Na vele jaren is mijn oude pc (i7 4790, gtx 1650 super) aan vervanging toe.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc moet ongeveer 10 jaar meegaan en sterk genoeg zijn voor in ieder geval de games van de huidige consolegeneratie. 60 fps op 1080p vind ik voldoende i.c.m. gemiddelde grafische instellingen. Speel voornamelijk single player games (Assassin's creed, Far Cry 6, Indiana Jones)
Jaren later eventueel nog de GPU upgraden, mocht dat het nog waard zijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
De prijskwaliteit verhouding moet in orde zijn, ook op de toekomst gericht. Eigenlijk is +/-€1200 wel het maximum, maar liever €1000. (exclusief assemblage)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
1080p 60hz monitor(deze gaat later nog wel vervangen worden door een betere 1080p monitor), toetsenbord, muis, speakers. De Windows retail licentie wil ik gaan overzetten.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie lijstjes onderaan. (waarschijnlijk wil ik alles bij 1 winkel aanschaffen en laten assembleren dus de prijs zal wat hoger uitvallen)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD CPU lijkt mij het meest betrouwbaar. Liever geen Intel Arc videokaart, i.v.m. eventuele stuurprogramma-problemen
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Afmetingen van het bureau waar het in moet zijn beperkt, daarom mag de behuizing niet dieper zijn dan 39 cm, ook niet hoger dan 42 cm en breder dan 22 cm. De (USB)aansluitingen aan de bovenzijde mogen ook niet te ver naar achteren zitten. Geen RGB verlichting nodig en het liefs geen glazen zijde aan de behuizing.
Een wat lager energieverbruik is mooi meegenomen, hoewel de pc niet meer dan een paar uur per dag zal aanstaan.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik heb 2 lijsten samengesteld, zal de duurdere variant veel langer de zwaardere games aankunnen, i.v.m. extra vram en 2 extra cores? (Grafische instellingen wat terugzetten is voor mij geen probleem.)
Waarschijnlijk een lastige vraag maar, is het nu wel een goed moment om een betaalbare videokaart te kopen? Er komen nieuwe modellen aan, maar waarschijnlijk ook prijsstijgingen i.v.m. de handelsoorlog?
Heb ik fouten gemaakt in de keuzes/samenstelling van de onderdelen?
De processorkoeling heeft maar 1 mm ruimte over in de hoogte, is dat oké?
Zijn de 5 Arctic P12 ventilatoren allemaal nodig?
Zal de Lexar NM710 een mindere keuze zijn? I.v.m.. ontbreken Dram cache en minder bekend merk?
Alvast bedankt voor de eventuele hulp/feedback!
Goedkoper:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc moet ongeveer 10 jaar meegaan en sterk genoeg zijn voor in ieder geval de games van de huidige consolegeneratie. 60 fps op 1080p vind ik voldoende i.c.m. gemiddelde grafische instellingen. Speel voornamelijk single player games (Assassin's creed, Far Cry 6, Indiana Jones)
Jaren later eventueel nog de GPU upgraden, mocht dat het nog waard zijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
De prijskwaliteit verhouding moet in orde zijn, ook op de toekomst gericht. Eigenlijk is +/-€1200 wel het maximum, maar liever €1000. (exclusief assemblage)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
1080p 60hz monitor(deze gaat later nog wel vervangen worden door een betere 1080p monitor), toetsenbord, muis, speakers. De Windows retail licentie wil ik gaan overzetten.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie lijstjes onderaan. (waarschijnlijk wil ik alles bij 1 winkel aanschaffen en laten assembleren dus de prijs zal wat hoger uitvallen)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD CPU lijkt mij het meest betrouwbaar. Liever geen Intel Arc videokaart, i.v.m. eventuele stuurprogramma-problemen
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Afmetingen van het bureau waar het in moet zijn beperkt, daarom mag de behuizing niet dieper zijn dan 39 cm, ook niet hoger dan 42 cm en breder dan 22 cm. De (USB)aansluitingen aan de bovenzijde mogen ook niet te ver naar achteren zitten. Geen RGB verlichting nodig en het liefs geen glazen zijde aan de behuizing.
Een wat lager energieverbruik is mooi meegenomen, hoewel de pc niet meer dan een paar uur per dag zal aanstaan.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik heb 2 lijsten samengesteld, zal de duurdere variant veel langer de zwaardere games aankunnen, i.v.m. extra vram en 2 extra cores? (Grafische instellingen wat terugzetten is voor mij geen probleem.)
Waarschijnlijk een lastige vraag maar, is het nu wel een goed moment om een betaalbare videokaart te kopen? Er komen nieuwe modellen aan, maar waarschijnlijk ook prijsstijgingen i.v.m. de handelsoorlog?
Heb ik fouten gemaakt in de keuzes/samenstelling van de onderdelen?
De processorkoeling heeft maar 1 mm ruimte over in de hoogte, is dat oké?
Zijn de 5 Arctic P12 ventilatoren allemaal nodig?
Zal de Lexar NM710 een mindere keuze zijn? I.v.m.. ontbreken Dram cache en minder bekend merk?
Alvast bedankt voor de eventuele hulp/feedback!
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700 Tray | € 188,85 | € 188,85 |
1 | Moederborden | ASRock B650M-HDV/M.2 | € 119,- | € 119,- |
1 | Videokaarten | Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7700 XT 12GB | € 428,99 | € 428,99 |
1 | Behuizingen | Silverstone FARA H1M, Closed, Zwart | € 58,10 | € 58,10 |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 | € 28,68 | € 28,68 |
1 | Ventilators | Arctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm | € 26,09 | € 26,09 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32 | € 108,90 | € 108,90 |
1 | Voedingen | Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition | € 91,46 | € 91,46 |
1 | SSD's | Kingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB | € 143,90 | € 143,90 |
Totaal | € 1.193,97 |
Goedkoper:
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 7500F Tray | € 149,90 | € 149,90 |
1 | Moederborden | ASRock B650M-HDV/M.2 | € 119,- | € 119,- |
1 | Videokaarten | ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO OC Edition 8GB GDDR6 | € 317,90 | € 317,90 |
1 | Behuizingen | Silverstone FARA H1M, Closed, Zwart | € 58,10 | € 58,10 |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 | € 28,68 | € 28,68 |
1 | Ventilators | Arctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm | € 26,09 | € 26,09 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32 | € 108,90 | € 108,90 |
1 | Voedingen | Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition | € 91,46 | € 91,46 |
1 | SSD's | Lexar NM710 2TB | € 107,90 | € 107,90 |
Totaal | € 1.007,93 |
[ Voor 0% gewijzigd door Fsemiul op 09-04-2025 20:47 . Reden: extra info ]