Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-05 20:20
Hallo ik zit met een duurzaamheidsvraagstukje en installatiekennis betreffende een buffervat met electrisch spiraal.

Ik heb een jaren 30 woning met (overbemeten) CV (op 2e verdieping), radiatoren en vloerverwarming (beneden).
De radiatoren hebben bosch slimme radiatorknoppen.
In de kelder zit de verdeler voor de vloerverwarming, leidingen CV en ik heb daar ook SWW aansluiting naar toe laten trekken.

Nu is er overproductie op de zonnepanelen (2000 kwh). Ik heb zitten kijken naar een thuisaccu, maar vind dat niet echt een goede investering.

Ik dacht hiernaast aan een buffervat met 2 warmtewisselaars en spiraal voor bijverwarming (overproductie zonnepanelen).

Alleen zit ik met de vraag of het nuttig is en hoe zoiets eruit zou komen te zien. Ik heb onderstaande tekening gemaakt, maar misschien zijn er verbeteringen of is er kennis of het helemaal niet zinvol is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQh6KNStgPTrcdkRQjFYhvsl-ds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gc9TRjWAfGwu8EOqcFILkVN7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:23
Als een thuisaccu geen goede investering zou zijn, waarom denk je dat een buffervat het wel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-04 21:21

Sosabowski

nerd

Omdat een buffervat met een elektrische elementje veeeeel langer mee gaat dan een accu misschien?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:03
Nollekeuh schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:53:
Alleen zit ik met de vraag of het nuttig is en hoe zoiets eruit zou komen te zien. Ik heb onderstaande tekening gemaakt, maar misschien zijn er verbeteringen of is er kennis of het helemaal niet zinvol is.
Als je veel behoefte hebt aan warm water als de zon schijnt kan het best nuttig zijn.

Maar als ik zie hoe snel hier de boiler weer gevuld is met warm water na een warm bad stop je er uiteindelijk maar een klein beetje van je overproductie in.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:03
Sosabowski schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:58:
Omdat een buffervat met een elektrische elementje veeeeel langer mee gaat dan een accu misschien?
Het voordeel van een accu is dan weer dat je je opbrengst voor veel meer kan gebruiken dan alleen je warm water voorziening.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:12
@Nollekeuh
Zou eerder een airco/warmtepomp installeren. In de zomer (wanneer de zon veel schijnt) is het relaxt als je je huis kan koelen met je overproductie. In de winter kan je eventueel voordelig verwarmen.

En anders zou ik een hele simpele boiler kopen (kan al voor 200 euro) en die in je warmwater leiding integreren om mee te douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:58
heb je verwarming in huis nodig tijdens die momenten dan? meestal.is het antwoord nee. blijft over warm water voor douchen maken, daar kun je beter een 50L daalderop.koper boilertje van marktplaats voor aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
Snelle reacties, hot topic. ;)

We hebben airco laten installeren over de gehele woning. 2e verdieping beide kamers 2,5kw op een unit. 1e verdieping hal 5kw (slaapkamers en andere vertrekken rondom en de warmte trekt naar boven) en woonkamer 3,5kw beide op een buitenunit. In de praktijk werkt dit aardig en is vooral beneden verwarmen en zomers boven koelen. In de winter als het koud is moet ik toch echt voor het comfort de CV een slinger geven in de nacht.

Ik heb de airco nooit genomen met de gedachte dit als hoofdverwarming te gebruiken, hoewel het theoretisch wel zou kunnen. Die dingen maken geluid (binnen en buiten) en het huis is minder comfortabel vanwege de warmteverspreiding die minder is dan bij de CV. Dit is vooral bij temperaturen onder 5 graden buiten overdag.

Met splits werken betekent ook dat altijd beide binnenunits aan moet zetten omdat het koudemiddel er altijd doorheen gaat (rendementsverlies). Als de zon schijnt is het inderdaad gratis verwarmen (en uiteraard koelen), maar het grootste gedeelte gebruik je het in de nacht om je huis warm te houden. Dus in de winter heb je niets aan je zonnepanelen voor verwarmen met airco want al je opbrengst had je in je huishoudapparatuur kunnen stoppen.

Even ontopic:

Batterijen zijn inderdaad actieve apparatuur met een einddatum, veel geregel met configuratie, prijzig, belastend voor het milieu qua productie en afbraak nuttig als business case met handel op de onbalansmarkt die gaat verdwijnen en daarnaast een niet te vergeten rendementsverlies van 50 tot 75%. Allemaal behoorlijke nadelen. De overproductie najaar/winter/voorjaar is inderdaad een mooi iets voor aircoverbruik in de avond en nacht, maar met rendementsverlies en aanschafkosten is het echt niet interessant.

Een buffervat kan wellicht de CV rustiger maken (1 keer een run), wordt geplaatst in mijn kelder waardoor verliezen eventueel in de vloer van de hal terecht komen. ;) Alleen kan ik dan niet mijn overproductie laten renderen via de Airco units.

Als de zon schijnt in de winter mis ik instraling in de woonkamer (dat is behoorlijk jammer) op zuid omdat de zon laag staat en er schaduw is van een ander gebouw, maar de zonnepanelen werken nog wel.

Het is eigenlijk in eerste instantie om overproductie op te vangen en de CV beter te laten functioneren (anti pendel). Ik schat gasverbruik voor warmwater in op 250 kuub. Hiernaast kan het voorbereiding zijn voor een warmtepomp, hoewel ik kosten (15k?), plus ruimte inname veel te hoog vind voor deze woning.

Ik weet alleen niet of er mensen zijn die dit ook gedaan hebben en wat voor merkbare voordelen er waren. Een vat van 300 liter met 2 warmtewisselaars en spiraal is iets van 1600 euro. Daar komt dan nog installatie en regelwerk bij. De verliezen zouden 2-6kw zijn per dag. Dit is ook weer iets om rekening mee te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door Nollekeuh op 09-04-2025 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
Fr33z schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:22:
heb je verwarming in huis nodig tijdens die momenten dan? meestal.is het antwoord nee. blijft over warm water voor douchen maken, daar kun je beter een 50L daalderop.koper boilertje van marktplaats voor aanschaffen
Deze ken ik maar die moet dan geschakeld worden op de zonneproductie, volgens mij met een slimme stekker en dan moet de uitgang op koudwater instroom ketel? Werkt dit altijd?

Wat is de berekening in deze? Stel ik heb overproductie van 15 kwh op een dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:26
In hoeverre is die jaren '30 woning al op en top geïsoleerd?
Mocht dat wat minder zijn dan denk ik dat je die 1600 euro beter in extra isolatie kunt stoppen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
De woning is redelijk goed geïsoleerd (bijna A+ label). De buitengevel aan de voorkant had beter gekund, is nu spouwmuur isolatie van 5 cm. Verder kon het niet echt beter.

Kijk het volgende is aan de hand:

De terugleverkosten van de leverancier is 350 euro per jaar. De kosten voor verwarmen van sww schat ik op 250 kuub en dus op ongeveer 400 euro.

Nu mag dat nog gesaldeerd worden, echter zijn die twee bedragen bij elkaar opgeteld op jaarbasis best aanzienlijk.

Als je die met een simpele zonnestroomboiler kan ‘verdienen’ is dat in de toekomst behoorlijk wat geld van de energierekening.

Andere gedachten hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Nollekeuh schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:46:
De woning is redelijk goed geïsoleerd (bijna A+ label). De buitengevel aan de voorkant had beter gekund, is nu spouwmuur isolatie van 5 cm. Verder kon het niet echt beter.

Kijk het volgende is aan de hand:

De terugleverkosten van de leverancier is 350 euro per jaar. De kosten voor verwarmen van sww schat ik op 250 kuub en dus op ongeveer 400 euro.

Nu mag dat nog gesaldeerd worden, echter zijn die twee bedragen bij elkaar opgeteld op jaarbasis best aanzienlijk.

Als je die met een simpele zonnestroomboiler kan ‘verdienen’ is dat in de toekomst behoorlijk wat geld van de energierekening.

Onze warmtepompboiler gebruikt 550kwh per jaar.
Gezin van 4.
Cop van de boiler zal ergens rond de 2,5 a 3 liggen denk ik.
Dus dat maakt bij cop 3 een 1650kwh.

Met sww haal je mischien 8 kwh uit een m3 gas.
Dat komt uit op 206m3 gas...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
zonde van de stroom maar: je kunt waarschijnlijk ongeveer de helft van het jaar met je zonnestroom-overproductie douchen. dat scheelt je dus 125m3 gas ofwel 170 euro per jaar (gas kost 1,30 eur/m3) pak nog wat voordeel van lagere terugleverkosten en je zit.op 250 euro/jaar besparing.

je lijkt te vergeten dat de zon max de helft van het jaar flink schijnt, en dag is vaak wanneer je geen verwarming nodig hebt maar hooguit wat doucht etc. niet erg maar je potentiele besparing is dus wat kleiner (zie mijn berekening hierboven) je kunt dus niet die volle 250m3 aardgas voor warm.tapwater vervangen met stroom.uit je panelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Fr33z op 09-04-2025 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:32
Zoals je hem nu getekend hebt moet je het buffervat altijd warm gestookt hebben om aan de potentiele vraag voor warm water te voldoen. Afhankelijk van je gedrag (wanneer je water gebruikt) zul je regelmatig in de situatie komen dat het vat al met gas warm gestookt is tegen de tijd dat je panelen kunnen leveren. Als je doel is om zonnestroom kun je beter m.i. beter een boiler opnemen in je SWW-circuit die je alleen verwarmt bij stroomoverschot.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-05 13:00
Een buffer tegen pendelen van een warmtepomp is tegenwoordig meestal niet meer nodig (wamtepompen kunnen moduleren en kunnen ook beter tegen in- en uitschakelen).

Let op dat je er rekening mee houdt dat de evt. toekomstige warmtepomp direct op je afgiftesysteem kan worden aangesloten (je wilt dan lage temperatuurverwarming direct op je WP). Dus volgens voorbeeld C hier.

Het is een beetje gedoe om een aparte boiler aan te sluiten om je zonnestroom te verbruiken vind ik. Je kunt ook een warmtepomp (of gas zolang je die nog niet hebt) je buffervat op 50-55 graden laten brengen voor sww. Dan kun je nog met zonnestroom tot 95 graden laten doorverwarmen om je overschot te verbruiken.

Je hebt tegenwoordig allerlei mooie regeltechniek voor zonnestroomboilers/buffervaten. Zo heb je ook variabele verwarmingselementen 0-3000W waarmee je precies je huidige opwek kunt verbruiken. Zie hier bijvoorbeeld: https://www.econo.nl/zonnewarmte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
Fr33z schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:25:
zonde van de stroom maar: je kunt waarschijnlijk ongeveer de helft van het jaar met je zonnestroom-overproductie douchen. dat scheelt je dus 125m3 gas ofwel 170 euro per jaar (gas kost 1,30 eur/m3) pak nog wat voordeel van lagere terugleverkosten en je zit.op 250 euro/jaar besparing.

je lijkt te vergeten dat de zon max de helft van het jaar flink schijnt, en dag is vaak wanneer je geen verwarming nodig hebt maar hooguit wat doucht etc. niet erg maar je potentiele besparing is dus wat kleiner (zie mijn berekening hierboven) je kunt dus niet die volle 250m3 aardgas voor warm.tapwater vervangen met stroom.uit je panelen.
Dat is een goede toevoeging. Dank.
TimoDimo schreef op woensdag 9 april 2025 @ 23:51:
Een buffer tegen pendelen van een warmtepomp is tegenwoordig meestal niet meer nodig (wamtepompen kunnen moduleren en kunnen ook beter tegen in- en uitschakelen).

Let op dat je er rekening mee houdt dat de evt. toekomstige warmtepomp direct op je afgiftesysteem kan worden aangesloten (je wilt dan lage temperatuurverwarming direct op je WP). Dus volgens voorbeeld C hier.

Het is een beetje gedoe om een aparte boiler aan te sluiten om je zonnestroom te verbruiken vind ik. Je kunt ook een warmtepomp (of gas zolang je die nog niet hebt) je buffervat op 50-55 graden laten brengen voor sww. Dan kun je nog met zonnestroom tot 95 graden laten doorverwarmen om je overschot te verbruiken.

Je hebt tegenwoordig allerlei mooie regeltechniek voor zonnestroomboilers/buffervaten. Zo heb je ook variabele verwarmingselementen 0-3000W waarmee je precies je huidige opwek kunt verbruiken. Zie hier bijvoorbeeld: https://www.econo.nl/zonnewarmte
De buffer/boiler combi had ik inderdaad ook gevonden. In combinatie met warmtepomp is dat in de situatie voor deze woning de enige optie om op de meest efficiente manier van het gas af te gaan en overproductie te integreren. De kelder bevat het leidingwerk en kan dus ook het combinatievat huisvesten.

De vloerverwarming beneden kan dan los aangestuurd worden. De oplossing zou dan richting Bosch 5800i 7kw met combivat gaan.

Al met al is de airco een nice to have maar wel een tussenoplossing naar volledig van het gas af.

Enige waar ik tegenaan loop is de prijs. Een installatie als dit is al gauw 15k. Ik heb ook naar een vervanging van de ketel zitten kijken, daar zit ook wel wat verbetering in qua zuinigheid en comfort. Maar dan moet je alsnog een boilervat hiermee combineren (bosch 9700i + SWW oplossing + installatie). Dat is ongeveer 4500 euro bij elkaar.

Overigens zijn gerenommeerde bedrijven in de buurt nauwelijks te contacteren. Het enige wat je krijgt is een paar tussen partijtjes met standaard hoog geprijsde offertes die je moeten tekenen voordat er iemand komt kijken of praten over de situatie. De zogenoemde internet gebaseerde marketingbureau's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
je gaat echt alle.kanten op.met dit topic. Ik denk dat je er meer aan hebt als je het 'ik wil een warmtepomp' format gebruikt en de OP aanpast. want nu gaat het ineens al.over 15k investeren in een warmtepomp ipv 300 in een e-boilertje. Er ziet hier genoeg kennis maar tot nu toe is het format van dit topic een soort stream of consciousness/braindump met daarna de vraag wat men hier van denkt. een gerichtr vraag neerzetten samen met eisen/wensen helpt om beter te kunnen reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
Dat klopt wel. :) ik probeer ook wel een beetje rekening te houden met de toekomst.

Ik had het in eerste instantie over de buffer boiler combi als mogelijk toekomstig onderdeel van een warmtepomp, maar nu gevoed door de zonnestroom overproductie gedeeltelijk.

Echter is de overproductie niet 1 op 1 in een buffervat te stoppen en dat is me nu duidelijk.

Het verwarmingsvraagstuk zelf is een beetje offtopic, maar heeft er wel mee te maken omdat die vaten gebruikt worden in een warmtepomp systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-05 13:00
Nollekeuh schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:03:
[...]
De buffer/boiler combi had ik inderdaad ook gevonden.
Een buffer/boiler-combinatie bedoelde ik eigenlijk niet. Ik bedoelde gewoon een warmtepomp die je vat heet genoeg maakt. Vervolgens kun je bijvoorbeeld een hygiënespiraal inzetten voor SWW.
In combinatie met warmtepomp is dat in de situatie voor deze woning de enige optie om op de meest efficiente manier van het gas af te gaan en overproductie te integreren. De kelder bevat het leidingwerk en kan dus ook het combinatievat huisvesten.

De vloerverwarming beneden kan dan los aangestuurd worden. De oplossing zou dan richting Bosch 5800i 7kw met combivat gaan.
Inderdaad, dat kan met een regeling zodat je WP ook je vat op kan warmen, en als PV overproductie heeft in de lente of herfst kun je zelfs de CV middels je vat verwarmen zonder dat de WP actief is (pomp en mengventiel toepassen, zie eerder aangehaalde schema).
Al met al is de airco een nice to have maar wel een tussenoplossing naar volledig van het gas af.

Enige waar ik tegenaan loop is de prijs. Een installatie als dit is al gauw 15k. Ik heb ook naar een vervanging van de ketel zitten kijken, daar zit ook wel wat verbetering in qua zuinigheid en comfort. Maar dan moet je alsnog een boilervat hiermee combineren (bosch 9700i + SWW oplossing + installatie). Dat is ongeveer 4500 euro bij elkaar.
Je gasketel vervangen is natuurlijk het slechtste alternatief als je snel van het gas af wilt.
Overigens zijn gerenommeerde bedrijven in de buurt nauwelijks te contacteren. Het enige wat je krijgt is een paar tussen partijtjes met standaard hoog geprijsde offertes die je moeten tekenen voordat er iemand komt kijken of praten over de situatie. De zogenoemde internet gebaseerde marketingbureau's.

Je kunt ook eerst precies zelf bedenken wat je wilt, compleet met installatieschema en productenlijst. De grote aankopen schaf je vervolgens zelf aan, zet ze op de juiste plek neer, inclusief de warmtepomp en het buffervat. Vervolgens installeer je alles zelf of je vraagt eventueel een loodgieter om de leidingen te leggen. Zo heb ik het gedaan en het is makkelijker dan je denkt. Bijkomend voordeel is dat je dan ook zelf precies weet hoe je systeem werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
TimoDimo schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:17:
[...]

Een buffer/boiler-combinatie bedoelde ik eigenlijk niet. Ik bedoelde gewoon een warmtepomp die je vat heet genoeg maakt. Vervolgens kun je bijvoorbeeld een hygiënespiraal inzetten voor SWW.

[...]

Inderdaad, dat kan met een regeling zodat je WP ook je vat op kan warmen, en als PV overproductie heeft in de lente of herfst kun je zelfs de CV middels je vat verwarmen zonder dat de WP actief is (pomp en mengventiel toepassen, zie eerder aangehaalde schema).

[...]

Je gasketel vervangen is natuurlijk het slechtste alternatief als je snel van het gas af wilt.

[...]

Je kunt ook eerst precies zelf bedenken wat je wilt, compleet met installatieschema en productenlijst. De grote aankopen schaf je vervolgens zelf aan, zet ze op de juiste plek neer, inclusief de warmtepomp en het buffervat. Vervolgens installeer je alles zelf of je vraagt eventueel een loodgieter om de leidingen te leggen. Zo heb ik het gedaan en het is makkelijker dan je denkt. Bijkomend voordeel is dat je dan ook zelf precies weet hoe je systeem werkt.
Dank voor je uitgebreide bericht. Ik ben zelf zo dat ik het allemaal uitzoek en dan wil bestellen. Maar dit is wel aardig complex en niet goedkoop in zijn totaliteit. Dus het moet wel kloppen.

Bosch heeft referentie ontwerpen online staan, dus dat helpt al.
Pagina: 1