Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgernootje
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 26-04 14:01
Mijn vraag
...
Met wat ik in de topictitel aangeef,wil ik graag roofvogels fotograferen in het wild.
De lens heb ik pas 2 dagen,maar op het gebied van fotografie draai ik al wat jaren mee,alleen deze tak van sport heb ik nog nooit geprobeerd.
Althans,dat wil zeggen,afgelopen weekend met een gids en een rondvaart boot door de biesbosch gevaren,maar dat was met een 55-200mm lens,en de 1ste keer een poging doen.

Nu dus een groter kanon gekocht omdat ik er meer mee wil gaan doen,maar welke instellingen op de camera moeten worden aangepast ,ik heb geen idee.

Ook geen idee welke sluitertijden/diafragma en iso ik het beste kan gebruiken.
Vandaar mijn vraag hier :)
Alle tips en tricks zijn welkom.
Alvast bedankt daarvoor 8)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-07 16:05
Wat heb je zelf al gezocht? Er is tegenwoordig een hoop op internet te vinden, dus zeker als je al een tijd in de fotografie meedraait zou ik denken dat er ergens ook wel eens iets is langsgekomen over het fotograferen van zaken die snel bewegen, toch?

Je kan ook eens gaan kijken naar topics en videos over het fotograferen van vliegtuigen, simpelweg omdat dit qua belichting en beweging een beetje bij elkaar in de buurt komt, alleen bewegen vogels wat onvoorspelbaarder en zijn ze kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:42

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Even verplaatst naar hardware, waar je vraag over de lens meer op zijn plek is.

Gefeliciteerd met je aankoop. Dit is inderdaad een leukere lens om wildlife je te fotograferen.

Maar de vragen die je stelt, zijn vrij algemene fotografie vragen en niet specifiek voor deze lens.

Zaken zoals iso, sluitertijd, diafragma en hoe die te gebruiken, vallen onder basiskennis fotografie. Zoals hierboven ook al gesuggereerd, zou ik op Internet op zoek gaan naar sites/videos die dit uitleggen. Ook boeken of workshops kunnen erg nuttig zijn.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-07 16:00
De basis van de (digitale) fotografie https://www.fotojeroen.nl/fotografietips/basisuitleg.php
Vogels fotograferen: 12 tips https://vinkacademy.nl/fotografietips/vogels-fotograferen/

[ Voor 32% gewijzigd door Xfile op 10-04-2025 14:24 ]

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgernootje
Hallo,

Allereerst bedankt voor de info en hints.
Maar juist waar ik tegenaan liep tijdens het uitzoeken van site's e.d. aangaande deze soort van fotograferen,was en is dat de ene site dit zegt,een andere weer net iets anders zegt enz enz.
Meestal gaan die topic dan ook nog over hele andere camera's en andere lenzen,waarbij de lenzen dan wel in de zelfde range zitten,maar daar houd de vergelijking dan ook op.
De laatst gegeven linkjes kende ik nog niet die ga ik uitvogelen ;-)

Wat betreft de lens die ik heb gekocht heb ik nog wel een specifieke vraag,maar dan zal er wel iemand moeten zijn die dezelfde lens ook heeft.
Er zit op de zijkant,linkerkant een schakelaartje voor de VR,die kan in 3 standen,off en on lijkt me logisch ;-)
Maar de 3e,bovenste is on met nog een extra symbool erbij wat me even niks zegt.
Wie kan me vertellen wat dat is en wat de functie/toevoeging op gewoon on ??
Een handleiding van de lens heb ik niet en een foto van de lens met een eventuele uitleg van die standen,ook niet gevonden op internet.

Wederom alvast dank voor de hulp/info :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wellicht even de handleiding lezen? https://download.nikonimg...-5.6GEDVR_JP(7E_DL)05.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgernootje
Gelezen,maar het antwoord vind ik niet zo snel.
Bijgevoegd een foto van de lens "schakelaar" en de afbeelding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygnS7UuPr8r3W-ctFe6dB3EWNIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05eMAMoHXiz1kljMG8PwZp8G.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kom er nu pas achter dat je dus ook zelf plaatjes uit je telefooncamera zo kan toevoegen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:35
Zal zijn om je vr aan/uit te zetten, of altijd aan(scherp stellen/foto maken), of alleen bij foto maken of uit

[ Voor 13% gewijzigd door fockarty op 10-04-2025 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Je hebt ook een oudere lens dan de hierboven gelinkte handleiding, het is deze: https://www.mpb.com/nl-nl...-6d-als-ed-vr/sku-2751794
Als ik even snel een review er op nalees: https://kenrockwell.com/nikon/80400vr.htm dan klinkt dit niet als een lens waarmee ik vogels wil gaan fotograferen gezien de opmerkingen over de focus snelheid.

Voor de volledigheid, het is de Nikon 80-400mm VR FX AF-D f/4.5-5.6. Het is niet de latere ED versie zoals in de titel staat.

[ Voor 14% gewijzigd door Archer_VC10 op 11-04-2025 09:35 . Reden: Lensaanduiding gecorrigeerd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgernootje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqvaIzlDznOTIAyPrv5XGPSQK3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3Fe98s8SLHxJT1WsTgJD8T7.jpg?f=fotoalbum_large
Archer_VC10 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 23:16:
Je hebt ook een oudere lens dan de hierboven gelinkte handleiding, het is deze: https://www.mpb.com/nl-nl...-6d-als-ed-vr/sku-2751794

Voor de volledigheid, het is de Nikon 80-400mm VR FX AF-D f/4.5-5.6. Het is niet de latere ED versie zoals in de titel staat.
Het is dus WEL de ED versie die ik heb.
(of ik snap je verkeerd :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
Het is een lens met ED glas er in. Als ik hem op DPReview op zoek dan heet hij de Nikon AF Nikkor 80-400mm f/4.5-5.6D ED VR. Aangekondigd in 2000.
Maar ik denk dat meerdere mensen hier er van uit gaan dat je de latere Nikon AF-S Nikkor 80-400mm f/4.5-5.6G ED VR hebt welke in 2013 op de markt kwam. Dat was in ieder geval wel mijn eerste gedachte.

Het zijn beide lenzen met ED glas er in, excuus. Maar nog steeds: jij hebt een lens uit 2000 met de eerste generatie VR er in en zonder interne focusmotor, waardoor het een traag focusende lens is. De latere 2013 lens heeft een AF-S motor en zal een stuk sneller zijn qua focus-prestaties. Als je hiermee op jacht wil gaan naar vogels dan denk ik dat dit een beperkende factor zou kunnen gaan worden.

Ik heb ooit een 70-300 AF-G lens gehad die ook, net als jouw lens, afhankelijk was van de focusmotor in de body. Deze was voor mij niet rap genoeg. Ik heb deze verkocht aan iemand met een D1 en op die body was het ineens een erg rap focusende lens Maar ik had geen D1/D2/D3 geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:43
Ik weet niet precies wat voor foto's je wil maken van vogels, maar er zitten grote verschillen tussen het vastleggen van een overvliegende vogel, of 1 die op een boomtakje zit. Het enige dat ik je echt kan aanbevelen is om de verschillende tips uit de door jou gevonden video/tutorials op te schrijven en gewoon te gaan proberen. er is vast wel een sloot, kanaal of meertje in jouw buurt te vinden met eenden, ganzen of meeuwen, probeer daarmee een berg verschillende settings uit en kijk welke resultaten jou voordeel opleveren.

(De D7000 is best een redelijke camera, met veel mogelijkheden. Denk aan continuous highspeed, maar ook aan instellingen als bij welke sluitertijd de auto-iso een stapje omhoog mag gaan, zodat je minder last hebt van het bewegen van jouw onderwerp zelf. Ruis is minder erg dan een vogel die door de sluitertijd onscherp is.
verder zou ik kiezen voor Diafragma voorkeur.)

overigens: als ik de Kennrockwell review lees zou deze lens half zo snel kunnen scherpstellen als de 70-300G plastic fantastic lens die hier eerder genoemd werd. (Dan zou ik zelfs overwegen voor 3 of 4 tientjes een 70-300 AF-G lens te halen (duurder hoeven die lenzen niet te zijn (marktplaats)))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgernootje
Ik ben er vandaag maar is op de fiets op uit gegaan,met camera en lens.
En omdat de Dordrechtse biesbosch voor mij niet heel ver weg is heb ik dat in het fiets rondje meegenomen.
Hierbij wat gemaakte plaatjes van dat tochtje,ik denk zelf dat ik hiermee best aardig uit de voeten kan.
Alles geschoten op de manuele stand van de camera uit de hand,enkel sluitertijden en diafragma zijn aangepast,de iso stond de hele tijd op 400.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wu6N0KxmqL30OKQVIjN906ZzB8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1TSabrXMtRNTDfcsvl0btJc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQiccLDnluKLYB1_wGAgAF3LzPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0f8a5VmzYFYSQo53EUIHtZ3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OueZaJMIG94KD6LnZSi1Kl4ZaA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tR5CHGnnuCrHuyHOohT7tWyX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0BXTgoy_8AgM4OpSLsP3D_pdW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yepGIocw5MUL836FxjmcHJUB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcONYZQKue9AlrYkQVAc_8psC-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rwkjkis2ygYhVoaIz63Z1Lv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Welke sluitertijden en diafragma had je hierbij? Ik denk dat je voor betere foto’s je diafragma iets moet knijpen, en je sluitertijd nog wat korter mag kiezen. Ik neem aan dat de meeste foto’s op 400mm zijn geschoten?

Je hebt op je sensor links boven een behoorlijk groot stofdeeltje zitten. Te zien in de luchtfoto alsmgrijs rondje en heel goed zichtbaar op de foto met de twee fuuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgernootje
foto 1 iso 400,diafragma f18,sluitertijd 1/250
foto 2 iso 400,diafragma f8,sluitertijd 1/1600
foto 3 iso 400,diafragma f9,sluitertijd 1/1600
foto 4 iso 400,diafragma f8,sluitertijd 1/1600
foto 5 iso 400,diafragma f18,sluitertijd 1/250

Overigens denk ik niet dat het hier een stofdeeltje bevat.
Er drijft wat riet en troep in het water.
Als het een stofdeeltje was dan had ik het verschijnsel op elke foto volgens mij terug moeten zien ;-)
Maar goed een service beurtje t.z.t. kan nooit geen kwaad :-)

Ik ga met de tips aan de slag,merci.

*alles met 400mm geschoten trouwens i.d.d.*

[ Voor 4% gewijzigd door Tijgernootje op 12-04-2025 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
Tijgernootje schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:21:
Als het een stofdeeltje was dan had ik het verschijnsel op elke foto volgens mij terug moeten zien ;-)
Het zit op alle foto's, maar je ziet het op die laatste het beste doordat je met f18 schoot. Maak maar eens een paar foto's van een lege lucht of lichte muur met je diafragma dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:42

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Tijgernootje schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:21:
foto 1 iso 400,diafragma f18,sluitertijd 1/250
foto 2 iso 400,diafragma f8,sluitertijd 1/1600
foto 3 iso 400,diafragma f9,sluitertijd 1/1600
foto 4 iso 400,diafragma f8,sluitertijd 1/1600
foto 5 iso 400,diafragma f18,sluitertijd 1/250

Overigens denk ik niet dat het hier een stofdeeltje bevat.
Er drijft wat riet en troep in het water.
Maar goed een service beurtje t.z.t. kan nooit geen kwaad :-)

Ik ga met de tips aan de slag,merci.

*alles met 400mm geschoten trouwens i.d.d.*
Stofdeeltjes op je sensor zie je inderdaad het beste met een klein diafragma (en F18 is erg klein).

F18 zou ik sowieso niet gebruiken. Zonder van je sluitertijd en ook je lens en sensor zijn niet op hun best op F18 (difractie gaat je zeker parten spelen). F8 is prima diafragma. Iets geknepen en dan is de lens op zijn best, zonder heel veel licht in te leveren.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgernootje
Bedankt voor de info.
Mijn grootste "probleem" is dat als ik net zoals vandaag,voor t 1st met die lens op pad ga en ik in bepaalde gevallen niet "luister naar de camera" dan is m'n foto onder of overbelicht als ik een foto wil maken.
Ik zou best wel op F8 / F9 willen blijven schieten,alleen zal ik de onder of overbelichting dan moeten gaan compenseren met b.v. de ISO omhoog gooien,wat weer kan zorgen dat de foto's ruis gaan vertonen.
Het is nou eenmaal uit de hand geschoten,en ruis kan ik (zover ik weet)niet weg werken uit een foto zonder de foto te verknallen met adobe photoshop.
Of ik moet iets missen ??
*ondertussen maar is zoeken naar een camera winkel in de buurt die e.e.a. van m'n spullen is schoon kan maken*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Ik maak zelf eigenlijk nooit fotos van vogels, maar vond deze nog van paar weken geleden. Geschoten op D80, sigma 70-300 (en dat is een lens die echt wel traag is, en heel snel last heeft van invallend licht.) iso 1250, f/8, 1/3200 , -0,3ev @300mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-i_uyDiMongVSYMz-owO0YBm9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jghSDNPJ07hlLdg4wSc8JZy6.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn D7000 was die ochtend voorzien van een 17-55 lens.

Ben je tevreden over de fotos die je normaal maakt met jouw D7000/andere lenzen. Hoe zijn jouw resultaten als je op een bewolkte dag als vandaag zou schieten met de 80-400@f/8, <1/1000 (en bijpassende hoge iso)(eventueel gewoon van autos of fietsers in de straat)

Zie je trouwens verschillen met en zonder VR?

Veel van de grote fotowinkel ketens bieden vaak een sensor schoonmaak met korting of gratis aan bij “experience dagen” of in bijvoorbeeld hun nieuwsbrieven.

[ Voor 4% gewijzigd door nachtnet op 13-04-2025 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Tijgernootje schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:13:
Bedankt voor de info.
Mijn grootste "probleem" is dat als ik net zoals vandaag,voor t 1st met die lens op pad ga en ik in bepaalde gevallen niet "luister naar de camera" dan is m'n foto onder of overbelicht als ik een foto wil maken.
Ik zou best wel op F8 / F9 willen blijven schieten,alleen zal ik de onder of overbelichting dan moeten gaan compenseren met b.v. de ISO omhoog gooien,wat weer kan zorgen dat de foto's ruis gaan vertonen.
Het is nou eenmaal uit de hand geschoten,en ruis kan ik (zover ik weet)niet weg werken uit een foto zonder de foto te verknallen met adobe photoshop.
Of ik moet iets missen ??
*ondertussen maar is zoeken naar een camera winkel in de buurt die e.e.a. van m'n spullen is schoon kan maken*
Ik schiet zelf op de M stand, maar met ISO op auto. Dit heeft een aantal voordelen:
1. Je belichting is in principe oké.
2. Je hebt controle over sluitertijd, dus bij kleine/snelle vogels zet je een kortere sluitertijd en bij grotere/langzame/stilzittende vogels een langere sluitertijd.
3. Je kan je diafragma instellen op wat je nodig hebt. Groot diafragma voor wanneer je veel licht nodig hebt, kleiner vanwege nodige scherptediepte of omdat je lens dan scherper is. De meeste lenzen zijn scherper op een kleiner diafragma (dus f6.3, f7.1, f8 of zo). Je kan even opzoeken waar jouw lens het scherpste is (dit kan overigens verschillen met hoe ver je bent ingezoomd + diafragma).
4. Belichting compenseer je met “exposure compensation”. Dit kun je waarschijnlijk wel instellen. Dan heeft je voorste draaiwiel sluitertijd, je achterste exposure compensation. ISO staat op auto en diafragma stel je toch niet zo vaak in.

De nadelen zijn dan weer dat je geen vaste ISO hebt, dus dan kan leiden tot meer ruis.

Aan je foto’s te zien kan dit ook enorm helpen met de juiste belichting.

Daarnaast moet je gewoon dichterbij komen. Anders zul je altijd blijven denken dat het aan je lens ligt!

[ Voor 3% gewijzigd door Tk55 op 13-04-2025 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgernootje
[b]nachtnet in "Nikon D7000+Nikon AF 80-400mm F4.5-5.6 D ED VR,roofvogels"

Ben je tevreden over de fotos die je normaal maakt met jouw D7000/andere lenzen. Hoe zijn jouw resultaten als je op een bewolkte dag als vandaag zou schieten met de 80-400@f/8, <1/1000 (en bijpassende hoge iso)(eventueel gewoon van autos of fietsers in de straat)

Zie je trouwens verschillen met en zonder VR?
Om bij het begin te beginnen,over m'n camera en andere lenzen ben ik zeker tevreden.
Evenals met de resultaten die daaruit komen,dat geld zowel voor macro fotografie,natuur,avond en al het andere waar ik me wel is mee bezig houd.
Her en der zal je er altijd wel 1 of 2 plaatje bij hebben die niet geheel scherp blijken als je ze thuis bekijkt,of wat je hoopte "te vangen" op je foto,komt er niet zo uit als je wilde,maar verder (y)

Of ik tevreden zou zijn met deze 80-400 lens i.c.m. dit weer,dat kan ik niet zeggen,ik heb m immers gisteren pas voor het 1st gebruikt.
Zonder VR,is ook nog niet getest,dus ook daar kan ik nog niks van zeggen ;)
Tk55 schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:05:
[...]

De nadelen zijn dan weer dat je geen vaste ISO hebt, dus dan kan leiden tot meer ruis.

Aan je foto’s te zien kan dit ook enorm helpen met de juiste belichting.

Daarnaast moet je gewoon dichterbij komen. Anders zul je altijd blijven denken dat het aan je lens ligt!
Dit is ook allemaal in de M stand geschoten op m'n nikon.
Wat je voorstelt zou opzich best kunnen,maar zoals je zelf al aanhaalt de kans op hele hoge iso waardes die je foto geheid gaan vern**ken,daar heb ik geen trek in.
Zeker niet als je bedenkt dat dit geheel onbewerkt is en ik er graag,licht bewerkte, ingezoomde, uitsnedes van wil maken ,met photoshop ,om ze evt op een canvas te proppen.
Dichterbij komen,ja dat is in een dierentuin of bij een roofvogelshow wellicht een optie,maar in de gewone natuur ben je gebonden aan wandel en fiets paden of een bootje op openbaar toegankelijke waterwegen.
En als die vogels geen zin hebben om dichterbij te komen,dan heb je gewoon pech,zo simpel is het O-)
Tot slot,tot zover ben ik tevreden over de nieuwe aanwinst,en ik gok erop dat met wat oefenen en handiger worden van mijn kant,dat er best veel moois mee te maken valt 8)

[ Voor 36% gewijzigd door Tijgernootje op 13-04-2025 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Tijgernootje schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:53:
[...]

Dit is ook allemaal in de M stand geschoten op m'n nikon.
Wat je voorstelt zou opzich best kunnen,maar zoals je zelf al aanhaalt de kans op hele hoge iso waardes die je foto geheid gaan vern**ken,daar heb ik geen trek in.
dat hoeft dus niet zo te zijn als je je camera goed begrijpt. Als je ziet dat je iso te hoog wordt, pas je diafragma en sluitertijd aan. En wat heb je liever? Een scherpe foto met ruis of een onscherpe foto zonder ruis? Ik zou het wel weten.
Dichterbij komen,ja dat is in een dierentuin of bij een roofvogelshow wellicht een optie,maar in de gewone natuur ben je gebonden aan wandel en fiets paden of een bootje op openbaar toegankelijke waterwegen.
En als die vogels geen zin hebben om dichterbij te komen,dan heb je gewoon pech,zo simpel is het O-)
Ook met die beperkingen zijn er prima opties. Kies een goed gebied, een vogelkijkhut, het juiste tijdstip, etc. Genoeg te zien dan, ook dichtbij!
Tot slot,tot zover ben ik tevreden over de nieuwe aanwinst,en ik gok erop dat met wat oefenen en handiger worden van mijn kant,dat er best veel moois mee te maken valt 8)
Zo is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgernootje
Als extra toevoeging een bewerkte(adobe photoshop) foto met een torenvalk,ingezoomd en uitgesneden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcJnIx2u0dBidaPxYL7WJXX20Wg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLURYaNkCxaEHidJ4DS3FT53.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Ben ik de enige die nu heel benieuwd is naar de onbewerkte versie? @Tijgernootje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Tijgernootje Ik zou mijn diafragma iets verder open zetten en gebruik maken van auto iso deze kan je ook limiteren. Hiermee kan je ook je minimale sluitertijd vastzetten waardoor je meer vrijheid hebt in je diafragma keuze en toch een correcte belichting houden. Overigens kan je beter onderbelichten dan over.
Als je dan in RAW schiet heb je heel veel ruimte in Lightroom bij het ontwikkelen. Zelfs ruis kan je behoorlijk wegwerken. Overigens is een 70-200 2.8 ook een erg fijne lens op je camera.
Kijk dus vooral even goed naar alle opties M schieten is eigenlijk raar op een moderne camera die vol zit met intelligentie en metingen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Dat wilde ik ook zeggen: gebruik de mogelijkheden die je camera je biedt.

Ik heb meestal auto-iso aan staan met een ingesteld maximum ISO van rond de 4000 of misschien iets hoger. minimale sluitertijd kan je zetten waar jij vind dat je hand-held nog redelijke foto's kan maken. Voor deze lens met VR misschien rond de 1/125 of zoiets?
Gebruik dan Av met een f8 diafragma en laat de camera verder lekker het denkwerk voor je doen. Bij het fotograferen van vliegende exemplaren moet je rekening houden met het feit dat de belichting vaak er wat naast zit doordat een flink stuk lucht wordt meegenomen. Dus schroef er een beetje compensatie bij om dit tegen te gaan. En vooral: proberen, proberen, proberen. Maar maak het jezelf niet te moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgernootje
nachtnet schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:46:
Ben ik de enige die nu heel benieuwd is naar de onbewerkte versie? @Tijgernootje
Ik heb geen idee of ik RAW/NEF foto hier kan uploaden zodanig dat deze zichtbaar is ?
Frogmen schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:05:
@Tijgernootje Ik zou mijn diafragma iets verder open zetten en gebruik maken van auto iso deze kan je ook limiteren. Hiermee kan je ook je minimale sluitertijd vastzetten waardoor je meer vrijheid hebt in je diafragma keuze en toch een correcte belichting houden. Overigens kan je beter onderbelichten dan over.
Als je dan in RAW schiet heb je heel veel ruimte in Lightroom bij het ontwikkelen. Zelfs ruis kan je behoorlijk wegwerken. Overigens is een 70-200 2.8 ook een erg fijne lens op je camera.
Kijk dus vooral even goed naar alle opties M schieten is eigenlijk raar op een moderne camera die vol zit met intelligentie en metingen.
Ik zal me daar is in gaan verdiepen,in elk geval dank voor de suggesties.
Zoals ik al zeimet een nieuwe soort fotografie,een nieuwe lens en pas 1x op pad geweest om dingen te proberen,valt er nog genoeg te experimenteren en uit te vogelen,zo gezegd ;)
Pagina: 1