Is investeren in 80 zonnepanelen nog interessant?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22-06 00:08
Mijn vraag
Ik ben bestuurslid van een non-profit organisatie en wij willen graag verduurzamen met zonnepanelen.

Er is een korte berekening gedaan en we zouden 80 zonnepanelen nodig hebben.
Batterijen zijn nog niet definitief meegenomen maar er is een voorstel gedaan om aan de Luna2000 te denken.

Mijn vraag is nu, wat vinden jullie hier nu van?

Alle reacties

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:29

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Dat hangt er sterk, heel sterk van af of jullie vereniging bv. de IJsvereniging is die 's winters lampen op de ijsbaan laat branden, of de 'Vereniging tot bevorderen van electrische zomerbarbecue's' die vooral stroom gebruikt als de zon schijnt. Je openingpost is te karig met informatie...

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22-06 00:08
thunder7 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:02:
Dat hangt er sterk, heel sterk van af of jullie vereniging bv. de IJsvereniging is die 's winters lampen op de ijsbaan laat branden, of de 'Vereniging tot bevorderen van electrische zomerbarbecue's' die vooral stroom gebruikt als de zon schijnt. Je openingpost is te karig met informatie...
Het gaat om een buurthuis wat op vaste momenten een piek heeft. Vanaf 13:00 kunnen mensen naar binnen en dat loopt door tot 22:00uur. Vooral in deze periode is er activiteit zeg maar.

Graag hoor ik of je nog meer informatie wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:15

Theo

moederbord

Wanneer je zakelijk de panelen aanschaft en gebruikt dan gelden er ook andere regels en subsidies. 80 panelen is al snel 30.000 Wp, en daarmee zit je ook naar een zakelijke stroomaansluiting te kijken die groter is dan 3X25A wat je thuis hebt.

Bedenk en zoek dus van te voren uit:
- Wat jullie jaarlijke verbruik is
- Wat julllie hoofdaansluiting is.
- Wat het zakelijke plan is met de panelen (afdekken eigen verbruik, of bewust meer opwekken om zakelijke redenen)
- Kom je in aanmerking voor de fiscale MIA, Vamil en EIA regelingen?
- Kun je de hoeveelheid panelen verdubbelen waarmee SDE+ rendabel kan zijn?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:22
Een buurthuis wat zoveel energie gebruikt dat het 80 panelen nodig heeft (ik neem aan dat je gerekend hebt met jaarlijkse opbrengst om eigen verbruik af te dekken?)

Vraag ik me af wat er allemaal gebruikt wordt in dat buurthuis om zoveel energie te gebruiken..
Het beeld wat ik heb bij "een buurthuis" komt daar mijns inziens bij lange na niet in de buurt...

Oh.. en waar zouden we iets van moeten vinden?
Van het feit dat je 80 panelen nodig hebt? Dat je denkt aan een accu?

We weten niet wat het doel is van het buurthuis, wat je jaarlijkse energieverbruik is, wat die 80 panelen zouden moeten kosten... Kortom: waar precies moeten we iets van vinden?

[ Voor 29% gewijzigd door BrainCrash op 09-04-2025 17:22 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:58

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Theo schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:18:
Wanneer je zakelijk de panelen aanschaft en gebruikt dan gelden er ook andere regels en subsidies. 80 panelen is al snel 30.000 Wp, en daarmee zit je ook naar een zakelijke stroomaansluiting te kijken die groter is dan 3X25A wat je thuis hebt.

Bedenk en zoek dus van te voren uit:
- Wat jullie jaarlijke verbruik is
- Wat julllie hoofdaansluiting is.
- Wat het zakelijke plan is met de panelen (afdekken eigen verbruik, of bewust meer opwekken om zakelijke redenen)
- Kom je in aanmerking voor de fiscale MIA, Vamil en EIA regelingen?
- Kun je de hoeveelheid panelen verdubbelen waarmee SDE+ rendabel kan zijn?
@socrates013 Met andere woorden, besteed dit uit. ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:46
socrates013 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:09:
[...]

Het gaat om een buurthuis wat op vaste momenten een piek heeft. Vanaf 13:00 kunnen mensen naar binnen en dat loopt door tot 22:00uur. Vooral in deze periode is er activiteit zeg maar.

Graag hoor ik of je nog meer informatie wilt.
Activiteit is vooral tijdens zon-uren in de zomer waardoor je de Luna enkel in de winter zou "gebruiken"
Ik zou gewoon eens een bedrijf langs laten komen die jullie kan adviseren. Er mist simpelweg teveel informatie dat wij hier iets over kunnen zeggen.
Bijvoorbeeld: https://www.markurius.nl/

[ Voor 5% gewijzigd door Lucky0wn op 09-04-2025 17:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:43
Zoals eerder vermeld, erg afhankelijk van de stroom verbruik. Recentelijk hebben een aantal vrijwilligers (waaronder ikzelf) op de lokale scouting panelen gelegd. Uiteindelijk gekozen voor 48 panelen aangezien dit meer dan zat stroom opwekte en omdat je onder de grens van scope 12 keuring blijft, deze keuring is namelijk niet goedkoop en moet herhaaldelijk uitgevoerd worden (elke x jaar) vandaar deze keuze gemaakt.

Ik zal je een DM sturen met het bedrijf wat ons toen heeft geadviseerd en spullen heeft geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

socrates013 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:54:
we zouden 80 zonnepanelen nodig hebben.
Waar is dit op gebaseerd? Je jaarverbruik? Dat is een achterhaald concept dus foute berekening.

Zonder salderen kun je nooit genoeg panelen hebben en is dak vol wat je 'nodig' hebt, al hangt het af van je criteria. Wat vindt je zelf nodig?
Pagina: 1