Oude stuclaag verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnklijn
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 21-04 19:51
Ik wil de muur op onderstaande foto opnieuw laten stucen.

Op de kale muur (bovenin de foto) is eerst een laag Spachtelputz (midden op de foto) aangebracht en daarover een gladde stuclaag (onderin de foto).

In eerste instantie vroeg ik mij af of ik de oude lagen überhaupt wel moet verwijderen. Het antwoord daarop is meestal "ja, als het makkelijk loskomt". Maar wat is makkelijk? En loop ik geen risico dat een nieuwe stuclaag loslaat als ik de oude laag laat zitten en daar onverhoopt zwakke plekken in zitten?

Ik heb geprobeerd de gladde laag van de laag Spachtelputz los te maken door er een plamuurmes onder te zetten en daarop met een hamer te slaan. De gladde laag komt dan weliswaar los, maar op een tempo waarbij ik waarschijnlijk een week fulltime bezig ben... En de Spachtelputz is op deze manier zelfs helemaal niet los te krijgen.

Dus samenvattend zijn mijn vragen:

1. Moet ik de oude stuclaag verwijderen en zo ja, alleen de gladde laag of ook de Spachtelputz?
2. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYquG68NTVF9hQQTTTH0TpB4uL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3fc87sck2zh7slF7WeVn7n6G.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
een tegelbeitel op je boorhamer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:41

Wuursj

want worst is al bezet

Dat ga je niet afsteken met een plamuurmes. Boorhamertje (kleintje is zat en licht van gewicht=beter, je hebt ze al voor 70 euro), brede beitel er op en gaan. Laatst in een middag 25m2 gedaan.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnklijn
Vandaag geprobeerd en de gladde laag is daarmee inderdaad goed los te krijgen. Bedankt voor jullie advies. De Spachtelputz daarentegen is nauwelijks los te krijgen. Mag ik ervan uit gaan dat - aangezien het dan waarschijnlijk ook niet later spontaan zal loslaten - daar gewoon overheen gestuukt kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-06 06:33
ga je zelf stucen? anders de stucadoor vragen. Wat vast zit zou ik niet weghalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23:18
Als de spachtelputz goed vastzit dan hoeft die er niet af volgens mij. De stukadoor doet daar eerst een hechtlaag over voordat die de stuclaag aanbrengt. Ik had granol dat zeer goed was aangebracht maar vond dat niet meer van deze tijd. De stukadoor heeft dit gewoon glad gestreken met een stuclaag, hechting is perfect. Bovendien is granol en waarschijnlijk ook spachtelputz veel harder dan de gips die er op wordt gesmeerd.
Maar ik zou het voor de zekerheid aan de stukadoor vragen.
Een multietool met speciaal opzetstuk kan ook goed werken en het apparaat is een stuk lichter van gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:25
Als het er helemaal af moet, kan dat met een sanerings- of renovatiefrees.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnklijn
Zou het nog kunnen met een stoomapparaat? Waarmee je normaal gesproken behang afstoomt. Of is het daarvoor doorgaans te hecht gebonden met de muur…
Pagina: 1