Wettelijke garantie vs BOVAG garantie vs Vage pakketten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-05 19:54
Hoi,

Ik ben in de race voor een auto uit 2018 en rond de 75k op de teller, kosten 18k. Voor het eerst buiten mijn eigen garage om. Nu krijg ik bij verschillende bedrijven verschillende verhalen te horen over de garantie.

- De een zegt bij ons heb je gewoon bovag garantie en dan een punt
- De ander geeft het alleen BOVAG garantie plus extra's bij een pakket van 800 euro
- Weer een andere heeft ook een pakket die je MOET afnemen want anders ook geen wettelijke garantie 8)7

Tot dusver 1x ondehandeld, maar het lijkt erop alsof je puur alleen over 'het pakket' aan het onderhandelen bent. Erg teleurstellend gevoel...

Nou koop ik niet vaak auto's maar ik begin het idee te krijgen dat ongeacht je 'recht' het toch een vertrouwen kwestie is van de garage waar je koopt. Ze helpen je netjes of het is een versie van alle andere horror verhalen die je hoort mocht er iets binnen korte tijd gebeuren. Welke garantie, welk pakket maakt eigenlijk niet uit.

Uit jullie n=1 ervaringen, kunnen jullie dit bevestigen?

Ik ben nu geneigd om al die pakketten maar gewoon te negeren en te accepteren dat ik genaaid kan zijn als ik een auto koop (incl. APK) en deze begeeft het binnen korte tijd met vage problemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Furion2000 op 09-04-2025 17:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:47
Wanneer je voor dit bedrag een auto koopt bij een BOVAG aangesloten garage, dan heb je sowieso standaard BOVAG garantie. Dat zijn ze namelijk verplicht vanaf een x bedrag.

Deze optie valt dan al gelijk weg en mag volgens mij ook niet zomaar.
- Weer een andere heeft ook een pakket die je MOET afnemen want anders ook geen wettelijke garantie

Kijk ook goed naar de voorwaarden en garantie bij een BOVAG garage. Volgens mij valt namelijk niet alles onder de garantie en kan het zijn dat een extra af te nemen pakket er voor zorgt dat wel alles gedekt is.

https://www.bovag.nl/garantievoorwaarden

APK moet je jezelf sowieso niet op blindstaren. Het zegt iets over de technische staat op moment van keuren, heel veel meer niet. Als bijvoorbeeld een gat in de uitlaat even snel dicht gemaakt wordt om aan de APK eisen te voldoen is het goed. Dat een dag later het gat weer open zou zijn is dan jammer.

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Maikel64 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:13:
Wanneer je voor dit bedrag een auto koopt bij een BOVAG aangesloten garage, dan heb je sowieso standaard BOVAG garantie. Dat zijn ze namelijk verplicht vanaf een x bedrag.
Dit is niet meer zo. Zie ook https://www.anwb.nl/auto/kopen/garantie/bovag-garantie

Is BOVAG garantie verplicht?
Nee, een autobedrijf dat is aangesloten bij BOVAG, is niet verplicht om BOVAG garantie aan te bieden. Voorheen was BOVAG garantie standaard op occasions van € 4500 of meer bij BOVAG aangesloten autobedrijven. Maar die regel is komen te vervallen. Ga er dus nooit vanuit dat een auto BOVAG garantie heeft omdat deze is aangeschaft bij een bij BOVAG aangesloten autobedrijf. Spreek dit daarom nadrukkelijk af met de verkoper en zorg dat dit in de koopovereenkomst is opgenomen.

n=1 ervaring: Zelf iets meer dan een jaar geleden een occasion gekocht bij een grote merk-dealer. De accu deed daar naar verloop van tijd raar van, tot uitval van de boordcomputer aan toe terwijl de auto in de wasstraat stond. Dit is gewoon onder garantie vervangen.

[ Voor 13% gewijzigd door njitter op 10-04-2025 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:24
Maikel64 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:13:
Nee is niet meer zo: "Nee, een autobedrijf dat is aangesloten bij BOVAG, is niet verplicht om BOVAG garantie aan te bieden. Voorheen was BOVAG garantie standaard op occasions van € 4500 of meer bij BOVAG aangesloten autobedrijven. Maar die regel is komen te vervallen. Ga er dus nooit vanuit dat een auto BOVAG garantie heeft omdat deze is aangeschaft bij een bij BOVAG aangesloten autobedrijf. Spreek dit daarom nadrukkelijk af met de verkoper en zorg dat dit in de koopovereenkomst is opgenomen."

Bron: https://www.anwb.nl/auto/kopen/garantie/bovag-garantie

Wettelijke garantie van 12 maanden is wel verplicht maar autobedrijven zijn daar nog steeds vaag over met al die afleverpaketten. Een auto zonder wettelijke garantie kopen is niet mogelijk als particulier maar als een autobedrijf daar al over begint is dat IMHO een indicatie hoe ze problemen afhandelen en zou ik er ver van weg blijven.

Er ziin ook autobedrijven die makkelijk doen met garantie als je zo'n BOVAG pakket afsluit maar moeilijk doen als je wilt beroepen op wettelijke garantie. Kortom ik zou op zoek gaan naar een betrouwbare garage met goede reviews die ook bevestigen dat inhoudelijke garantieafhandeling correct gaat. Daar heb je meer aan dan welk garantiepakket dan ook.

Mijn ervaring zelf is dat garantieprocessen bij de grotere autobedrijven (bijv. Van Mossel Group) wel goed is geregeld al is het proces wat traag en log. BIj kleine, zelfstandige autobedrijven is het echt hit en miss. dan moet je echt varen op ervaringen van kennissen/vrienden of van goede reviews.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Furion2000 kan je die auto niet kopen via je eigen garage? Heb ik wel eens gedaan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-05 20:22
Persoonlijk zou ik die garantie niet zo snel hoeven en vooral een lage prijs tenzij het een vrij technische complexe auto is (denk aan electro, hybride of sport modellen met grote motoren zoals amg/m/rs etc.)

Een auto van 2018 met 75k, die goed onderhouden is, verwacht ik niet veel problemen van tenzij er specifieke mankementen bekend zijn (door de leeftijd moet die bekend zijn). Voornamelijk de slijtage onderdelen zijn belangrijk in deze: Beurtjes, remmen/remblokken/banden/bougies etc en uiteraard eventueel schade verleden/algemene staat van de auto. Die zitten vaak niet in de garantie of krijg je als afleverbeurt.

De meeste problemen kan je vrij goedkoop weer snel oplossen, bijvoorbeeld zie ik hierboven een accu voor 100 euro. Daarom vind ik zo'n garantie pakket een beetje onzin want hoe vaak klapt nou een motor uit elkaar zo vroeg, dat zie je amper bij normale auto's (kan natuurlijk wel gebeuren maar de kans is echt minimaal). Je zou voor de grap eens moeten kijken wat voor onderhoud je kan plegen voor 800 euro, best veel. Dat zou ik dan nog eerder zelf doen, dan weet je dat je er nog iets voor terugkrijgt (of je reserveren voor later onderhoud).

[ Voor 9% gewijzigd door wm1234 op 10-04-2025 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-05 19:54
franssie schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:24:
@Furion2000 kan je die auto niet kopen via je eigen garage? Heb ik wel eens gedaan.
Goede tip; wist dat hij het niet meer mee ging kijken wegens tijd tekort. Toch gevraagd en hij gaat even bellen voor mij en die auto wat verder doorlichten zodat de kans kleiner is dat het een miskoop is.
Davidshadow13 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:21:
[...]
MHO een indicatie hoe ze problemen afhandelen en zou ik er ver van weg blijven.
Ook een goede; met een paar vragen over garantie heb je al dat gevoel erbij wat je dan leidend moet laten zijn boven de wagen die je voor je neus hebt staan. (lastiger gezegd dan gedaan)

En wat @wm1234 ook zegt, je koopt een auto die natuurlijk een kapotte accu kan krijgen door een of andere random oorzaak en voor een paar honderd euro ga ik niet jodelen. De enige garantie wil ik dat een bedrijf dus garant staat voor een eventuele vastloper van een motorblok of een andere vaag iets
Pagina: 1