Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inception10
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-04 23:36
Mijn vraag
Hoi allemaal! Ik heb al een enige tijd een audio interface van Focusrite in gebruik (Focusrite 2i2 3rd gen). Ik gebruik deze voornamelijk voor mijn Presonus speakers en daar ben ik heel blij mee. Nu gebruik ik het sinds kort ook voor het aansluiten van mijn koptelefoon (Rode NTH-100) als ik moet editen. Wat me is opgevallen is dat het geluid uit de koptelefoon die via de Focusrite verbonden is, veel 'blikkeriger' klinkt en erg weinig lage tonen kan weergeven. Als ik de koptelefoon direct in de PC steek, is het geluid veel voller en geeft het juis veel meer tonen weer.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het gaat om de Focusrite 2i2 en de software voor de Focusrite is up-to-date. De koptelefoon is een Rode NTH-100.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb een post gevonden op een internationaal forum waarbij iemand een soortgelijk probleem heeft. Daar hebben ze het over de vraag of de 'ringetjes' van de audio jack wel compatible zijn met de audio interface. Dit lijkt bij mij volgens mij te kloppen, maar ik weet het niet zeker.

Er zit wel een adapter over de 'kleine' jack heen zodat die aangesloten kan worden op de audio interface. Hieronder heb ik een foto toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZPZLJVnyuanDKjyt1ho7NEwEQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8lAAoUvw42Lk59LaeevUjkFI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qqDLOzpr-fMBc9Gve6uGHiygvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3V16FU3LtsGDtZgTI1l93rcn.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan de koptelefoon ook via de PC gebruiken, maar via een audio interface is het net iets makkelijker. Het is wel fijn als het geluid dan ook goed is. Iemand enig idee wat ik kan/moet doen om dit op te lossen? Alvast bedankt! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-05 14:31
Geen idee of dit helpt, maar druk eens op direct monitor knopje. Volgens mij is dit mono als je dit aanhebt, maar dat weet ik niet zeker. Enige wat ik mij kan bedenken ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inception10
rhodium schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:42:
Geen idee of dit helpt, maar druk eens op direct monitor knopje. Volgens mij is dit mono als je dit aanhebt, maar dat weet ik niet zeker. Enige wat ik mij kan bedenken ook.
Klopt inderdaad! Die staat ook altijd uit dus dat is helaas ook het probleem niet :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:37
Het is in ieder geval de juiste adapter, want deze lijkt gewoon bij jouw hoofdtelefoon te horen en heeft dezelfde aansluitingen op de 6,3mm versie als op de 3,5mm jack.

Ik kwam er laatst achter dat Windows voor mijn (BT) oortjes twee verschillende uitgangsprofielen had, waarbij er eentje mono en geoptimaliseerd voor telefoongesprekken leek te zijn. Gekke gok maar misschien eens kijken of je installatie niet naar een dergelijk profiel overschakelt als je je hoofdtelefoon aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:48
Kijk eens bij de instellingen van Windows of er geen 'audio enhancement' settings aan staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-05 07:41
De Rode heeft een lage impendatie, dus die zou vrij makkelijk heel hard moeten kunnen. Het is een veelgemaakte fout om een 300 Ohm "Pro" koptelefoon te halen. Ik vrees mogelijk een probleem met de geluidskaart.

Helaas ben je niet de enige met een slechte output op gen3. In het producerstopic zijn er meerdere met vergelijkbare problemen (kraken, blikkerig geluid op laag volume, weinig output).

Voordat je van een defect uit gaat:

- de geluidskaart resetten naar defaults
- installeer de ASIO driverversie voor je geluidskaart, switch tussed de drivers tijdens het testen.
- probeer een andere koptelefoon (al lijkt ie gewoon goed te doen op de onboard).
- In het topic word ook gemeld dat de Focusrite na upgrade naar Windows 11 het ineens niet goed doet. Kun je testen op een oudere Windows versie, dan is dat aan te raden.

Post anders je vraag in dat topic, dan kunnen degene die er problemen mee hadden ook reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:28

Nibbz

Postmaster General

Kun je de bitrate en/of latency aanpassen (dmv de software van de focusrite)?
Ik heb een UAC Zoom, als ik daar de latency (te) laag zet (onder de 10ms) begint het ook te haperen en blikkerig te klinken.

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inception10
Bedankt allemaal voor de reacties!

Ik heb jullie suggesties nagelopen en ik heb het door het volgende opgelost:

De kabel en adapter heb ik voor de zekerheid vervangen door een 3.5 naar 6.3 jack (zonder adapter). Vervolgens ben ik in de instellingen gedoken en heb ik een optie voor 'spatial sound' gevonden. In Windows heet dat 'Windows Sonic for Headphones'. Met deze 2 aanpassingen is het geluid echt al een stuk beter!

De komende maand ga ik wat andere audio interfaces proberen om te kijken of het geluid nog meer verbeterd kan worden (doordat meer mensen problemen hebben ervaren met deze versie van Focusrite).

Nogmaals dank en nog een fijne dag allemaal! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:26

lordsnow

I know nothing

Ik verwacht trouwens dat de Focusrite neutraler klinkt dan de uitgang op het moederbord zelf. Dat is ook de reden dat ik een Focusrite Scarlet 2i2 heb aangeschaft.

Anders verwoord, het zal mij helemaal niet verbazen dat de uitgang op het moederbord wat bass toevoegt om 't standaard voller te laten klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 16:29
Als het voor editen is zou ik juist níet de spatial sound en/of andere toevoegingen gebruiken op je headphone output.
Het klinkt dan misschien voor jou lekkerder maar de eindmix is dat dan waarschijnlijk minder.

Je wilt jouw output monitor zo neutraal mogelijk hebben, zodat je met je edit het gewenste geluid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-05 07:41
lordsnow schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:42:
Anders verwoord, het zal mij helemaal niet verbazen dat de uitgang op het moederbord wat bass toevoegt om 't standaard voller te laten klinken.
Geluidschips zijn over de gehele linie genomen goed neutraal met gewoon een lineaire output, ook de cheapo meuk wel.

In de driver en de software kan wel bass boost en allerlei stereo en surroundeffecten toegevoegd worden. Zo worden op laptopspeakertjes vaak rond 100~125Hz iets geboost zodat het nog een beetje lijkt of er bas uit komt. Maar dat is ook allemaal uit te zetten gelukkig.

De Focusrite kaarten zijn op allerlei gebieden beter dan een onboard uiteraard, maar lineaire weergave is daar niet één van. Wat vooral invloed heeft op een vlakke respons zijn de kamer en de speakers.
Pagina: 1