Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeve97
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-06 20:22
Onlangs hebben in en mijn vriendin een huur appartement toegewezen gekregen, het betreft nieuwbouw. Het probleem is dat we vrijwel de hele dag zon hebben en het appartement dus snel opwarmt en moeilijk afkoelt. Bij buiten temperaturen van 18-20 graden loopt het binnen al op tot 23 graden. Ik ben best gevoelig voor een warme slaapkamer en slaap daar extreem slecht in, dus we zoeken naar oplossingen om het appartement koel te houden.

We beschikken over een WTW systeem waarmee we beperkt kunnen koelen door de bypass open te zetten, maar dit geeft geen groot verschil.

Ook hebben we een warmtepomp, echter kan de warmtepomp niet koelen. Het betreft een Daikin Altherma 3 zonder koeling, hier zijn wel ombouw kits voor maar ik geloof dat ombouwen best risicovol is als de vloer niet volledig geïsoleerd is. Deze optie valt dus m.i. af tenzij ik ernaast zit mbt de isolatie vereisten.

In de gevels mag niet geboord worden dus een split airco en monoblock airco vallen vermoedelijk ook af (dit moet nog bevestigd worden door de verhuurder)

Mijn vraag is welke opties blijven er nog over voor ons buiten een mobiele airco?

EDIT: duidelijker gemaakt dat we huren en dus geen eigenaar zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door mikeve97 op 09-04-2025 16:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zonder boren blijft er weinig over.
Je wilt de warmte buiten houden, dan is zonwering met zuignappen 1 vd weinige opties.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
De zon buiten houden d.m.v. screens aan de buitenkant.
Het verbaast mij eigenlijk dat ze die bij een nieuwbouwappartement niet al geïnstalleerd hebben.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:43

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik was even verward met "eigenaar geworden" maar het blijkt dat jullie huren. De eerste stap is absoluut de zon buiten te houden. Koelen is symptoombestrijding.

Als je niet mag boren, zou ik kijken naar het hangen van schaduwdoeken. Die bestaan ook in een vorm die je met zuignappen kan bevestigen aan je ramen.

Best wel verbazingwekkend dat er geen screens voorzien zijn. Zijn jullie de enigen in het gebouw met dat probleem? Indien niet, zou je kunnen overwegen de koppen bij elkaar te steken en voor iedereen dezelfde screens te (laten) installeren? Misschien mag het op die manier wel.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:00
Naast de screens ook goede gebruiken aanleren: deur niet open laten staan als het warmer buiten is dan binnen. Gordijnen overdag zoveel mogelijk dicht als ze zon er opstaat. Pas de ramen openzetten als het buiten kouder is dan binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:27
je bent niet eigenaar want je huurt. Niet erg maar snap niet waarom je dat zo opschrijft. Het enige dat echt helpt is buitenzonwering. Als dat niet kan/mag dan maar binnen gordijnen/luxaflex etc. En bedenk een plan voor de zomer want als het nu al niet goed gaat dan ben je in juli volledig het haasje....

Hoe nieuw is die nieuwbouw? want vanwege precies dit gevaar zijn er regels waar een nieuw gebouw aan moet voldoen om oververhitting tegen te gaan. Dat wordt bij nieuwbouw-appartementen vrijwel altijd opgelost door een warmtepomp die ook kan koelen OF buitenzonwering. Zonder 1 van deze opties kun je eigenlijk nooit aan de nieuwbouw-eisen voldoen.

Het begrip uit de regelgeving heet "TO juli" (temp. overschrijding in de maand juli)

[ Voor 41% gewijzigd door Fr33z op 09-04-2025 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeve97
Fr33z schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:36:
je bent niet eigenaar want je huurt. Niet erg maar snap niet waarom je dat zo opschrijft. Het enige dat echt helpt is buitenzonwering. Als dat niet kan/mag dan maar binnen gordijnen/luxaflex etc. En bedenk een plan voor de zomer want als het nu al niet goed gaat dan ben je in juli volledig het haasje....

Hoe nieuw is die nieuwbouw? want vanwege precies dit gevaar zijn er regels waar een nieuw gebouw aan moet voldoen om oververhitting tegen te gaan. Dat wordt bij nieuwbouw-appartementen vrijwel altijd opgelost door een warmtepomp die ook kan koelen OF buitenzonwering. Zonder 1 van deze opties kun je eigenlijk nooit aan de nieuwbouw-eisen voldoen.

Het begrip uit de regelgeving heet "TO juli" (temp. overschrijding in de maand juli)
Excuus, ik heb me originele zin mbt eigenaar geworden aangepast. Het appartement is in oktober opgeleverd dus echt nieuw.

De TO regeling heb ik wel eens gelezen en begreep hieruit dat koelen met een wtw al voldoende is om hieraan te voldoen, dit kan ik mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeve97
Mavamaarten schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:32:
Ik was even verward met "eigenaar geworden" maar het blijkt dat jullie huren. De eerste stap is absoluut de zon buiten te houden. Koelen is symptoombestrijding.

Als je niet mag boren, zou ik kijken naar het hangen van schaduwdoeken. Die bestaan ook in een vorm die je met zuignappen kan bevestigen aan je ramen.

Best wel verbazingwekkend dat er geen screens voorzien zijn. Zijn jullie de enigen in het gebouw met dat probleem? Indien niet, zou je kunnen overwegen de koppen bij elkaar te steken en voor iedereen dezelfde screens te (laten) installeren? Misschien mag het op die manier wel.
Excuus, ik heb me originele zin mbt eigenaar geworden aangepast.

Eigenlijk houden we al alles potdicht omdat we de interne ventilatie niet willen verstoren.

Ik zal eens met me directe boven en onderburen checken of die hetzelfde ervaren, dit is inderdaad wel de moeite waard zodat we gezamenlijk een klacht kunnen indienen.

[ Voor 6% gewijzigd door mikeve97 op 09-04-2025 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
helaas is er ontzettend veel nieuwbouw die veeeeeel te warm wordt en waar geen geld is voor buitenzonwering want alles is al maximaal duur en dat is per appartement weer 3 of 4 duizend euro aan schermen.

het klopt dat je een beetje koeling van de WTW mag rekenen maar meestal zou je daarmee niet genoeg hebben om aan de eisen te voldoen. Weet je heel zeker dat die warmtepompen niet kunnen koelen? Dat zal je niet helemaal redden hoor als het nu al te warm is maar het helpt wel. Punt is ook vaak de oppervlakte van de vloer in deze gevallen. Hoe groot is je appartement ongeveer? Reken op ~20 W/m2 aan koelvermogen uit vloerkoeling. Als je dus ~60m2 hebt dan is dat 1200W aan koelvermogen. Best leuk maar nog niet de helft van de kleinste airco's die je kunt kopen (beginnen bij 2,5 kW of 9000 BTU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeve97
Fr33z schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:50:
helaas is er ontzettend veel nieuwbouw die veeeeeel te warm wordt en waar geen geld is voor buitenzonwering want alles is al maximaal duur en dat is per appartement weer 3 of 4 duizend euro aan schermen.

het klopt dat je een beetje koeling van de WTW mag rekenen maar meestal zou je daarmee niet genoeg hebben om aan de eisen te voldoen. Weet je heel zeker dat die warmtepompen niet kunnen koelen? Dat zal je niet helemaal redden hoor als het nu al te warm is maar het helpt wel. Punt is ook vaak de oppervlakte van de vloer in deze gevallen. Hoe groot is je appartement ongeveer? Reken op ~20 W/m2 aan koelvermogen uit vloerkoeling. Als je dus ~60m2 hebt dan is dat 1200W aan koelvermogen. Best leuk maar nog niet de helft van de kleinste airco's die je kunt kopen (beginnen bij 2,5 kW of 9000 BTU)
Ja ik weet zeker dat de warmtepomp niet kan koelen het is een Daikin Altherma 3 EHVH04S18EJ6V waarbij de tweede H dus heating only aangeeft, god mag weten waarom er voor deze kosten besparing is gekozen. Ik had al blij geweest als we 4-5graden onder buiten temp konden blijven en dus niet erboven. Er is hier dus wel gemakkelijk een ombouwset voor te kopen, maar hierbij zie ik twee problemen. 1. Ik betwijfel of de bouw van de vloerverwarming dit aankan en 2. Ik weet niet of de buiten unit het kan en welke buiten unit het is.

Het is een appartement van 80m2, die waarschijnlijk zo goedkoop mogelijk gebouwd is om snel uit de grond te stampen helaas.

Is er een mogelijk om onze TO waarde op te meten of kunnen we dit opvragen bij de verhuurder?

[ Voor 7% gewijzigd door mikeve97 op 09-04-2025 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:22
Je wilt de warmte zoveel mogelijk buiten houden, dan hoef je het ook niet af te koelen.

Ik heb voor mijn appartement screens van Sun Eclipse, die kan ik met zuignappen aan de buitenkant bevestigen, binnenkant kan ook met iets minder resultaat. Inmiddels zijn er ook andere partijen in NL die soortgelijk aanbieden. Blijven zonder probleem van medio mei tot eind september begin oktober goed zitten.

Mijn woonkamer gevel is op het westen met vier grote openslaande ramen, daar heb ik van vroeg in de middag tot 's avonds vol de zon erop dus dat loopt hard op.
Met de screens houd ik het meerdere graden minder warm dan buiten, afgelopen zomers een paar keer 27C aangetikt tijdens de zéér warme zomerdagen, maar gemiddeld 22-23C.

Verder alles potdicht houden, ook tussendeuren, tot de temperatuur buiten voldoende gedaald is en dan alles tegen elkaar open om te koelen. ik doe dat dan meestal vanaf 23C en lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
mikeve97 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:58:
[...]Is er een mogelijk om onze TO waarde op te meten of kunnen we dit opvragen bij de verhuurder?
Hier heb je de formule: TO-juli = koudebehoefte (Qc in kWh) x 1.000 / warmteoverdrachtscoëfficiënt transmissie en ventilatie (Hc in W/K) x 744 uur.
Maar daar kun je waarschijnlijk niet zoveel mee, ik zou de verhuurder aanspreken dat de WTW de vereiste waardes niet kan halen. Doe dat met alle huurders van het gebouw, samen sta je sterker.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:03
Hier ook eigenaar van nieuwbouw appartement vol op het zuiden. Buitenzonwering is allemaal leuk en aardig maar heb je alleen wat aan om de excessen buiten te houden. De rest van de tijd stroomt buitenlucht naar binnen en die is op zonnige dagen 25+. Daarnaast komt de warmte binnen via het beton van de muren en plafonds omdat de buren ook niks koelen. Met alleen zonwering is het midzomer zo 28-30 graden in huis. Na 5 zomers ervaring is het enige wat werkt een goede splitairco. En aan eentje heb je niet genoeg. Zonwering als extra is wel fijn om de airco te ondersteunen. Waarschijnlijk zul je een zomer of 2 moeten uitzitten voordat de eigenaar/VVE aan tafel wil om zaken toe te staan. Bin there done that.

[ Voor 21% gewijzigd door Dennisdn op 09-04-2025 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:33
Op mijn slaapkamer wordt het ook snel warm, ik heb een zelf gemaakt raamwerk bespannen met dubbele laag aluminium bubbelfolie buiten voor de ramen hangen als de zon instraling hoog is zoals afgelopen week.
De ramen zwaaien naar binnen toe open dat maakt het er voor zetten wel eenvoudig, ze zitten aan het kozijn vast met RVS haakjes, goedkoper kan haast niet, het wordt wel behoorlijk donker in de slaapkamer..ik had ze iets kleiner moeten maken dan komt er genoeg licht binnen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
mikeve97 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:58:
[...]

Ja ik weet zeker dat de warmtepomp niet kan koelen het is een Daikin Altherma 3 EHVH04S18EJ6V waarbij de tweede H dus heating only aangeeft, god mag weten waarom er voor deze kosten besparing is gekozen. Ik had al blij geweest als we 4-5graden onder buiten temp konden blijven en dus niet erboven. Er is hier dus wel gemakkelijk een ombouwset voor te kopen, maar hierbij zie ik twee problemen. 1. Ik betwijfel of de bouw van de vloerverwarming dit aankan en 2. Ik weet niet of de buiten unit het kan en welke buiten unit het is.

Het is een appartement van 80m2, die waarschijnlijk zo goedkoop mogelijk gebouwd is om snel uit de grond te stampen helaas.

Is er een mogelijk om onze TO waarde op te meten of kunnen we dit opvragen bij de verhuurder?
meten niet want het is een theoretische waarde uit een berekening. Als het goed is kan je dit wel opvragen via de gemeente omdat het ingeleverd moet worden als deel van aanvragen van de bouwvergunning (heet nu Ongevingsvergunning).

hoezo zou de vloerverwarming geen koeling aankunnen? dat is alleen een probleen als je er 1 hebt met een pomp er op die voor menging anvoer en retour moet zorgen. Dus kijk even bij je verdeler, desnoods doe je een fotootje in het topic.

Verder is de tip van de screens aan de buitenkant met bijv zuignappen waardevol, kan dat praktisch gezien ook? kun je er bij?

verder over die warme lucht: dat zou geen probleen mogen zijn als de bypass van de wtw goed werkt. je kunt eens testen of dat zo is. er zijn best wat bouwprojecten waar die functie er per ongeluk niet op zit of kaduuk is gegaan....

tot slot: zo goedkoop mogelijk bouwen doet iedereen want het is godsgruwelijk duur om een appartement neer te zetten en een nieuwbouwappartement van 5ton zit ook niemand op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeve97
Fr33z schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:59:
[...]

meten niet want het is een theoretische waarde uit een berekening. Als het goed is kan je dit wel opvragen via de gemeente omdat het ingeleverd moet worden als deel van aanvragen van de bouwvergunning (heet nu Ongevingsvergunning).

hoezo zou de vloerverwarming geen koeling aankunnen? dat is alleen een probleen als je er 1 hebt met een pomp er op die voor menging anvoer en retour moet zorgen. Dus kijk even bij je verdeler, desnoods doe je een fotootje in het topic.

Verder is de tip van de screens aan de buitenkant met bijv zuignappen waardevol, kan dat praktisch gezien ook? kun je er bij?

verder over die warme lucht: dat zou geen probleen mogen zijn als de bypass van de wtw goed werkt. je kunt eens testen of dat zo is. er zijn best wat bouwprojecten waar die functie er per ongeluk niet op zit of kaduuk is gegaan....

tot slot: zo goedkoop mogelijk bouwen doet iedereen want het is godsgruwelijk duur om een appartement neer te zetten en een nieuwbouwappartement van 5ton zit ook niemand op te wachten.
W.b.t. de screens is dit inderdaad een intressante optie, waren het niet dat er enkele grote ramen zijn die niet open kunnen en waar we dus niet bijkunnen.

Online las ik het volgende over je warmtepomp ombouwen: "the only way you can use cooling mode is when your entire hydronic system is insulated with zero gaps and your heating system is capable of dealing with condensation. if you run unrestricted cooling mode with underfloor heating or radaitors you are going to destroy your home." Dit maakte mij huiverig en twijfelde ik of het wel mogelijk was, de verdeler is er niet een met een pomp erop o.i.d. en vrij standaard verder.

Daikin zelf biedt wel de EHVCONV4 ombouwkit aan welke compatible is met mijn warmtepomp. De installatie hiervan is vrij eenvoudig en kit kost 300euro wat een stuk goedkoper is dan de screens die ik niet eens op elk raam kan bevestigen. Als ik het goed begrijp kan ik deze kit aanschaffen en inbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:22
De verhuurder is ook eigenaar van de wtw en warmtepomp en verantwoordelijk voor het onderhoud, daar zal ongetwijfeld een servicebedrijf voor ingeschakeld zijn.
Zou er dus absoluut niet zomaar aan gaan zitten knutselen, systeem instellingen en/of andere thermostaat aansluiten a la maar de boel ombouwen is natuurlijk een heel ander verhaal.

Wat betreft de screens en er niet bij kunnen, aan de binnenkant bevestigen kan ook maar is dan wel minder effectief natuurlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Dieks77 op 09-04-2025 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:30
Fr33z schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:50:

Koelen kan je 24 uur per dag doen. Met 1200W kom je dan een heel eind. De meeste airco's hebben een hoog vermogen zodat ze snel een warme ruimte kunnen afkoelen. Maar om een ruimte op temperatuur te houden gebruikt vrijwel elke airco slechts een fractie van het nominale vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:59
en de boel potdicht houden vanwege de ventilatie is nergens voor nodig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1