossingen. Maar meer beton en meer afwerkvloer kost meer geld.
Je kan ook gewoon 10cm beton en dan de vvi in het midden en je vloer laten vlinderen. Hoeft je geen afwerkvloer.
En zo zijn er nog wel tien verschillende oplossingen te bedenken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Knuppel in het hoenderhok: ze zijn allebei fout, je wil de betonnen constructievloer, daarop de isolatie, en dan de afwerkvloer. Zo krijg je een vlotter reagerend systeem, de trage vloerverwarming is net wat minder traag; wat je enkel voordelen oplevert.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-09 11:16
Je vraag hoort bij de constructeur, de woning moet het gewicht van de vloer kunnen dragen e.d. dus dat zou een startpunt moeten zijn. Voor de dikte hebben zij ook basis modellen om een correcte vloer te maken. Die kan tevens checken of je beschikbare isolatie voldoende drukvast is, hoe je moet ontkoppelen aan de constructie of juist moet verbinden etc.

Als je voor woonbeton gaat (gevlinderde vloer) goed opletten hoe je die moet opbouwen, dat komt meer precies dan een ruwe betonvloer waar nog een deklaag overheen gaat.

De eindvloer moet je eigenlijk al helder hebben (vlinderen/pvc/hout/gietvloer/etc). Dan heb je de opbouw in 1x correct. Anders zit je er zo een paar cm naast. Ook voor vloerverwarming gelden verschillende eisen voor verschillende afwerkingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:27
Dank voor alle reacties!

Ik heb besloten me maar volledig terug te trekken uit de discussie tussen installateur en klusjesman. Zolang ze maar tot een oplossing komen waar ze beiden mee verder kunnen.
naftebakje schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:05:
Knuppel in het hoenderhok: ze zijn allebei fout, je wil de betonnen constructievloer, daarop de isolatie, en dan de afwerkvloer. Zo krijg je een vlotter reagerend systeem, de trage vloerverwarming is net wat minder traag; wat je enkel voordelen oplevert.
Oh, ik begreep juist dat we de isolatie aan de buitenkant moeten hebben. Wat mij betreft hoeft de vloerverwarming niet razendsnel te reageren. Omdat we toch een behoorlijke laag isolatiemateriaal in de vloer en het dak hebben zitten, verwacht ik geen grote temperatuurschommelingen gedurende de dag.
djluc schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:03:
Je vraag hoort bij de constructeur, de woning moet het gewicht van de vloer kunnen dragen e.d. dus dat zou een startpunt moeten zijn. Voor de dikte hebben zij ook basis modellen om een correcte vloer te maken. Die kan tevens checken of je beschikbare isolatie voldoende drukvast is, hoe je moet ontkoppelen aan de constructie of juist moet verbinden etc.

Als je voor woonbeton gaat (gevlinderde vloer) goed opletten hoe je die moet opbouwen, dat komt meer precies dan een ruwe betonvloer waar nog een deklaag overheen gaat.

De eindvloer moet je eigenlijk al helder hebben (vlinderen/pvc/hout/gietvloer/etc). Dan heb je de opbouw in 1x correct. Anders zit je er zo een paar cm naast. Ook voor vloerverwarming gelden verschillende eisen voor verschillende afwerkingen.
Bedankt! Ik neem aan dat het in constructief opzicht verder geen probleem zal zijn omdat de vloer die we eruit hebben gesloopt een enkele laag van 8 cm beton was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10:28
Onze klusjesman adviseerde bij renovatie van wat oudere woningen, een snel systeem (dus isolatie tussen beton en dekvloer) kan ook een tackerplaat zijn.
Bij nieuwbouw een langzaam systeem.
Reden: renovatie krijg je nooit helemaal kierdixht en gesioleerd als nieuwbouw, dus warmteverlies is vaak wat hoger, dan wil je sneller kunnen opwarmen.

Hoe dik het pakket moet zijn is geheel afhankelijk van de situatie.
Bij 13cm moet je ook dubbele wapening toepassen ga ik even van uit, meerwerk voor de klusjesman die het zelf onzin vindt. Dus een eerlijke klusjesman?

Misschien dat je de pir nog kan vervangen voor 200mm eps (2 lagen van 100) dat is nog goedkoper. Ligt er een beetje aan of je moet uitgraven of niet.
Pagina: 1