Werkt XMP only geheugen voor AM5 ??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speelvogel
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik zoek een?
Geheugenkitje voor AM5 moederbord

Wat is je budget?
250 euro , maar eventueel ook 2de hands

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
G.Skill was mijn eerste merk waar ik aan dacht - mag ook alternatief zijn .

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
nieuw samen te stellen AM5 systeem

Meer info ivm mijn vraag :

Ik zou graag een geheugen kitje aanschaffen in combinatie met een AM5 moederbord, maar volgende is me niet helemaal duidelijk : elk kitje vermeld mooi of het XMP en/of EXPO certified is.

Wat ik begrijp is dat EXPO het overclockprofiel voor AMD is, terwijl XMP dit voor INTEL is.
In het BIOS kan daarvoor gekozen worden. Tot zover ben ik mee.

Maar de meerderheid van de AM5 moederborden ondersteunt enkel EXPO zie ik in de Pricewatch.
Tijdens mijn zoektocht zit ik nu te kijken naar een AM5 moederbord dat beiden ondersteunt. ( dus expliciet XMP+EXPO zijn vermeld bij dit AM5 moederbord)

link : uitvoering: Gigabyte B850M GAMING X WIFI6E

ook volgende AM5 moederborden ondersteunen beiden :
categorie: Moederborden

Wil dit dan zeggen dat ik simpelweg een geheugen kitje kan kopen dat enkel XMP vermeld op de verpakking en dat dit gewoon zal werken in combinatie met het AM5 moederbord ??
(na XMP in te stellen in de BIOS)

bijvoorbeeld dit memory-setje had ik op het oog : uitvoering: G.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040G32GX2-RS5K

Of is het bij AM5 toch aan te raden deze XMP geheugen setjes links te laten liggen en enkel te zoeken naar geheugenkitjes met de EXPO vermelding ?

Heeft iemand hier ervaring mee/info over voor ik iets ga kopen en het dan alsnog fout loopt ?

Beste antwoord (via speelvogel op 12-06-2025 21:19)

• StCreed
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 17:42
Zolang het geheugen in de QVL-lijst van het moederboard staat, zal het werken.

Maar vermoedelijk moet je dan wel handmatig wat settings instellen om het betrouwbaar overclocked te krijgen, terwijl bij EXPO dat het aanzetten van een vinkje in de BIOS is. Het is net wat je wil.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik zou vooral even kijken of je gewenste geheugen in de QVL staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:43
Kans is groot dat het wel werkt, maar waarom zou je niet gewoon een EXPO certified setje halen?

uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64
Is goedkoper en heeft nog iets snellere subtimings.

QVL vind ik zelf minder relevant. Die lijst wordt lang niet altijd geüpdate door de fabrikant en als een ram setje expo certified is, dan heb ik nog nooit gezien dat het niet werkt.

[ Voor 23% gewijzigd door Dekar op 14-04-2025 13:06 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 18:17
speelvogel schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:37:
Ik zoek een?
Geheugenkitje voor AM5 moederbord
...
Wat ik begrijp is dat EXPO het overclockprofiel voor AMD is, terwijl XMP dit voor INTEL is.
...
Tijdens mijn zoektocht zit ik nu te kijken naar een AM5 moederbord dat beiden ondersteunt. ( dus expliciet XMP+EXPO zijn vermeld bij dit AM5 moederbord)
...
Intel XMP profielen zijn getweaked voor Intel platform.
AMD EXPO profielen zijn getweaked voor AMD platform.

Voor beide platforms geldt dat de geheugen controller IN de CPU zit, dus de keuze van de CPU bepaalt direct welke geheugen timings (en daarmee profielen) wel of niet worden ondersteund.

Als je voor AMD platform gaat (AM5), zou ik kijken naar een EXPO kitje.
Als je voor Intel platform gaat, zou ik kijken naar een XMP kitje.

Waarom zoek je een AMD moederbord welke (ook) Intel XMP ondersteunt?
Er past geen Intel processor op, alleen AMD.
Dus je hebt een geheugen setje nodig met timings die werken voor AMD platform. Oftewel EXPO.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• StCreed
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 17:42

Maar vermoedelijk moet je dan wel handmatig wat settings instellen om het betrouwbaar overclocked te krijgen, terwijl bij EXPO dat het aanzetten van een vinkje in de BIOS is. Het is net wat je wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:43
Geheugen van de qvl is vaak het makkelijkst. Ook kan je bij de fabrikant van het geheugen kijken of die set je moederbord ondersteund.

Staat het bij beide dan zal het eigenlijk niet mis moeten kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-09 17:30
De tweaker filter lijkt niet te kloppen. Ik heb XMP in mijn bios zien staan en tevens staan er diverse XMP kits op de QVL; uitvoering: MSI X670E GAMING PLUS WIFI. Volgens tweakers is het alleen EXPO.

Is het punt dat je een bestaande geheugen kit wilt gebruiken op een nog aan te schaffen moederbord?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speelvogel
  • Niet online
Dekar schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:00:
Kans is groot dat het wel werkt, maar waarom zou je niet gewoon een EXPO certified setje halen?

uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64
Is goedkoper en heeft nog iets snellere subtimings.

QVL vind ik zelf minder relevant. Die lijst wordt lang niet altijd geüpdate door de fabrikant en als een ram setje expo certified is, dan heb ik nog nooit gezien dat het niet werkt.
QVL lijkt me ook niet altijd meer up to date , in het releasemoment kan het helpen maar ondertussen kan de fabrikant helaas niet alles testen vrees ik .... er is zoooooveel geheugen bijgekomen ondertussen....

Thx voor het meedenken ! Leuke tip van memory , die had ik over het hoofd gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speelvogel
  • Niet online
sdk1985 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:30:
De tweaker filter lijkt niet te kloppen. Ik heb XMP in mijn bios zien staan en tevens staan er diverse XMP kits op de QVL; uitvoering: MSI X670E GAMING PLUS WIFI. Volgens tweakers is het alleen EXPO.

Is het punt dat je een bestaande geheugen kit wilt gebruiken op een nog aan te schaffen moederbord?
Yes ! Ik heb het geheugen al , maar wilde zeker zijn dat het zou werken op het moederbord als enkel XMP staat aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• speelvogel
  • Niet online
StCreed schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:22:

inderdaad , het werkte zoals verwacht en ik moest wat settings zelf handmatig aanpassen.
(kunnen/mogen testen met moederbord van collega op het werk :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speelvogel
  • Niet online
GarBaGe schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:16:
[...]

Intel XMP profielen zijn getweaked voor Intel platform.
AMD EXPO profielen zijn getweaked voor AMD platform.

Voor beide platforms geldt dat de geheugen controller IN de CPU zit, dus de keuze van de CPU bepaalt direct welke geheugen timings (en daarmee profielen) wel of niet worden ondersteund.

Als je voor AMD platform gaat (AM5), zou ik kijken naar een EXPO kitje.
Als je voor Intel platform gaat, zou ik kijken naar een XMP kitje.

Waarom zoek je een AMD moederbord welke (ook) Intel XMP ondersteunt?
Er past geen Intel processor op, alleen AMD.
Dus je hebt een geheugen setje nodig met timings die werken voor AMD platform. Oftewel EXPO.
Duidelijk hoor ! Thx , maar ik ben niet op zoek naar een moedrbord dat specifiek XMP ondersteunt.
Het zit namelijk zo , ik heb geheugen in mijn bezit met enkel XMP support bedrukt op de verpakking.
Nu ging ik wat AMD moederborden checken en het viel mij op dat enkelen nou net XMP support vermelden bij AM5. En toen begon ik te twijfelen ;)

Op zich hebben de INTEL memory's hogere snelheden. En ik dacht misschien heeft dit een verband met de XMP vermelding bij het moederbord specs-sheet ?
Helaas pindakaas werken de modules wel, maar niet aan de hoge INTEL snelheden.

Thanks voor de meedenken (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 18:17
speelvogel schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:15:
[...]

Op zich hebben de INTEL memory's hogere snelheden. En ik dacht misschien heeft dit een verband met de XMP vermelding bij het moederbord specs-sheet ?
Helaas pindakaas werken de modules wel, maar niet aan de hoge INTEL snelheden.

Thanks voor de meedenken (y)
Welke hoge Intel snelheden praten we dan over?
AMD gaat meestal tot 6000, soms 6200.
Dit heeft te maken met het feit dat de AMD memory controller daarna met Infinity Fabric de gegevens doorstuurt naar de CPU.
Laat AMDs Infinity Fabric op maximaal 3000Mhz draaien.
Dat is toevallig 1:1 met de 6000 van je memory.
Sneller kan doorgaans alleen als je naar een 1:2 setting gaat, maar dat betekent dan vaak dat je totale performance afneemt.
Ik heb wel tests gezien met AMD memory timings boven de 6400, maar die presteren langzamer dan de 6000, vanwege deze 1:2 tussen memory en IF.

Zie bijvoorbeeld deze YT:
YouTube: What's The Best Memory for AMD AM5 Ryzen CPUs?
Waarbij een DDR5 8000 CL38 op AMD vrijwel overal langzamer is dan de 6000 CL30.
Voor AMD AM5 is 6000 (CL30) ongeveer de beste setting.

[ Voor 12% gewijzigd door GarBaGe op 13-06-2025 09:02 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1