Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebow1987
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 14:27
We hebben een huis gekocht uit 2001, met hierin een warmteventilatie voorziening door de hele woning. Dit systeem blaast warme lucht elke ruimte binnen. De warmte wordt gegenereerd door een cv ketel die inmiddels 14 jaar oud is. Er liggen 15 zonnepanelen op het dak richting oost, met ruimte voor meer panelen. We rijden 1 of 2 auto's electrisch die we thuis willen laden, dus we zullen vast naar meer panelen gaan. Opgegeven gasverbruik is zo'n 1000 kuub per jaar, maar vorige bewoners gebruikten ook een houtkachel, die wij niet zullen laten staan.

We gaan nu eerst de badkamer verbouwen. Hierbij het plan om een dubbele regendouche te realiseren, die we ook gelijktijdig willen gebruiken. Ook komt er een bad.
We zijn een gezin met 1 kind en wens voor een tweede kind.

Nu zijn mijn vragen primair gericht op de badkamer verbouwing, maar bij elke keuze die we daar maken willen we de toekomst goed in ogenschouw hebben. Verduurzamen vinden we belangrijk, maar geen doel opzich en steeds maken we de afweging van wat kost het en wat levert het op. In principe hebben we nu nog niet de intentie om de hele warmtevoorziening van de woning op de kop te gooien, maar als er voldoende logische reden is om nu al wel iets te doen dan zullen we de investering zeker overwegen. Zo zouden we bijvoorbeeld niet graag nu nog een paar duizend euro investeren in een nieuwe cv ketel als het voor de langere termijn logisch is om all-Electric te gaan.

Verbouwing van de badkamer zullen we zelf doen: vloer, wanden, electra. Ik heb een loodgieter op het oog voor het installatiewerk, maar die wil pas iets zeggen nadat hij eerst de huidige situatie zelf heeft kunnen zien. En dan moeten we ineens snel schakelen want we willen eigenlijk binnen een week of 4 tot 6 de badkamer af hebben. Ik zou me dus graag zo goed mogelijk informeren voor die tijd.

Concreet onze vragen omtrent de badkamer:
- welke serieuze opties hebben we voor de warmwatervoorziening zodat we met 2 regendouches tegelijk kunnen douche?
- hoe dient het leidingwerk te lopen hierbij?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:21
Wanneer je echt wil verduurzamen dan is het volgens mij ook zaak om je (drink)watergebruik zo laag mogelijk te houden. Dan is het installeren van 2 regendouches die een behoorlijke slomp (verwarmd) water verbruiken niet echt duurzaam, zeker wanneer er dagelijks gebruik van gemaakt gaat worden.
Met het oog op de toekomst is het ook belangrijk dat je nageslacht nog prettig kan leven zonder daarvoor de hoofdprijs te moeten betalen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former