Sim racing pc voor F1 simulator met Samsung G9 monitor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjamin97
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 29-05 15:40
Beste Tweakers,

Goedenavond! Een newbie hier in de PC wereld maar al wel tijdig trouw op tweakers om wat info te krijgen voor bv laptop aankopen, schermen etc etc. (zonder account haha sorry!) en dus allen bedankt zover!

Ik had recent weer eens een (dom) idee om een F1 simulator te kopen en heb dat gedaan; hele complete setup met playseat, fanatec spullen en een Samsung G9 scherm! Systeem draait nu op PS4 wat natuurlijk niet ondersteund wordt volledig door de monitor en vandaar dat ik een PC wil kopen om het geheel zo soepel en helder als mogelijk te laten draaien. Het idee was altijd al om een complete setup te kopen (waar vaak geen console of PC bij zit) en dan een PC zelf aan te schaffen. Echter heb ik weinig verstand van pc’s en vooral het combineren van onderdelen erin etc. dus ben ik echt opzoek naar een complete desktop.
De 2e hands prijzen vind ik ook relatief hoog tov nieuw met garantie dus vandaar dat ik denk voor een nieuwe te gaan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil de PC enkel in de simulator gebruiken om o. a. F1 24, simracing games zoals assetto corsa etc. te spelen. De sim staat in een aparte kamer dus met deze pc gebeurt voor de rest in principe niks anders !

Wat mag het systeem gaan kosten?
Qua prijs zie ik er veel rond de 1500 zitten ( even snel wat gekeken naar RTX 4070) wat ik zelf veel tegen kwam in game pc’s. Geen idee zelf dus of dat echt nodig is, maar het zou mooi zijn om voor die prijs klaar te kunnen zijn, minder is altijd goed. en wilde echt wel 2000 als max proberen aan te houden

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee heb momenteel nog niets :)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Pff. ben echt een leek op dit gebied dus geen idee. Denk wel een redelijk zware videokaart om het scherm optimaal te kunnen benutten & 1440p te kunnen spelen. Minimaal een 4070? Of zijn er andere gebruikers ervaringen die minder hebben en perfect draait?.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren, zie natuurlijk veel Nvidia voorbij komen maar las ook dat bv. een radion prijs / kwalitatief heel goed zijn.. Dus nee niks gebonden!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet persee, wellicht een niet al te rumoerige.. alhoewel ik met een koptelefoon op zal spelen dus dat zal niet zo erg zijn.

Ga je overklokken?
[i]Denk het niet.. Draai gewoon de bovenstaande games is het plan :) [i]

Wat verwacht je van ons?
Zoals gezegd ben ik een redelijke (lees: behoorlijke) 8)7 leek in computers. Ik hoop op wat huidige tweakers gebruikers ervaringen met PC’s en hoop een leuke deal op de kop te slaan voor een complete game pc. Ik heb zeker al wat oude topics doorgelezen, gezien ik toch met ene paar weken zo’n ding al wil schaffen hoopte ik dat te doen met wat info / inbreng van jullie om zo perfect en in hoge resolutie te kunnen Simracen en het gehele G9 scherm te gebruiken zoals hij ge designs is! Verder ben ik zeker bereid wat meer te betalen om dan voor langere tijd gesteld te staan.

Alvast allen hartelijk dank!
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjamin97
++ Ik zie hier ook een kopje vraag / aanbod. wellicht staat er daar ook iets leuks tussen… Altijd goed natuurlijk!😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:26
Daar heb je best een stevige GPU/CPU combinatie voor nodig, De beste 4k-game-pc/Desktop Best Buy Guide is het startpunt, maa wel wat boven je budget ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de Best Buy Guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjamin97
Hij is weer open :). Was mijn fout, sorry mannen haha, hierbij een bericht en wat lijstjes;

Hierbij een lijst waarvan ik het meeste uit het topic "de beste 4K game PC" gehaald heb. Ik heb wel de SSD verlaagd naar 1 TB i.v.m. ik enkel 2-3 race spellen erop verwacht te zetten. en ik heb een andere processor toegevoegd (lagere ryzen 7 5700x3d). dit heb ik gedaan na wat info te hebben gelezen op GPU en CPU benchmarks. Als ik het goed lees lijkt het dat voor de FPS die ik kan halen met de geselecteerde GPU op 4K (zo'n 70 FPS) dan kan een mindere CPU uit lijkt het?

Nogmaals ik ben hier echt redelijk nieuw in en ik vind het erg lastig omdat ik veel lees over mensen die op de samsung G9 ultra wide kunnen spelen/sim racen met een 4070 zonder problemen.. en andere zweren bij dat de spellen zo zwaar worden dat een 5080 noodzaak is..

Voor mij is het een van de (ja ik heb er teveel haha) leuke hobbys. De verwachting is ook dat er elke week een keer of 1-2 even een uurtje savonds wordt geracet. Is het dan echt nodig een pc van een 3-4K te kopen of ka nik uit met minder ?

Vind het ook lastig bepalen of je met 60FPS uit kan of echt 120FPS nodig heb. misschien zijn er hier onder ons ook sim racers die dezelfde monitor als mij hebben en hun ervaring kunnen delen?

Dan laatst nog, ik zie tweedehands (jong gebruikt/gebouwd) ook veel te koop staan, raden jullie dit aan of juist echt af en beter 1x zelf bouwen om ene tijd klaar te zijn?

Alvast hartelijk dank allemaal!!

Benjamin

lijstje 1;

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X3D Boxed€ 229,99€ 229,99
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 323,99€ 323,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 171,99€ 171,99
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition€ 1.499,-€ 1.499,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 88,-€ 88,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6€ 55,85€ 55,85
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 115,90€ 115,90
1VoedingenCorsair RM850x (2024)€ 146,-€ 146,-
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 1TB€ 74,78€ 74,78
Totaal€ 2.705,50

en hier nog 2e build met AMD ivm huidige nvidia prijzen en beschikbaarheid

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 432,99€ 432,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 171,99€ 171,99
1VideokaartenASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC€ 812,99€ 812,99
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 88,-€ 88,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6€ 55,85€ 55,85
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 115,90€ 115,90
1VoedingenCorsair RM850x (2024)€ 146,-€ 146,-
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 1TB€ 74,78€ 74,78
Totaal€ 1.898,50

Nu is de vraag is dit dus echt nodig en is 4k voor iemand die net begint met sim racen nodig? Kan ik niet op 2k / 1440 p spelen en hoe ziet het geheel er dan uit.. Als ik het goed begrijp, hoe hogere resolutie, hoe krachtiger de GPU moet zijn voor een hoge FPS maar hoe kleiner de cpu ivm je toch lagere frame hebt. Bij wijze van 120fps op 4k met een processor die er 130 kan handelen. Stel je speelt iets lagere game play, 2k, dan zal je rond de 200+ fps zitten? En zul je dus je cpu moeten upgraden, klopt dat? En dat deel vind ik nog wel lastig, een goede CPU kiezen bij een gekozen GPU.

Dank allemaal!

Benjamin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:43
Op F1 '24 doet de 9070 XT het erg goed:
https://www.tomshardware....adeon-rx-9070-xt-review/5

Tenzij je je budget wil overschrijden met een RTX 5080, zou ik die nemen. CPU kan je een 7500f nemen. Dat is voor 4K meer dan voldoende.

Qua framerate zal 120 FPS lastig worden op 4K resolutie en max settings. Je kan wel wat settings naar beneden schroeven en kijken wat je het liefste hebt.

Hier verder enkele suggesties om je in je budget te houden:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 149,41€ 149,41
1MoederbordenGigabyte B650M S2H€ 101,99€ 101,99
1VideokaartenXFX Swift AMD Radeon RX 9070 XT Triple fan Gaming Edition€ 781,99€ 781,99
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 71,24€ 71,24
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 28,69€ 28,69
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30€ 116,98€ 116,98
1VoedingenThermaltake Toughpower GT 850 watt, Zwart€ 95,01€ 95,01
1SSD'sLexar NM710 1TB€ 54,90€ 54,90
Totaal€ 1.400,21

Wat je beschrijft blijft erg lastig. CPU en GPU combinaties presteren per spel en per set instellingen anders. Maar gegarandeerd dat als je de game settings optimaliseert, dat dan deze PC super lekker zal spelen.

[ Voor 76% gewijzigd door Dekar op 11-04-2025 08:11 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjamin97
Thanks voor je reactie, ik moet zeggen dat omdat ik het toch niet heel veel ga gebruiken (denk ik) iets met teveel hobbys haha ! Dat ik op 2K ga spelen, zal al super zijn, dan wil ik wel echt 120-150 FPS halen eigenlijk met de zware race games, kan ik dan uit met wat minder of zou je toch voor een flinke spec gaan om dit te behalen op de ultra wide? Heb een leuke aanbieding gekregen voor een jonge PC met nieuwe 5070 TI en RYZEN 7 7700 nieuw...
Tempting ^^

en wat betreft de game settings daar hoor ik ook mensen over, maar je kan dus los in de spellen de settings voor graphics aanpassen om zo de FPS op te schroeven door wat in te leveren in rendering oid? Ik denk dat ik dan wel zou willen proberen zo maximaal/ultra mogelijke settings te spelen maar dan 2k, 1440P zegmaar :)

Thanks !!
Pagina: 1