Welke manier goede afschot bij bouwen overkapping?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HendrikBangma
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-04 10:39
Hallo,

ik heb een vraagje en ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik wil een overkapping met een plat dak maken van 9 bij 5,5 meter. Ik wil staanders gebruiken met een kopmaat van 20x20 cm. Daarop komen ringbalken met ook een kopmaat van 20x20cm. En dan denk ik eraan om voor dakbalken van 75x225mm te gebruiken. Nu begrijp ik dat er afschot moet zijn (al zeggen sommigen dat dit niet hoeft als je EPDM dekbedekking gebruikt omdat er dan water op mag staat, maar ik wil graag dat het dak wat afloopt en wat ik nog niet goed begrijp is hoe je dat het beste kunt doen. Ik heb ontzettend veel instructie video's bekeken maar bijna niemand vertelt hoe je zorgt voor een goede afschot. Iedereen die het er wel over heeft zegt dat je je betonpoeren even hoog wilt hebben en daarmee dus ook je staanders. En ook de ringbalken moeten waterpas zijn. Hoe zorg je dat voor het afschot? Ik lees dat je uit moet gaan van minimaal 1 cm per strekkende meter dus bij een overkapping van 5,5 meter moet er een afschot zijn van minimaal 5,5 cm. Is het dan zo dat je de dakbalken afschaaft zodat er aan een kant nog 17 cm over is? Dit lijkt mij persoonlijk overdreven veel werk. Ook lees ik dat mensen zeggen dat je over je dakbalken weer latten kunt spijkeren op verschillende hoogtes zodat daar je dakbeschot weer overheen kan. Maar ik lees ook dat je de dakbalk kunt inkepen of dat je toch je staanders aan een of zelfs aan meerdere kanten stelt. Kunnen jullie een advies geven over hoe ik het beste voor een afschot kan zorgen zonder dat dit overdreven veel inspanning kost en zonder dat dit afbreuk doet aan de sterkte van de constructie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
HendrikBangma schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:43:
Hallo,

ik heb een vraagje en ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik wil een overkapping met een plat dak maken van 9 bij 5,5 meter. Ik wil staanders gebruiken met een kopmaat van 20x20 cm. Daarop komen ringbalken met ook een kopmaat van 20x20cm. En dan denk ik eraan om voor dakbalken van 75x225mm te gebruiken. Nu begrijp ik dat er afschot moet zijn (al zeggen sommigen dat dit niet hoeft als je EPDM dekbedekking gebruikt omdat er dan water op mag staat, maar ik wil graag dat het dak wat afloopt en wat ik nog niet goed begrijp is hoe je dat het beste kunt doen. Ik heb ontzettend veel instructie video's bekeken maar bijna niemand vertelt hoe je zorgt voor een goede afschot. Iedereen die het er wel over heeft zegt dat je je betonpoeren even hoog wilt hebben en daarmee dus ook je staanders. En ook de ringbalken moeten waterpas zijn. Hoe zorg je dat voor het afschot? Ik lees dat je uit moet gaan van minimaal 1 cm per strekkende meter dus bij een overkapping van 5,5 meter moet er een afschot zijn van minimaal 5,5 cm. Is het dan zo dat je de dakbalken afschaaft zodat er aan een kant nog 17 cm over is? Dit lijkt mij persoonlijk overdreven veel werk. Ook lees ik dat mensen zeggen dat je over je dakbalken weer latten kunt spijkeren op verschillende hoogtes zodat daar je dakbeschot weer overheen kan. Maar ik lees ook dat je de dakbalk kunt inkepen of dat je toch je staanders aan een of zelfs aan meerdere kanten stelt. Kunnen jullie een advies geven over hoe ik het beste voor een afschot kan zorgen zonder dat dit overdreven veel inspanning kost en zonder dat dit afbreuk doet aan de sterkte van de constructie?
Ik denk dat je de makkelijkste bent vergeten: afschotisolatie. Hapje uit balken halen is doorgaans ook goed te doen. met opzet de boel "scheef" bouwen kan ook. overegens is het idd onzin dat een epdm dak geen afschot nodig heeft, een bitume dak heeft dat ook niet persee nodig, de constriuctie die er onder zit bij beide wel. persoonlijk zou ik iets kiezen wat je mooi vind en waarbij je vertrouwen hebt dat je het tot een goed resultaat kan komen met de middelen die je hebt. (kennis/skills/gereedschap) het kan bv ook dat scheef bouwen een slechte optie is ivm toekomstige schuifdeuren. Al met al zijn er veel wegen naar rome. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:03
Ik maak altijd gewoon de staanders korter. Dus als je 6 staanders hebt en afvoer midden achter, voorste staanders bv 252, achterste 2 op de hoeken 251 en die midden achter 250.
Heb je geen centimeter per meter maar dat hoeft ook niet. Dit zorgt er voor dat we geen grote laag water op je dak blijft staan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:01
Ik zou de latten techniek gebruiken, of de afschot isolatie. De schuinte verberg je achter je boekdeel, niemand die het ziet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 15:06
Je wil idd in 2 richtingen afschot, zodat het water naar het hoekje met de afvoer loopt. Voor EPDM is stilstaand water geen probleem, ook voor muggen is dat ideaal -O-

Met de anderen, ofwel afschot-isolatie, ofwel balken/latten aanpassen, of beide. Je wil van buitenaf niets zichbaar scheef maken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HendrikBangma
Dank je wel voor jullie reacties!

Afschot isolatie had ik wel eens voorbij horen komen maar nog nooit echt naar gekeken. Dit is inderdaad wel een hele mooie oplossing al zal dat voor een dak van 9 bij 5.5 meter al gauw dik duizend euro zijn.

Dan neig ik wel eerder naar een inkeping in de dakbalken, al vraag ik mij af of je dan niet te veel inlevert in stevigheid. Ik lees ook dat mensen zeggen dat een afschot van 5 cm bijvoorbeeld al niet genoeg zou zijn en op ten duur voor problemen zou kunnen zorgen.

De staanders korter maken lijkt mij persoonlijk de minst fijne optie ivm evt schuifdeuren.

Ik heb ook situaties gezien waarbij aan de binnenkant van de ringbalken nog een balk wordt bevestigd zodat daar de dakbalken op kunnen rusten (om zo die afloop te creëren). Zou je dit niet doen en gaan voor een inkeping in de dakbalken aan een kant van bijv. 5 cm, dan lijkt mij dat het boegdeel niet lekker te bevestigen is.

Hoe kijken jullie daarna?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:01
Er zal toch iets van isolatie op het dak moeten wil je condens aan de onderkant van je dak voorkomen en schimmel etc die daardoor ontstaat weghouden. Dus dan kun je het direct combineren met je afschot.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 08:27
Mocht je gezien het formaat teveel afschot moeten maken waardoor het lelijk wordt kan je ook een afschot 2 kanten op maken met 2 afvoeren. Dan hoef je maar de helft van je afschot omdat het water beide kanten op afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:20
Basis kan je gewoon waterpas bouwen als je dat wilt, afschot kan je daarop gewoon opbouwen hoe je maar wilt, alleen de bovenste laag hoeft iets af te lopen, dit kan je uitvullen met schuine bovenlatten/klosjes op je balkenlaag.
Dat lijkt me makkelijker dan de balken zelf gaan bewerken. En idd kan ook naar 2 kanten. Of 1 middenpunt/hoek. Wat je wilt.
Eea is dan van buiten mooi strak waterpas en het afschot onzichtbaar door je boeideel.
Horizontaal waterpas bij dit soort dingen is overigens ook niet altijd nodig. Gebruik je ogen, zodat het klopt met de lijnen van je huis/de rest.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeEs op 10-04-2025 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 15:06
Je kan houten latten zo aankopen met afschot: https://www.eurabo.be/nl/...-fsc-spielatten-en-kepers. Als je die bovenop je balken legt, kunnen die onderaan netjes waterpas liggen. Door de balken in hoogte steeds ietsje aan te passen, bekom je het 2e afschot.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-05 13:43
Ik heb voor de uitbouw van mijn ouders destijds extra dakbalken gekocht en die op een zaagtafel diagonaal doormidden gezaagd en die op de andere dakbalken gelegd voor het afschot.

Heb je een zaagtafel en ben je goed in meten dan een peuleschil, ben je slecht in meten en moet het uit de hand dan een kutklus.

Maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden, behalve gemakkelijk is er geen reden om al je staanders gelijke lengte te geven, als je de top van je staanders op de juiste hoek zaagt dan kun je rustig de achterste staanders 20cm hoger maken en qua opbouw is het dan even simpel als een plat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HendrikBangma
Dank jullie wel allemaal voor alle tips! Met alles wat ik heb gehoord neig ik nu toch naar de afschotisolatie. Ik heb er eigenlijk niet goed bij stilgestaan dat je iets aan isolatie zal moeten doen. Ik overweeg ook om er raamdeuren in te plaatsen. Waarschijnlijk helpt een goed geïsoleerd dak dan ook wel mee om wat warmte binnen te houden. Ondanks dat de plannen nog niet helemaal af zijn ben ik erg blij met jullie tips. Hartstikke bedankt!!
Pagina: 1